Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
psa peugeot citroen logoW I półroczu br. obroty Grupy PSA Peugeot Citroënwyniosły 27,6 miliardów euro, a obroty sektora samochodowego 18,6 miliardów euro, utrzymując się na stabilnym poziomie w stosunku do pierwszego półrocza 2013.

Wzrost na działalności operacyjnej - o 477 milionów euro dla całej Grupy i  o 7 milionów euro dla sektora samochodowego.

Free cash-flow wyniósł 1,514 miliarda euro. Po odliczeniu zysków i strat nadzwyczajnych (130 milionów euro z tytułu sprzedaży nieruchomości) i kosztów restrukturyzacji (283 milionów euro), free cash flow operacyjny zamknął się kwotą 1,667 miliarda euro.

Wyniki te odzwierciedlają pierwsze efekty planu strategicznego „Back in the Race” w zakresie pricing power i poprawy konkurencyjności, a zwłaszcza obniżenia tzw. martwego punktu Grupy. Na rynkach pozaeuropejskich Grupa kontynuuje z sukcesem wzrost w Chinach i zmniejsza swoje straty w Ameryce Łacińskiej i Rosji.

Drugie półrocze jednak przyniesie z sobą wyzwania i ryzyko, zwłaszcza na wschodzących rynkach ze względu na niekorzystny kurs walut, wolne tempo poprawy sytuacji na rynku francuskim oraz przejście na normę Euro 6.2, które negatywnie odbije się na rentowności oraz zwiększone ryzyko związane z zaopatrzeniem zakładów Grupy.

„Zaangażowanie wszystkich pracowników Grupy w realizację strategicznego planu „Back in the Race” pozwoliło PSA Peugeot Citroën na zebranie pierwszych owoców wprowadzanych zmian. Musimy jednak skupić się na rygorystycznej realizacji naszego planu aż do zakończenia procesu naprawy” - oświadczył Carlos Tavares, Prezes Zarządu PSA Peugeot Citroën.

W pierwszym półroczu 2014 obroty Grupy wyniosły 27,616 miliardów euro, utrzymując się na stabilnym poziomie w stosunku do pierwszego semestru 2013 roku. Obroty sektora samochodowego wyniosły 18,61 miliardów euro, również utrzymując się na stabilnym poziomie w stosunku do pierwszego semestru 2013 roku. Mix produktów i korzystny efekt cenowy nie były w stanie skompensować wysokich strat kursowych.

Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 477 milionów euro, w porównaniu do -100 milionów euro1 w pierwszym półroczu 2013 roku. Wynik działalności operacyjnej sektora samochodowego wyniósł 7 milionów euro, wobec -538 milionów euro2 w analogicznym okresie roku 2013, pod wpływem korzystnego efektu mixu i efektu cenowego, odzwierciedlających sukces nowych, niedawno wprowadzonych modeli trzech marek Grupy: Peugeot, Citroën i DS oraz polityki pricing power. Jest to również efekt dalszej realizacji polityki redukcji kosztów stałych.

Pozwoliło to na skompensowanie strat kursowych w wysokości 251 milionów euro. Po uwzględnieniu udziału w szacowanym zysku swoich spółek joint ventures DPCA i CAPSA za pierwsze półrocze, wynik na działalności operacyjnej sektora samochodowego zamknie się kwotą 128 milionów euro.

Przychody i (koszty) operacyjne jednorazowe wykazały wartość ujemną 100 milionów euro, głównie ze względu na koszty restrukturyzacji.

Wynik finansowy wyniósł -344 miliony euro i jest o 99 milionów euro niższy niż na koniec czerwca 2013. Różnica ta wynika głównie z przychodów nadzwyczajnych ze sprzedaży akcji BNP Paribas w 2013 roku, ponieważ koszty finansowe utrzymały się na podobnym poziomie co w pierwszym półroczu 2013.

Wynik netto wyniósł -42 miliony euro i jest zdecydowanie lepszy w porównaniu do -433 milionów euro w pierwszym półroczu 2013.

