Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
skoda newlogoWłączenie w roku 1946 nadwoziowni Vrchlabí w struktury znacjonalizowanej samochodowej dywizji AZNP ŠKODA Mladá Boleslav otwierało nowy rozdział w historii tej organizacji.

W dniu 27 października 1945 roku zakłady ŠKODY zostały nie tylko upaństwowione, wygasł równocześnie trwający dwie dekady ich związek z przemysłowym konglomeratem ŠKODA z Pilzna. Zmiana ta otworzyła przed niewielkim zakładem we Vrchlabí nowe perspektywy oraz nadzieje na rozbudowę i zwiększenie zatrudnienia.
 
Związki Vrchlabí z motoryzacją sięgają roku 1908. Wówczas uruchomiono tam jednostkową produkcję samochodowych nadwozi, budowanych z pietyzmem ręcznie na indywidualne zamówienia. Doświadczenie – jak zwykle w takich przypadkach – zdobywano przy produkcji konnych powozów, trwającej w tym miejscu, pod szyldem Ig. Th. Petera & Synové, już od 1864 roku. Ciągłość miejsca i rzemieślniczej perfekcji wyniosły organizację do grona najbardziej szanowanych pracowni karoseryjnych regionu. Karoserie z Vrchlabí zdobiły podwozia wyprodukowane w wytwórniach RAF (Liberec), Tatra, Zbrojovka Brno, Praga, Walter, FIAT i oczywiście ŠKODA. Tuż przed zmianą profilu działalności, w latach 1904-1906 oddano do użytku nowe hale wytwórcze, zbudowane w obecnym miejscu funkcjonowania fabryki. W 1911 roku na podwoziu RAF skompletowano tutaj osobistą limuzynę cesarza Franciszka Józefa I. Lata dwudzieste to specjalizacja zakładów w produkcji nadwozi do aut użytkowych i do przewozu osób, w tym gości licznych, okolicznych uzdrowisk. W kolejnej dekadzie prym wiodły głównie kabriolety, budowane na podwoziach najbardziej renomowanych producentów.
     
W ramach nowego, powojennego podziału obowiązków, zakład we Vrchlabí profilowano pod budowę pochodnych odmian modeli podstawowych, zwłaszcza użytkowych. Erę budowanych seriami odmian modeli ŠKODA rozpoczęła rodzina pojazdów 1101/1102, opuszczająca bramy zakładów w przeznaczeniach furgon, sanitarnym, station-wagon (STW) oraz roadster.

Łącznie w latach 1946-52 skompletowano ich we Vrchlabí ponad 11 tysięcy egzemplarzy. Kolejnym modelem, budowanym tutaj wyłącznie w przeznaczeniach użytkowych, był popularny sedan, czyli rodzina modeli 1200/1201. Tych w odmianach sanitarnej, furgon, STW oraz pick-up skompletowano w ilości przekraczającej 38 tysięcy sztuk.
70 lat zakładów Vrchlabí w strukturach marki ŠKODA
     
Vrchlabí było także miejscem narodzin modeli 1202 STW oraz legendarnego 1203 – obu w licznych wykonaniach. Słynną 1203-kę do roku 1981 powielono w ilości prawie 70 tysięcy egzemplarzy, by następnie przesunąć jej montaż do słowackich zakładów TAZ Trnava.

W latach 80. na program produkcyjny zakładów składały się już pojazdy osobowe: konkretnie lepiej wyposażone, zwykle eksportowe wersje modeli ŠKODA 105-130 (prawie 110 tysięcy egzemplarzy), a następnie Favorit. Wyłącznie tutaj kompletowano Formana – odmianę uniwersalną przebojowego modelu Favorit. Następnie nastała era wybranych, choć niekoniecznie o podwyższonym standardzie wykończenia, specyfikacji modeli Felicia (w tym wyłącznie niecodziennej Fun), Fabia oraz Octavia pierwszej i drugiej generacji. Stąd też wyruszała do zakładu w Poznaniu część zestawów montażowych pojazdów w systemie SKD. Ostatnim modelem samochodu, kompletowanego dotąd we Vrchlabí, był Roomster z lat 2010-2013.
    
23 stycznia 2013 roku produkcja tego modelu została przeniesiona ponownie do Kvasin, w których powstawał już w okresie 2006-2010. Od tego dnia, fabryka we Vrchlabí otrzymała nowe zadania w strukturach koncernu VWG – produkcję zautomatyzowanych, dwusprzęgłowych, siedmiostopniowych przekładni DQ200. Znane powszechnie pod oznaczeniem DSG, są stosowane w niezliczonych modelach koncernu.

Nowe zadania stawiane przed zakładem zostały wsparte inwestycjami w wysokości 170 milionów euro oraz istotnym zwiększeniem zatrudnienia zakładu. Dziennie zakład jest obecnie w stanie skompletować 2 tysiące przekładni DQ200 – zatem dwukrotnie więcej niż w roku 2013. W dniu 1 marca 2016 roku zakład we Vrchlabí otrzymał tytuł „Fabryki Roku 2015”, przyznany głównie za błyskawiczną i udaną transformację z producenta samochodów w uznanego wytwórcę komponentów. W chwili obecnej fabryka zatrudnia 1 070 pracowników, w tym wielu z Polski i jest największym pracodawcą regionu.
Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4

Mamy nadzieję, że nasze dwudniowe wydarzenie będzie dla Państwa dobrą okazją do poznania ciekawych rozwiązań, stosowanych przez uznane firmy jak również do wymiany opinii w gronie przedstawicieli branży.

·

·

0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
GREG-PLAST
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.