Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
BMW Group przyspiesza rozwój e-mobilności, a jej produkcja wyznacza standardy w zakresie transformacji przemysłu.

W największych zakładach produkcyjnych BMW w Europie, w Dingolfing, otwarto centrum kompetencji w zakresie produkcji napędów elektrycznych. Komponenty napędu elektrycznego są produkowane w Dingolfing od 2013 r., a teraz BMW Group znacznie zwiększa swoje zdolności produkcyjne. Premier Bawarii Markus Söder i prezes zarządu BMW AG Oliver Zipse symbolicznie zainaugurowali produkcję nowego wysoce zintegrowanego napędu elektrycznego BMW. Charakteryzuje się on tym, że silnik elektryczny, przekładnia i elektronika mocy są zgrupowane w jednej centralnej obudowie. Napęd elektryczny BMW nowej generacji zostanie po raz pierwszy zastosowany w nowym BMW iX3, którego produkcja rozpocznie się pod koniec lata tego roku w Chinach.

Centrum kompetencyjne w Dingolfing BMW Group będzie w przyszłości produkować na ośmiu liniach produkcyjnych komponenty napędu elektrycznego, tj. moduły akumulatorowe, akumulatory wysokonapięciowe i silniki elektryczne, do swoich hybryd i samochodów elektrycznych. W najbliższych latach firma zbuduje kolejne cztery linie, dzięki czemu znacznie zwiększy moce produkcyjne zakładu.

Oliver Zipse, Prezes Zarządu BMW AG, powiedział podczas ceremonii otwarcia: „W dalszym ciągu rozkręcamy elektromobilność i wyznaczamy standardy w transformacji naszej branży. Do roku 2022 w samym Dingolfing będziemy w stanie wyprodukować napędy elektryczne do ponad pół miliona zelektryfikowanych pojazdów rocznie. Jednocześnie na jednej linii produkujemy samochody całkowicie elektryczne, hybrydowe plug-in i modele z silnikami spalinowymi w zamówionym zestawieniu, oferując w ten sposób naszym klientom »Power of Choice«. I to widać: wyznaczamy kierunek działania, aby zapewnić prawdziwy sukces transformacji naszego przemysłu”.

W ciągu najbliższych kilku lat z 8000 m2 w 2015 roku powierzchnia produkcyjna centrum kompetencji napędów elektrycznych wzrośnie dziesięciokrotnie do 80 tys. m2. Zwiększony się również liczba zatrudnionych. Tylko w pierwszej połowie 2020 roku wzrosła ona z 600 do 1000 osób. W perspektywie średnioterminowej w zakładach Dingolfing przy produkcji napędów elektrycznych pracować będzie do 2000 osób.

Własna produkcja akumulatorów wysokonapięciowych i silników elektrycznych

„Dzięki naszym unikalnym kompetencjom w produkcji akumulatorów wysokonapięciowych i silników elektrycznych jesteśmy zawsze na bieżąco z najnowszą technologią i możemy szybko i konsekwentnie zwiększać naszą produkcję” – wyjaśnia Michael Nikolaides, dyrektor ds. planowania i produkcji silników i napędów elektrycznych. Już w 2021 roku jedna czwarta pojazdów BMW Group sprzedawanych w Europie ma mieć napęd elektryczny, w 2025 roku jedna trzecia, a w 2030 roku połowa. W 2023 r. BMW Group będzie oferować swoim klientom 25 zelektryfikowanych modeli, z czego około połowa będzie zasilana wyłącznie energią elektryczną.

BMW Group dysponuje kompleksową wiedzą specjalistyczną w całym łańcuchu dostaw. Zarówno nowy, wysoce zintegrowany napęd elektryczny, jak i nowe akumulatory wysokonapięciowe zostały opracowane we własnym zakresie w ścisłej współpracy z wyspecjalizowanymi działami rozwoju i produkcji. W centrum kompetencyjnym produkcji napędów elektrycznych firma łączy swoje know-how w zakresie seryjnej produkcji napędów elektrycznych i zapewnia wydajną produkcję, która w krótkim czasie może reagować na odpowiednie zapotrzebowanie na napędy do pojazdów elektrycznych i hybrydowych. „Doświadczenie zdobyte dzięki naszemu elastycznemu systemowi produkcji silników spalinowych zostało wykorzystane w naszej produkcji napędów elektrycznych. Dzięki temu również w produkcji napędów elektrycznych możemy szybko reagować na zamówienia pojazdów BEV i PHEV. W ten sposób realizujemy hasło »Power of Choice« dla naszych klientów,” wyjaśnia M. Nikolaides.

W przypadku nowych akumulatorów wysokonapięciowych piątej generacji centrum kompetencji dokonało również technicznej standaryzacji i dalszego rozwoju procesu produkcji modułów akumulatorowych w taki sposób, że – odpowiednio do rosnącej gamy modeli zelektryfikowanych modeli – na tej samej linii można wytwarzać różne warianty modułów. W ten sposób firma nie tylko wyznacza kierunek w zakresie technologii produkcji, ale również zabezpiecza miejsca pracy i kluczowe kwalifikacje.