Wynik na działalności operacyjnej banku Banque PSA Finance wyniósł 172 miliony euro, o 26 milionów euro mniej niż na dzień 30 czerwca 2013, co jest odbiciem zmian na rynkach oraz w refinansowaniu banku. Koszt ryzyka wzrósł do poziomu 0,50%. W lipcu zostało podpisane porozumienie o strategicznej współpracy w Europie z bankiem Santander, co pozwoli na ograniczenie korzystania z gwarancji udzielanych przez francuski Skarb Państwa.

Wynik operacyjny spółki Faurecia wyniósł 311 milionów euro, o 55 milionów euro więcej niż na dzień 30 czerwca 2013, dzięki wzrostowi sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich, a zwłaszcza w Chinach.

Free cash flow3 wyniósł 1,514 miliarda euro, w wyniku poprawy marży samofinansowania brutto i zmniejszenia zapotrzebowania na kapitał obrotowy (+1,139 miliarda euro za cały okres), oraz dzięki przeprowadzonym planom działania w zakresie redukcji zapasów i optymalizacji tzw. supply chain. Jego wartość wykazuje dużą sezonowość w związku z wypłatą dywidendy w pierwszym półroczu oraz zwiększonym zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy w efekcie wzrostu działalności.

Poza kosztami restrukturyzacji (-283 miliony euro) i przychodami nadzwyczajnymi w wysokości 130 milionów euro (głównie ze zbycia nieruchomości), free cash-flow operacyjny  Grupy wykazał wartość dodatnią 1,667 miliarda euro.

Na koniec czerwca 2014, łączny stan zapasów wyniósł 406 200 samochodów (w tym w sieci niezależnych partnerów) i był o 30 400 samochodów niższy niż w na koniec czerwca 2013.

Przepływy pieniężne netto z tytułu działalności produkcyjnej i handlowej na dzień 30 czerwca 2014 wyniosły +224 miliony euro w porównaniu do zadłużenia netto w wysokości 4,181 miliardów euro na dzień 31 grudnia 2013, z uwzględnieniem 2,916 miliardów euro z tytułu podwyższenia kapitału przeprowadzonego w kwietniu i maju 2014 r.

Stan środków pieniężnych Grupy wyniósł 15,024 miliardów euro, w tym 4,150 miliardów euro niewykorzystanych odnawialnych linii kredytowych, w porównaniu do odpowiednio 10,140 miliardów euro i 3,550 milionów euro na koniec grudnia 2013.
 
Perspektywy
Grupa PSA Peugeot Citroën oczekuje, że w 2014 roku rynek samochodowy wzrośnie o około 3% w Europie i około 10% w Chinach. W Ameryce Łacińskiej rynek powinien odnotować spadek o 7%, a na rynku rosyjskim zaznaczy się ok. 10-procentowy spadek4.

Celem Grupy jest uzyskanie dodatnich wolnych przepływów pieniężnych do roku 2016 oraz łącznego free cash-flow operacyjnego w wysokości 2 miliardów euro w okresie 2016-2018. Kolejnym celem jest osiągnięcie przez sektor samochodowy Grupy marży operacyjnej5 w wysokości 2% w roku 2018, przy czym jej docelowa wartość w okresie średnioterminowym (2019-2023) ma wynieść 5%.
 
1 Po uwzględnieniu zmiany standardów rachunkowości MSSF 10, 11 i KIMSF 21, w porównaniu do 97 milionów euro wyniku bieżącego na działalności operacyjnej Grupy podanego przy publikacji wyników za rok 2013.
2Po uwzględnieniu zmiany standardów rachunkowości MSSF 10, 11 i KIMSF 21, w porównaniu do -610 milionów euro wyniku bieżącego na działalności operacyjnej sektora samochodowego podanego przy publikacji wyników za rok 2013.
3 Free cash flow jednostek produkcyjnych i handlowych
4 W porównaniu do -5% przewidywanych pod koniec marca 2014
5 Wynik bieżący na działalności operacyjnej do przychodów
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Etisoft Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
WOLMOT Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.