Stellantis ogłosił 6 lipca 2021 r. inwestycję o wartości 100 milionów funtów w zakład produkcyjny Vauxhall w Ellesmere Port w celu przygotowania go na nową erę w produkcji samochodów elektrycznych.
Ellesmere Port będzie pierwszą fabryką Stellantis, która od końca przyszłego roku będzie produkować wyłącznie samochody elektryczne zarówno w wersji dostawczej, jak i osobowej, dla marek Vauxhall, Opel, Peugeot i Citroën, tak na rynek krajowy, jak i na eksport. Zaangażowanie w produkcję samochodów elektrycznych stanowi kolejny krok w realizacji decyzji rządu Wielkiej Brytanii o zaprzestaniu sprzedaży pojazdów z silnikami benzynowymi i diesla począwszy od 2030 r.
Inwestycja Stellantis w Ellesmere Port pozwoli wykorzystać działania poprawiające wydajność, które były możliwe dzięki współpracy między firmą, związkiem zawodowym the Unite Union i oparte na dążeniu pracowników do przekształcenia zakładu, w którym pracują.
Determinacja Stellantis w zakresie zapewnienia zrównoważonej przyszłości Ellesmere Port jest konsekwentnie wspierana przez rząd Wielkiej Brytanii, Radę Cheshire West i Chester, współpracę z Cheshire i Warrington Local Enterprise oraz Chester College.
Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, powiedział: „Wydajność jest zawsze czynnikiem wyzwalającym zrównoważony rozwój, a inwestycja o wartości 100 milionów funtów jest dowodem naszego zaangażowania na rzecz Wielkiej Brytanii i Ellesmere Port. Chciałbym podziękować w szczególności naszym oddanym pracownikom za ich cierpliwość i wkład; nigdy ich nie zawiedliśmy. Jednocześnie pragnę podziękować naszym partnerom z brytyjskich związków zawodowych the Unite Union za ich otwartość i silną chęć współpracy oraz, oczywiście, rządowi Wielkiej Brytanii za jego nieustające wsparcie. Tutejsza produkcja samochodów elektrycznych będzie wspierać czystą, bezpieczną i przystępną cenowo mobilność obywateli. Od 1903 roku Vauxhall produkuje samochody w Wielkiej Brytanii i nadal będziemy to robić”.
W imieniu rządu Wielkiej Brytanii, Sekretarz Stanu ds. Biznesu, Energii i Strategii Przemysłowej, Kwasi Kwarteng, powiedział: „Dumna tradycja Ellesmere Port w zakresie produkcji samochodów będzie kontynuowana przez kolejne lata, dzięki dzisiejszym inwestycjom. Decyzja Stellantis o podwojeniu zaangażowania w tej fabryce jest wyraźnym wotum zaufania dla Wielkiej Brytanii, jako jednej z najlepszych lokalizacji na świecie pod względem konkurencyjnej, wysokiej jakości produkcji motoryzacyjnej.
Dzisiejsza decyzja nie tylko wzmocni Ellesmere Port idący w kierunku zrównoważonej przyszłości, ale także zabezpieczy tysiące miejsc pracy w całym regionie w łańcuchu dostaw. W tym globalnym wyścigu o produkcję pojazdów elektrycznych jesteśmy dumni, że możemy wspierać brytyjski sektor motoryzacyjny w tym kluczowym okresie przejściowym, gdy pracujemy nad wznowieniem działalności i odbudową”.
Wybudowany w 1962 roku zakład w Ellesmere Port będzie obchodził w przyszłym roku 60-lecie istnienia. Pierwszym samochodem wyprodukowanym w tym zakładzie był w 1964 roku Vauxhall Viva. Od tamtego czasu, w Ellesmere Port wyprodukowano kilka generacji Vauxhall Viva, Vauxhall Chevette, a następnie wszystkie generacje Vauxhall i Opel Astra. W sumie od 1964 roku w zakładzie wyprodukowano ponad 5,2 miliona pojazdów.
Nowa era produkcji w Ellesmere Port rozpocznie się od przekształcenia zakładu w fabrykę „przystosowaną do wyzwań przyszłości", z nowym wydziałem karoserii, zmodernizowaną całą linią montażową, zmniejszeniem rozmiarów zakładu oraz utworzeniem linii do montowania pakietów akumulatorów. Ponadto planowane są dalsze kroki w celu zapewnienia neutralności węglowej do połowy obecnej dekady. Zakład ma być w 100% samowystarczalny pod względem energii i wkrótce rozpoczną się prace nad stworzeniem farm wiatrowych i solarnych.
Stellantis ogłosił również zamiar przeprowadzenia konsultacji w sprawie dalszych inwestycji w Ellesmere Port, dotyczących utworzenia nowego centrum dystrybucji części zamiennych w Wielkiej Brytanii.
Od drugiej połowy przyszłego roku w Ellesmere Port będą produkowane następujące, w pełni elektryczne samochody:
Wszystkie te samochody dostawcze oraz ich warianty w wersji osobowej są napędzane silnikiem o mocy 100 kW (136 KM) zestawionym z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 50 kWh. Można je naładować do 100 kW, a czas ładowania od 0 do 80% wynosi zaledwie 30 minut. W cyklu WLTP ich zasięg wynosi około 174 mil*.
Stellantis jest liderem rynku LCV w Europie, a w Wielkiej Brytanii Vauxhall jest liderem sprzedaży w szybko rozwijającym się segmencie LCV z napędem elektrycznym.
Marki Vauxhall, Opel, Peugeot i Citroën zobowiązały się już do przedstawienia w pełni elektrycznych wersji swoich gam samochodów dostawczych przed końcem 2021 roku. Fiat Professional również zamierza zaoferować wersje elektryczne i zasilane paliwem alternatywnym całej swojej gamy samochodów dostawczych.
Wraz z coraz większym wykorzystaniem lekkich samochodów dostawczych na terenie miast, częściowo na skutek wzrostu zainteresowania zakupami przez Internet, te zeroemisyjne samochody dostawcze w znacznym stopniu przyczynią się do zmniejszenia emisji w miastach w całym kraju.
Samochody w wersji osobowej pozwolą rodzinom cieszyć się „zeroemisyjnym", aktywnym życiem, mając do dyspozycji 7 miejsc i korzystać z nowoczesnego, zaawansowanego technologicznie wnętrza, wyjątkowego poziomu komfortu, dużej ilości miejsca i zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa.
Europa
Ellesmere Port będzie wspierać zrównoważoną mobilność, produkując od 2022 r. całkowicie elektryczne samochody
- Szczegóły
- Autor: Stellantis