Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Cranfield, Wielka Brytania – Najnowszy brytyjski projekt badań nad technologiami autonomicznej jazdy – evolvAD – wspierany przez Nissana i finansowany przez brytyjski rząd, jest już oficjalnie realizowany.


Projekt evolvAD, którego celem jest zwiększenie możliwości wprowadzenia systemów autonomicznej jazdy w Wielkiej Brytanii oraz techniczne wsparcie przygotowania łańcucha dostaw do masowego wdrożenia tych systemów, będzie polegał na intensywnym testowaniu skomunikowanych i autonomicznych pojazdów (Connected and Autonomous Vehicles, CAV) na różnego rodzaju drogach, zarówno w miejskich strefach zamieszkania, jak i na terenach wiejskich.

Oba rodzaje dróg są unikatowymi wyzwaniami dla technologii autonomicznej jazdy. Na przykład w strefach zamieszkania często występują wąskie uliczki z jednym pasem ruchu i pojazdami zaparkowanymi wzdłuż krawężnika oraz niską dozwoloną prędkością jazdy. Poza miastem warunki bywają podobne, chociaż kierowcom wolno rozwijać większe prędkości, nawet na krętych drogach z minimalnym oznakowaniem poziomym.

Projekt badawczy, realizowany przez konsorcjum pięciu partnerów branżowych z Nissanem jako liderem technicznym, jest współfinansowany ze środków rządowych i przez partnerów konsorcjum. Państwowy Fundusz Inteligentnej Mobilności (Intelligent Mobility fund), wynoszący 100 mln funtów, jest zarządzany przez Centrum Skomunikowanych i Autonomicznych Pojazdów (Centre for Connected and Autonomous Vehicles – CCAV), a za rozdysponowanie środków odpowiada brytyjska agencja ds. innowacyjności – Innovate UK.

Przez najbliższe 21 miesięcy projekt evolvAD będzie korzystać z połączonych kompetencji pięciu partnerów – Nissana, Connected Places Catapult, Humanising Autonomy, SBD Automotive i TRL – aby przygotować techniczne wsparcie brytyjskiego łańcucha dostaw do masowego wdrożenia technologii autonomicznej jazdy w Wielkiej Brytanii. Badania obejmują kilka obszarów, w których postęp powinien pomóc we wdrażaniu autonomicznej jazdy w tym kraju. Zadaniem Nissana jest testowanie, we współpracy z TRL, zaawansowanej technologii autonomicznej jazdy w strefach zamieszkania.

nissan EN

Pojazdy autonomiczne testowane w ramach evolvAD, wykorzystujące infrastrukturę zamontowaną w strefach zamieszkania, taką jak monitoring wizyjny, będą mogły otrzymywać informacje pomagające lepiej zorientować się w sytuacji. Badanie to pozwoli ocenić możliwości wykorzystania technologii komunikowania się pojazdów z infrastrukturą (V2I – Vehicle to Infrastructure) do usprawnienia poruszania się CAV po drogach. Projekt przysłuży się również rozwojowi nowych technologii V2I wspierających wdrażanie pojazdów zdolnych do autonomicznej jazdy. Ponadto Nissan będzie testował technologię w skomplikowanym układzie dróg pozamiejskich i badał, jakie możliwości w transporcie może stworzyć autonomiczna mobilność na drogach kategorii A (odpowiednik polskich dróg krajowych) oraz łączących wsie i miasta drogach niższych kategorii.

Zainaugurowany w lipcu 2023 r. projekt znajduje się obecnie w fazie rozwojowej, a jako pojazdy testowe wykorzystywane są w nim Nissany LEAF ze 100% elektrycznym napędem. Pierwsze testy będą prowadzone na stanowiskach symulacyjnych i zamkniętych torach, po czym już za kilka miesięcy CAV wykorzystywane w projekcie evolvAD zostaną wypuszczone na głębszą wodę, czyli na drogi publiczne.

