Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
2022 rok obfitował w szereg wyzwań dla czeskiej branży motoryzacyjnej. Pomimo ciągłych niedoborów półprzewodników i innych komponentów, wojny na Ukrainie, trudności w produkcji i łańcuchach logistycznych, w okresie od stycznia do grudnia zeszłego roku wyprodukowano łącznie 1 249 281 pojazdów wszystkiego typu.

Po trzech latach spadku przemysł samochodowy w Czechach ponownie odnotowuje wzrost produkcji o 9,4 proc. Wzrost rok do roku wykazują producenci samochodów osobowych +10,2 proc. (1 217 787 szt.), autobusów +7,6 proc. (5 322 szt.), ciężarówek +6,7 proc. (1 347 szt.), motocykli +56,9 proc. (1 624 szt.), a także duże naczepy powyżej 3,5 t +11,2 proc. (2 441 szt.). Jedynie w kategorii przyczep małych do 3,5 t nastąpił spadek o 23,2 proc. (20 760 szt.) odnotowała spadek produkcji.

- Czeski przemysł motoryzacyjny prawdopodobnie nigdy w historii nie stanął przed tak rozległymi wyzwaniami, jak w ubiegłym roku. Globalne niedobory półprzewodników, trudności w łańcuchach dostaw i logistyce, echa epidemii COVID w Chinach, ekstremalny wzrost cen energii, wysoka inflacja i określenie końca sprzedaży pojazdów z tradycyjnymi silnikami spalinowymi oraz nowo przedstawiona propozycja normy emisji Euro 7, wywierały wpływ na blisko powiązany globalnie przemysł, co znacząco zagraża dostępności pojazdów i przejściu na bezemisyjną mobilność. Pomimo tych trudności finalnym producentom udało się zwiększyć produkcję o 9,4 procent, rok do roku, osiągając wolumen 1,25 miliona pojazdów. Musimy jednak przygotować się również na dalszą zmienność i wahania produkcji w 2023 roku. Niemniej jednak uważam, że przestoje będą miały charakter raczej krótkotrwały i w sumie nadal będziemy odnosić sukcesy w zwiększaniu produkcji do poziomu sprzed kryzysu. Biorąc pod uwagę istniejący wolumen zamówień i utrzymujący się dobry popyt na pojazdy krajowe nie tylko w UE, można spodziewać się, że przemysł motoryzacyjny będzie miał pozytywny wpływ na czeską gospodarkę również w 2023 roku - mówi Martin Jahn, prezes Związek Przemysłu Motoryzacyjnego AutoSAP.

Samochody osobowe
W 2022 roku w Czechach wyprodukowano łącznie 1 217 787 samochodów osobowych, czyli o 10,2 proc. więcej niż rok wcześniej. Ponad 92 proc. aut (1 130 051 sztuk) trafiło na rynki zagraniczne (+12 proc.).

W zeszłym roku w zakładach Škoda Auto zostało wyprodukowanych 693,0 tys. samochodów, o 1,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Na czeski rynek trafiło 71,1 tys. pojazdów (-11,0 proc.), a na eksport 621,9 tys. aut (+3,5 proc.).

2022 były dobrym rokiem dla Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Fabryka w Noszowicach kolejny rok z rzędu zwiększyła produkcję. Wyniosła ona 322,5 tys. samochodów. To o 17,3 proc. więcej niż przed rokiem. Na rynki zagraniczne trafiło 308,2 tys. aut (+19 proc.).

Także trzeci producent w Czechach, Toyota Motor Czech Republic odnotowała wzrost. W 2022 roku z linii montażowych zakładu w Kolinie zjechało 202,2 tys. samochodów (+34,9 proc.)
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

FORTY Sp. J. A. Korczyński, M. Tytkowska
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
SAFECHEM Europe GmbH
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.