Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Fabryka Georges Besse w Douai (Nord-Pas-de-Calais), jedyna fabryka koncernu, w której produkuje się modele: Nowy Scenic, Nowy Grand Scenic i Nowy Megane Coupe-Cabriolet, obchodzi 40. rocznicę powstania.

Fabryka w Douai jest obecnie największym we Francji zakładem przemysłowym Renault pod względem liczby pracowników (5100) i produkowanych samochodów (170 000 aut w 2009 roku). W ciągu 40 lat działalności z fabryki wyjechało ponad 9 mln pojazdów. Od 1970 roku fabryka wyprodukowała wiele z najpopularniejszych modeli marki, np. Renault 11, Renault 19 czy w ostatnich latach trzy generacje Renault Scenic.

Zakład w Douai, uruchomiony w 1970 roku powiększył potencjał przemysłowy koncernu. W okresie powojennej prosperity sprzedaż światowa Renault wzrosła dwukrotnie (nastąpiło to na przełomie lat 60. i 70.), a ówczesne moce produkcyjne nie pozwalały na zaspokojenie popytu. W latach 60. koncern zbudował więc wiele fabryk, m.in. w Valladolid (Hiszpania) w 1962 roku, w Sandouville (Francja) w 1964 roku i w Bursie (Turcja) w 1969 roku.

Renault otworzyło fabrykę w Douai, w regionie dotkniętym kryzysem przemysłu wydobywczego i włókienniczego, ze względu na korzystne położenie miasta znajdującego się w samym centrum Europy Zachodniej. Budowa rozpoczęła się 26 maja 1970 roku, a pierwszych pracowników zatrudniono już we wrześniu tego samego roku. Początkowo fabryka produkowała elementy blacharskie dla innych zakładów, a w grudniu 1974 roku rozpoczęła budowę całych pojazdów. Pierwszym samochodem, jaki zjechał z taśmy montażowej, był Renault 5. W 1976 roku, wraz z uruchomieniem produkcji

Renault 14, zakład zaczął specjalizować się w produkcji średnich sedanów. W 1981 rozpoczęto produkcję Renault 9, w 1983 roku - Renault 11, w 1986 roku - Renault 21, a w roku 1988 - Renault 19. W roku 1995 fabryka rozpoczęła produkcję pierwszej generacji Megane.

Rok później zakład w Douai stał się pierwszą fabryką na świecie produkującą kompaktowy samochód jednobryłowy - Scenic pierwszej generacji. Był to samochód, który miał zrewolucjonizować rynek europejski. W latach 2003+2009 w zakładzie powstawały również modele Scenic drugiej generacji. Obecnie zakład w Douai produkuje modele: Nowy Scenic, Nowy Grand Scenic oraz Nowy Megane Coupe-Cabriolet.

Renault-Douai w liczbach:
Zatrudnienie w 2010 roku: 5 100 osób
Obecna dzienna produkcja: 1 000 samochodów
Produkcja w 2009 roku: 170 000 samochodów
Produkcja całkowita od otwarcia zakładu: 9,2 mln samochodów
Certyfikat systemu zarządzania środowiskowego: ISO 14 001

Renault w regionie Nord-Pas-de-Calais:
Renault jest największym pracodawcą przemysłowym w Nord-Pas-de-Calais. Koncern ma w regionie cztery zakłady: fabrykę Georges Besse w Douai (Scenic, Grand Scenic, Megane Coupe-Cabriolet), Maubeuge Construction Automobile (Kangoo, Kangoo be bop, Kangoo Express), Française de Mécanique w Douvrin (silniki spalinowe 1.2) i STA Ruitz (automatyczne skrzynie biegów). Wszystkie fabryki prowadzą działalność zgodnie z zasadami ochrony środowiska, o czym świadczą posiadane przez nie certyfikaty ISO 14 001. Zgodnie z dewizą koncernu Zmieńmy życie. Zmieńmy samochód, działalności Renault w regionie Nord-Pas-de-Calais przyświeca troska o przyszłość. Od 2011 roku koncern będzie tam produkował również Kangoo Express Z.E. – pierwszy elektryczny samochód dostawczy dostępny dla wszystkich.

Renault w Francji:
Renault posiada we Francji 14 zakładów przemysłowych (na świecie jest ich łącznie 38). W pierwszej połowie 2010 roku w 14 francuskich zakładach, zatrudniających łącznie 30 tysięcy pracowników, wyprodukowano 347 237 pojazdów.

Historia:
1970 rok: Powstanie fabryki w Douai.
1975 rok: Rozpoczęcie produkcji Renault 5.
1976 rok: Rozpoczęcie produkcji Renault 14.
1980 rok: Rozpoczęcie produkcji Fuego.
1982 rok: Rozpoczęcie produkcji Renault 9, który uzyskał tytuł Samochodu Roku 1982.
1983 rok: Rozpoczęcie produkcji Renault 11.
1986 rok: Rozpoczęcie produkcji Renault 21.
1988 rok: Rozpoczęcie produkcji Renault 19, który uzyskał tytuł Samochodu Roku 1990.
1993 rok: Fabryka Renault Douai otrzymuje nazwę fabryki Georges Besse.
1994 rok: Rozpoczęcie eksploatacji prasy HITACHI 5400 t.
1995 rok: Rozpoczęcie produkcji Megane.
1996 rok: Rozpoczęcie produkcji modelu Scénic, który uzyskał tytuł Samochodu Roku 1997.
1997 rok: Fabryka Georges Besse zostaje przekształcona w spółkę jawną.
2000 rok: Rozpoczęcie produkcji modelu Scenic RX4.
2002 rok: Rozpoczęcie produkcji Mégane II, 5-drzwiowego sedana. Budowa nowej blacharni i nowego zakładu woskowania (inwestycja kosztowała 500 mln euro).
2003 rok: Rozpoczęcie produkcji modeli Scenic II i Megane II Coupe-Cabriolet.
2004 rok: Wprowadzenie na rynek modelu Grand Scenic.
2006 rok: Milionowy Scenic II zjeżdża z taśmy montażowej.
2009 rok: Wprowadzenie na rynek modeli Scenic i Grand Scenic III.
2010 rok: Wprowadzenie na rynek modelu Mégane Coupe-Cabriolet.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
ProfilGate
GABEC
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
Bodycote Polska Sp. z o.o.