Dingolfing: przejście na elektromobilność

„Zakłady BMW Group w Dingolfing są doskonałym przykładem przechodzenia na elektromobilność w przemyśle samochodowym. Mamy tu wszystko pod jednym dachem: produkcję akumulatorów wysokonapięciowych, silników elektrycznych i zelektryfikowanych pojazdów,” wyjaśnia Christoph Schröder, dyrektor zakładów BMW Group w Dingolfing. Obecnie około dziesięciu procent wszystkich pojazdów produkowanych w Dingolfing to samochody elektryczne lub hybrydowe. Wraz z uruchomieniem produkcji BMW iNEXT w 2021 r. zakłady w Dingolfing będą w stanie montować na jednej linii produkcyjnej samochody elektryczne, hybrydy plug-in oraz modele z silnikami spalinowymi. „W ten sposób realizujemy strategię »Power of Choice« w produkcji samochodów,” dodaje Christoph Schröder. Z tych niezwykle elastycznych struktur skorzysta również następna generacja produkowanego w fabryce BMW serii 7, która wejdzie na rynek w wersji benzynowej, wysokoprężnej, hybrydowej plug-in i po raz pierwszy w pełni elektrycznej.

Zakłady w Dingolfing mają wieloletnie doświadczenie w budowie komponentów do samochodów elektrycznych. Już od 2013 r. powstają tu akumulatory wysokonapięciowe do BMW i3. Od 2015 roku zakłady produkują również silniki elektryczne. Większość akumulatorów wysokonapięciowych i silników elektrycznych wszystkich zelektryfikowanych samochodów BMW Group pochodzi z centrum kompetencyjnego produkcji napędów elektrycznych. W ostatnich latach wykorzystano i zmodernizowano do tego celu istniejące struktury dużego, byłego magazynu części BMW Group Aftersales Logistics.

„Jednocześnie kontynuowaliśmy długofalowy rozwój kompetencji w zakładzie, szkoliliśmy pracowników specjalnie do nowych zadań i włączyliśmy je w przyszłościową dziedzinę elektromobilności,” mówi Stefan Schmid, przewodniczący Rady Zakładowej w Dingolfing. „Podnoszenie kwalifikacji jest kluczem do udanej transformacji”.

Globalna sieć produkcji napędów elektrycznych z przewagą produkcji w Niemczech

BMW Group ma bardzo elastyczną sieć produkcji napędów elektrycznych. Akumulatory wysokonapięciowe potrzebne do zelektryfikowanych modeli pochodzą z jednej z trzech fabryk – w Dingolfing (Niemcy), w Spartanburgu (USA) i w Shenyang (Chiny). BMW Group uruchomiła również produkcję akumulatorów wysokonapięciowych w Tajlandii i współpracuje w tym celu z Dräxlmaier Group. Zakłady BMW Group w Dingolfing i Landshut produkują silniki elektryczne. Centrum kompetencji w zakresie akumulatorów wysokonapięciowych w Monachium obejmuje cały łańcuch dostaw związany z ogniwami akumulatorowymi, od prac badawczo-rozwojowych aż po skład i budowę ogniw oraz ich przydatność do masowej produkcji.

Piąta generacja technologii BMW eDrive

Z okazji otwarcia centrum kompetencji rozpoczęło produkcję napędu elektrycznego piątej generacji. W tej zintegrowanej jednostce napędu elektrycznego silnik elektryczny, przekładnia i elektronika mocy są umieszczone we wspólnej obudowie. Co więcej, nie są już stosowane metale ziem rzadkich. System napędowy jest kompatybilny ze wszystkimi koncepcjami pojazdów i będzie dostępny w różnych poziomach mocy dla różnych modeli. Wysoce zintegrowana konstrukcja systemu pozwala na znaczne zwiększenie gęstości mocy.

Piąta generacja napędu elektrycznego BMW eDrive obejmuje ponadto nowe, wydajniejsze akumulatory wysokonapięciowe. Dzięki skalowanej, modułowej konstrukcji można stosować je elastycznie w różnych architekturach pojazdu i w różnych lokalizacjach produkcyjnych. Centrum kompetencyjne przygotowuje się obecnie do zwiększenia produkcji tych nowych akumulatorów wysokonapięciowych.

Zrównoważone i długofalowe zaopatrzenie w materiały

Zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo dostaw to ważne czynniki wpływające na rozwój elektromobilności. Ogniwa akumulatorowe do produkcji akumulatorów wysokonapięciowych są dostarczane do BMW Group przez wiodących dostawców systemów, którzy produkują ogniwa zgodnie z dokładnymi specyfikacjami BMW Group.

Dla ekspertów BMW Group ds. zaopatrzenia etyczne pozyskiwanie i przetwarzanie surowców rozpoczyna się już na samym początku łańcucha dostaw: eksperci intensywnie zajmują się tym łańcuchem aż po kopalnie surowców. Zgodność z normami środowiskowymi i prawami człowieka ma najwyższy priorytet.

Na potrzeby nowej, piątej generacji akumulatorów wysokonapięciowych firma przebudowała swoje łańcuchy dostaw i w 2020 roku rozpocznie bezpośrednie zamawianie kobaltu i litu do ogniw akumulatorowych. Zapewnia to całkowitą przejrzystość co do pochodzenia tych dwóch surowców niezbędnych do produkcji akumulatorów. Umowy na dostawy gwarantują ponadto bezpieczeństwo dostaw do 2025 r. i później. W przyszłości kobalt będzie pozyskiwany bezpośrednio z kopalni w Australii i Maroku, a lit między innymi z Australii.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.