Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Po pierwszej połowie roku BMW Group pozostaje na dobrej drodze do osiągnięcia celów założonych na ten rok.

Po tym, jak w marcu spółka w sposób kontrolowany ograniczyła produkcję w wielu zakładach w związku z przewidywanym spadkiem popytu na całym świecie, w drugim kwartale rozpoczęto skoordynowane ponowne uruchomienie produkcji w tych zakładach. Od połowy czerwca wszystkie zakłady znów pracują w regularnym trybie zmianowym. Niemniej jednak efektywność kosztowa i zarządzanie środkami pieniężnymi pozostają kluczowe dla jak najlepszego kontrolowania skutków pandemii koronawirusa.

- Dzięki szybkiej reakcji i konsekwentnemu zarządzaniu udało nam się w pierwszej połowie roku ograniczyć wpływ pandemii koronawirusa na BMW Group - mówił w środę w Monachium Oliver Zipse, Prezes Zarządu BMW AG. Pomimo znacznego spadku popytu na rynku spowodowanego pandemią BMW Group udało się w czerwcu osiągnąć dodatni zysk koncernu brutto w wysokości 498 mln euro. - Na drugą połowę roku spoglądamy z ostrożnym optymizmem i nadal dążymy do osiągnięcia w 2020 roku marży zysku operacyjnego w segmencie samochodów na poziomie od 0 do 3 procent. Wciąż bardzo dokładnie monitorujemy sytuację i zarządzamy produkcją zgodnie z rozwojem sytuacji na rynkach i popytem w różnych regionach.

BMW Group działa zgodnie z założonymi planami: nawet w bardzo trudnych warunkach nadal inwestuje w przyszłościowe dziedziny techniki i odpowiedni rozwój kompetencji. Zgodnie z zapowiedziami do 2025 r. firma wyda ponad 30 mld euro na badania i rozwój, aby zwiększyć swoją rolę jako lidera innowacyjności.

Płynność finansowa nadal silna – przyszłe inwestycje pozostają na wysokim poziomie

W związku z tym BMW Group kontynuuje zaawansowane inwestycje w technologie przyszłości: koszty badań i rozwoju koncernu wyniosły w czerwcu aż 2,734 mld euro (w roku ubiegłym: 2,796 mld EUR / –2,2%). Obejmuje to m.in. bieżące wydatki na elektryfikację, a w szczególności na rozwój BMW iNEXT. Zgodnie z zapowiedziami inwestycje w środki trwałe i inne wartości niematerialne i prawne zostały wyraźnie uszeregowane pod względem ważności i ukierunkowane. Wyniosły w pierwszym półroczu 1,477 mld euro (w roku ubiegłym: 2,175 mld euro / –32,1%).

- Inwestujemy w sposób ukierunkowany i wyważony. W obecnej sytuacji odraczamy projekty lub uważnie sprawdzamy ich konieczność. Zgodnie z zapowiedzią w drugim kwartale systematycznie zmniejszaliśmy również zapasy, aby wesprzeć wolne przepływy pieniężne - mówił Nicolas Peter, członek zarządu BMW AG ds. finansów. - Istotny wpływ na zyski ma nasz program wydajności. Już od ponad trzech lat tworzymy w nim ważne warunki bazowe, które teraz przynoszą nam korzyści i przyspieszają niezbędne zmiany.

Redukcja emisji CO2 dzięki milionom zelektryfikowanych pojazdów

Drugim strategicznym celem jest zrównoważony rozwój. W czasie pandemii koronawirusa zarząd wyznaczył sobie ambitne cele długoterminowe. - Zrównoważony rozwój i cyfryzacja to kluczowe kwestie tej dekady. Zwłaszcza w tych trudnych czasach musimy wyznaczyć tutaj właściwy kierunek - stwierdził Oliver Zipse. - Nie tylko łączymy doskonałość produktu z najnowszymi technologiami cyfrowymi – projektujemy je również tak, aby stanowiły wkład w zrównoważony rozwój. Jest to z korzyścią dla naszych klientów i społeczeństwa.

