Hiszpański prywatny przewoźnik autobusowy Alsa nawiązał współpracę z Toyotą, by wspólnie zrealizować ambitny projekt wprowadzenia wodorowych autobusów do transportu miejskiego i międzymiastowego w Hiszpanii.
Dzięki tej współpracy stolica kraju zyskała pierwszy autobus miejski z bezemisyjnym napędem wodorowym. CaetanoBus H2.CityGold z elektrycznym napędem na ogniwa paliwowe Toyoty obsługuje dwie regularne linie autobusowe w miejscowości Torrejón de Ardoz pod Madrytem, pokonując dziennie około 200-250 km. Drugi pojazd porusza się między hiszpańskimi miastami, aby zaprezentować mieszkańcom możliwości bezemisyjnego autobusu zasilanego wodorem.
Autobus z wodorowym napędem Toyoty wozi pasażerów w Madrycie
Alsa to prywatny operator, który w Hiszpanii współtworzy system transportu publicznego. Spółka należąca do grupy National Express Alsa posiada około 4400 autobusów, które przewożą ponad 392 miliony pasażerów rocznie. W metropolii Madrytu autobusy Alsy obsługują wiele linii miejskich i międzymiastowych. Firma planuje do 2030 roku wymienić całą flotę na pojazdy bezemisyjne, w tym wodorowe.
Osiem wodorowych autobusów w Barcelonie
H2.CityGold trafił już także do użytku w Barcelonie, gdzie miejskie przedsiębiorstwo transportu TMB zamówiło osiem takich pojazdów. CaetanoBus dostarczyło pierwszy pojazd w marcu tego roku. Bezemisyjne autobusy będą pokonywać po kilkaset kilometrów dziennie, a do ich tankowania powstał w Strefie Wolnego Handlu w Barcelonie pierwszy w Hiszpanii zakład produkcji zielonego wodoru.
Bezemisyjny autobus na wodór
H2.CityGold to efekt współpracy Toyoty z portugalskim producentem autobusów CaetanoBus, którego Toyota jest współwłaścicielem od 2020 roku. Autobus H2.City Gold to pierwszy produkowany w Europie pojazd, który otrzymał technologię wodorową Toyoty. Ogniwa paliwowe o mocy 60 kW dostarczają prąd do silnika elektrycznego 245 KM. Autobus otrzymał 5 kompozytowych, 312-litrowych zbiorników, które łącznie mieszczą do 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów. Zatankowanie ich do pełna trwa 9 minut. Pojazd zużywa około 6 kg na 100 km, a jego średni zasięg wynosi 400 km. W 12-metrowym autobusie mieści się do 87 pasażerów.
Wodorowe inwestycje Toyoty w Europie
Współpraca z hiszpańskimi przewoźnikami to kolejny przykład zaangażowania Toyoty w rozwój rynku wodorowego w Europie. W 2015 roku marka wprowadziła do salonów wodorowego sedana Mirai, którego druga generacja weszła do sprzedaży w Europie, w tym w Polsce w 2021 roku. W maju tego roku razem z Air Liquide i CaetanoBus Toyota rozpoczęła wspólne prace nad jednoczesną rozbudową infrastruktury wodorowej i flot pojazdów.
Aby włączyć w rozwój wodorowego transportu jak największą liczbę partnerów, firma uruchomiła w Brukseli produkcję modułów ogniw paliwowych drugiej generacji, które mogą być łatwo wykorzystywane przez producentów z różnych branż. Jednym z pierwszych zastosowań jest prototypowy pociąg elektryczno-wodorowy FCH2RAIL, zdolny do bezemisyjnej jazdy zarówno gdy jest podłączony do trakcji elektrycznej, jak i na trasach, na których zwykle korzysta się z lokomotyw spalinowych. Jest to wspólne przedsięwzięcie firm i instytucji z Belgii, Niemiec, Hiszpanii i Portugalii, w tym hiszpańskiego centrum badań nad wodorem Centro National de Hidrogeno (CNH2), producenta pociągów CAF, hiszpańskiej kolei państwowej Renfe oraz Toyota Motor Europe.
Toyota jest także strategicznym udziałowcem francuskiej firmy EODev, produkującej generatory oparte na ogniwach paliwowych z Mirai drugiej generacji. W ofercie EODev znajdują się generatory stacjonarne i do stosowania w morskich jachtach.
Europa
Autobus z wodorowym napędem Toyoty wozi pasażerów w Madrycie
- Szczegóły
- Autor: Toyota