W ramach evolvAD Nissan będzie rozwijał swoją technologię i zdolności autonomicznej jazdy, testował odpowiednie systemy w różnych środowiskach oraz wykorzystywał ustalenia poczynione w ramach poprzednich projektów konsorcjalnych badań nad jazdą autonomiczną, czyli HumanDrive i ServCity. Technologia jazdy autonomicznej jest kluczowym filarem Nissan Ambition 2030, długofalowej wizji, zgodnie z którą firma chce tworzyć czystszy, bezpieczniejszy i bardziej przyjazny dla wszystkich świat.

David Moss, starszy wiceprezes ds. badań i rozwoju w regionie AMIEO (Afryka, Bliski Wschód, Indie, Europa i Oceania) Nissana, powiedział: 

- Z dumą uczestniczmy w projekcie evolvAD w Wielkiej Brytanii i współpracujemy ze znakomitymi partnerami przy testach i próbach nowych zastosowań naszej technologii. Zgodnie z założeniami planu Nissan Ambition 2030 chcielibyśmy poprawić dostęp do mobilności dla wszystkich, a technologie autonomicznej jazdy mają w tym zakresie zasadnicze znaczenie, ponieważ oferują ogromne korzyści pod względem bezpieczeństwa pojazdów, ich oddziaływania na środowisko i ich dostępności. W tym roku obchodzimy 35‑lecie Nissan Technical Centre Europe w Wielkiej Brytanii, więc z tym większym zapałem przystępujemy do kolejnego projektu, który pomoże nam nadal dostarczać przyszłościowe technologie z realnym pożytkiem dla naszych klientów
.

Robert Bateman, kierownik projektu evolvAD oraz kierownik zespołu Nissana ds. badań i zaawansowanych rozwiązań technicznych, Nissan Technical Centre Europe (NTCE), powiedział:

-We wcześniejszych projektach badawczych nasz zespół ds. autonomicznej jazdy prowadził testy na autostradach oraz w skomplikowanym środowisku miejskim. Teraz podejmujemy kolejne wyzwanie – ruszamy do stref zamieszkania i poza miasto. Jeżeli chcemy wprowadzić autonomiczną jazdę na rynek, musimy testować technologię na najróżniejszych rodzajach dróg. Dlatego właśnie projekty takie jak evolvAD są tak ważne. Naszym ostatecznym celem jest, aby jazda była bardziej ekologiczna, bezpieczniejsza i dostępna dla każdego. Liczymy na owocną współpracę w tym zakresie z naszymi partnerami w konsorcjum.


Minister Przemysłu i Bezpieczeństwa Gospodarczego, Nusrat Ghani, powiedział:

-Autonomiczne pojazdy mają potencjał, aby zmienić sposób, w jaki się poruszamy, czyniąc podróże bezpieczniejszymi, czystszymi i bardziej dostępnymi, jednocześnie pomagając w rozwoju gospodarki poprzez tworzenie wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy. Ten projekt badawczy pomoże rozwinąć tę technologię i pokaże, że Wielka Brytania jest liderem w opracowywaniu zautomatyzowanej technologii, która jest nie tylko innowacyjna, ale przede wszystkim gwarantuje bezpieczeństwo.


Ogłoszenie projektu evolvAD zbiega się w czasie z obchodami 35‑lecia NTCE (Nissan Technical Centre Europe), centrum badań i rozwoju Nissana z siedzibą w Cranfield, Bedfordshire, gdzie firma doskonali swoje rozwiązania techniczne. NTCE, założone w 1988 r., rozpoczynało działalność w budynku kontenerowym w Sunderland jako jednostka świadcząca wsparcie techniczne dla ulokowanych tam zakładów produkcyjnych. Dzisiaj jest to jedno z globalnych centrów rozwojowych firmy. Dział badań i rozwoju Nissana z biurami w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Belgii i Niemczech dba o to, by produkty i technologie japońskiej marki spełniały standardy i zaspokajały potrzeby klientów w Europie i poza nią. Początkowo niewielki zespół rozrósł się do około 1000 pracowników. NTCE przygotowało dotychczas już 33 modele na rynek europejski, w tym Qashqai, Juke i LEAF.
0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

3D Center Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
Etyfol