BMW Group wyznaczyła sobie jasne cele w zakresie redukcji emisji CO2 do roku 2030 – po raz pierwszy dla całego cyklu życia swoich produktów, począwszy od łańcucha dostaw przez produkcję aż po zakończenie eksploatacji. W całym tym zakresie emisja CO2 na każdy pojazd ma do roku 2030 zostać zmniejszona o co najmniej jedną trzecią w stosunku do roku 2019.

M.in. emisja CO2 z pojazdów ma zostać zmniejszona o 40 procent na każdy przejechany kilometr. Centralną dźwignią jest tu dalekosiężna strategia produktowa z masowym rozwojem e-mobilności: za dziesięć lat na drogach poruszać się będzie w sumie ponad siedem milionów zelektryfikowanych pojazdów BMW Group, z czego około dwóch trzecich będzie w pełni elektrycznych.

BMW Group jest już teraz wiodącym producentem samochodów elektrycznych: pod koniec 2021 roku BMW Group będzie oferować pięć w pełni elektrycznych pojazdów produkowanych seryjnie: BMW i3*, MINI Cooper SE*, BMW iX3*, BMW iNEXT oraz BMW i4. Kolejnym kamieniem milowym będzie nadchodząca generacja BMW serii 7. Flagowy model marki BMW będzie oferowany z czterema różnymi rodzajami napędu: z wysokowydajnym silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym, a także jako model hybrydowy plug-in oraz, po raz pierwszy, jako w pełni elektryczny model BEV. Do 2023 roku firma będzie miała na drodze 25 zelektryfikowanych modeli – połowa z nich będzie w pełni elektryczna.

W przygotowaniu kolejne w pełni elektryczne modele

Oprócz BMW serii 7 nadal kompleksowo elektryfikowana będzie cała gama modeli: kolejnymi przykładami „Power of Choice” będą wielkoseryjne BMW X1 oraz BMW serii 5, które w przyszłości będą oferowane również we wszystkich czterech wariantach – w pełni elektrycznym, hybrydowym, wysokoprężnym i benzynowym.

- Najlepsze samochody na świecie są zgodne z ideą zrównoważonego rozwoju. Jakość premium i zrównoważony będą w przyszłości bardziej ze sobą związane niż kiedykolwiek dotąd - stwierdził Oliver Zipse. - Wykorzystujemy naszą szeroką wiedzę technologiczną w zakresie sprzętu i oprogramowania po to, aby czynić je pożądanymi i aby przyczyniać się do redukcji emisji CO2.

BMW Group kontynuuje prace nad istotnym ograniczeniem emisji CO2 swojej aktualnej floty nowych samochodów. W tym roku firma ponownie osiągnie założony cel w zakresie emisji CO2 dla swoich nowych samochodów w Europie. Jest to około 20% poniżej celu ustalonego w 2019 roku. Konsekwentna elektryfikacja kolejnych modeli ma decydujący wpływ na realizację tego założenia.

Sprzedaż w pierwszym półroczu poniżej roku poprzedniego

Zgodnie z oczekiwaniami w miesiącach od kwietnia do czerwca skutki pandemii koronawirusa były szczególnie odczuwalne. W pierwszym półroczu tego roku BMW Group sprzedała na całym świecie 962 575 (-23,0%) pojazdów marek premium BMW, MINI i Rolls-Royce. Obroty grupy wyniosły 43,2 mld euro (w roku ubiegłym: 48,177 mld euro / –10,3%). Zysk operacyjny (EBIT) wyniósł 709 mln euro (w roku ubiegłym: 2,79 mld euro / –74,6%). Zysk brutto (EBT) wyniósł 498 mln euro (w roku ubiegłym: 2,815 mld euro / –82,3%). Marża zysku brutto koncernu wyniosła w pierwszym półroczu 1,2% (w roku ubiegłym: 5,8%). Skonsolidowany zysk netto wyniósł 362 mln euro (w roku ubiegłym: 2,068 mld euro / –82,5%).

Dostawy do klientów w drugim kwartale wyniosły 485 464 samochody (-25,3%). Obroty grupy spadły do 19,973 mld euro (w roku ubiegłym: 25,715 mld euro / –22,3%). W związku z tym zysk operacyjny wyniósł –666 mln euro (w roku ubiegłym: 2,201 mld euro). Do pozytywnego rozwoju wyniku finansowego przyczyniły się również zadowalające wyniki osiągnięte przez spółkę joint venture BMW Brilliance Automotive Ltd. w Chinach. Zysk brutto wyniósł –300 mln euro (w roku ubiegłym: 2,053 mld euro). W związku z tym marża operacyjna przed opodatkowaniem koncernu wyniosła –1,5% (w roku ubiegłym: 8,0%). Zysk netto wyniósł –212 mln euro (w roku ubiegłym: 1,48 mld euro).

Segment motoryzacyjny dotknięty mocną stagnacją na rynku

Obroty w segmencie samochodów wyniosły od stycznia do czerwca 32,867 mld euro (r. ub.w roku ubiegłym: 41,837 mld euro / –21,4%). Pozytywny efekt asortymentu produktów i lepsze ceny ze względu na odświeżone portfolio produktów zapobiegły większym spadkom. Zysk operacyjny wyniósł –1,325 mld euro (w roku ubiegłym: 1,159 mld euro). Marża zysku operacyjnego wyniosła w tym samym okresie –4,0% (w roku ubiegłym: 2,8%).

Obroty w drugim kwartale spadły do 14,878 mld euro (w roku ubiegłym: 22,624 mld euro / –34,2%). Zysk operacyjny wyniósł –1,554 mld euro (r. ub.: 1,469 mld euro). Tym samym marża zysku operacyjnego wyniosła –10,4% (w roku ubiegłym: 6,5%).

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku sprzedano łącznie 842 153 samochody marki BMW (-21,7%). Marka MINI sprzedała w tym okresie 118 862 egzemplarze (‑31,1%). W pierwszym kwartale bieżącego roku Rolls-Royce Motor Cars odnotowała sprzedaż na poziomie 1 560 pojazdów (-37,6%).

Pomimo spadku ogólnej sprzedaży BMW Group ponownie udało się w pierwszym półroczu zwiększyć liczbę sprzedanych zelektryfikowanych pojazdów marek BMW i MINI do łącznej liczby 61 652 sztuk (+3,4%). Stale poszerzany asortyment modeli powinien zapewnić w drugiej połowie roku dalszy wzrost liczby zelektryfikowanych pojazdów.

W Europie w pierwszym półroczu sprzedano łącznie 372 754 (32,3%) samochody BMW, MINI i Rolls-Royce. W Niemczech sprzedaż BMW Group spadła do 116 362 egzemplarzy (-27,9%). Od kwietnia w Chinach odnotowano bardziej pozytywną tendencję: ponieważ sprzedaż w drugim kwartale wzrosła w stosunku do roku poprzedniego, w pierwszym półroczu odnotowano jedynie spadek na poziomie 6,0% do 329 447 egzemplarzy. W pierwszej połowie roku w USA sprzedano łącznie 121 318 (‑29,5%) samochodów.

Segment motocykli z pozytywnym wynikiem w czerwcu

BMW Motorrad sprzedała w pierwszym półroczu 76 707 motocykli i maksiskuterów (-17,7%). Obroty wyniosły 1,079 mld euro (w roku ubiegłym: 1,313 mld euro / –17,8%). Zysk operacyjny wyniósł 65 mln euro (w roku ubiegłym: 191 mln euro / –66,0%). Marża zysku operacyjnego w segmencie wyniosła 6,0% (w roku ubiegłym: 14,5%).

W drugim kwartale sprzedano 41 933 egzemplarze (-23,2%). Obroty wyniosły 522 mln euro (w roku ubiegłym: 727 mln euro / –28,2%). Zysk operacyjny wyniósł ‑7 mln euro (w roku ubiegłym: 102 mln euro), a marża zysku operacyjnego –1,3% (w roku ubiegłym: 14,0%).

Wciąż wysoki poziom obrotów w segmencie usług finansowych

W segmencie usług finansowych portfel umów z klientami końcowymi wyniósł na dzień 30 czerwca 2020 r. 5 502 786 umów (31 grudnia 2019 roku: 5 486 319 / +0,3%). W pierwszym półroczu zawarto 804 452 nowe umowy (w roku ubiegłym: 971 287 / ‑17,2%) kredytowe i leasingowe z klientami końcowymi. Obroty były lekko poniżej poziomu z roku ubiegłego (14,510 mld euro / –1,8%). Zysk brutto wyniósł 581 mln euro (w roku ubiegłym: 1,2 mld euro / –51,6%).

Liczba nowych umów w drugim kwartale wyniosła 354 765 (w ubiegłym roku: 501 663 / –29,3%). Obroty wyniosły 6,658 mld euro (w roku ubiegłym: 7,364 mld euro / –9,6%). Zysk brutto wyniósł 97 mln euro (w roku ubiegłym: 573 mln euro / –83,1%).

Potwierdzona prognoza na rok 2020

BMW Group stawia sobie ambitne cele nawet w trudnych politycznie i ekonomicznie warunkach. Niepewność co do globalnego rozprzestrzeniania się i konsekwencji koronawirusa utrudnia jednak dokładną prognozę wyników biznesowych BMW Group na rok 2020. W roku 2020 BMW Group zakłada, że rozprzestrzenianie się koronawirusa i podejmowane niezbędne środki zapobiegawcze spowodują spadek popytu na wszystkich głównych rynkach sprzedaży.

Spodziewa się, że sprzedaż w segmencie samochodów będzie w 2020 r. znacznie niższa niż w roku ubiegłym. W związku z tym przewiduje się marżę zysku operacyjnego w segmencie w przedziale od 0 do 3 procent.

W segmencie usług finansowych ze względu na niekorzystne perspektywy gospodarcze spodziewany jest spadek liczby nowych umów i prawdopodobnie bardziej zmienne środowisko ryzyka. Prognoza zwrotu z kapitału własnego zakłada umiarkowany spadek w porównaniu z rokiem poprzednim.

Sprzedaż w segmencie motocykli w prognozowanym okresie będzie prawdopodobnie znacznie niższa niż w roku poprzednim. Marża zysku operacyjnego ma ulokować się w zakresie od 3 do 5 procent.

Biorąc pod uwagę opisane powyżej efekty, zysk brutto znacząco spadnie w porównaniu z rokiem 2019.

Liczba zatrudnionych będzie nieco niższa niż w ubiegłym roku. Przedsiębiorstwo wykorzysta zapowiedziane już środki kadrowe w celu kontynuowania restrukturyzacji zatrudnienia. Ze względu na obecną sytuację każda nowa umowa zatrudnienia jest bardzo szczegółowo badana.

Prognozy te nie uwzględniają: długotrwałej i głębokiej recesji na kluczowych rynkach zbytu, jeszcze wyraźniejszego pogorszenia koniunktury gospodarczej w Chinach w wyniku recesji w innych regionach gospodarczych, znacznych zakłóceń w dostawach spowodowanych jeszcze intensywniejszą konkurencją oraz ewentualnych skutków drugiej fali zakażeń i związanych z nią restrykcji. BMW Group bacznie obserwuje rozwój sytuacji i jest gotowa do szybkiego i odpowiedniego działania.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Deltax Programming Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
Mondi Simet Sp. z o.o.
HQ Plastics
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.