Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Yann Delabrière, Dyrektor Generalny Faurecii powiedział, że: „w 2013 roku, Faurecia zanotowała, siódmy rok z rzędu, stały wzrost obrotów, szczególnie widoczny w Azji, gdzie wzrost ten przekracza 20%.

Faurecia wzmocniła swoją pozycję lidera technologicznego we wszystkich dziedzinach działalności. Plany działania wysuwające na plan pierwszy generowanie gotówki okazały się skuteczne i zaowocowały: przepływem środków pieniężnych netto na poziomie 144 mln EUR, powyżej naszych oczekiwań oraz spadkiem zadłużenia o 290 mln EUR. Faurecia znacznie wzmocniła swoją równowagę finansową.”

STAŁY WZROST OBROTÓW
Wzrost światowej produkcji motoryzacyjnej w 2013 roku szacuje się na 3,5%. W Ameryce Północnej i Azji wzrost produkcji samochodów utrzymał się na poziomie 5%. Na rynku europejskim, który osiągnął najniższy punkt w połowie roku, produkcja samochodów jest stabilna.

Łączny obrót Faurecii za rok 2013 wyniósł 18,03 mld EUR w porównaniu do 17,36 mld EUR w 2012 roku, co oznacza wzrost o 5,0%. W drugiej połowie 2013 roku, obrót łączny wzrósł o 6,1%.

Sprzedaż produktów (dostawy części i komponentów do producentów) wyniosła 13,69 mld EUR wobec 13,30 mld EUR w 2012 roku, oznaczając wzrost o 3,9%. W drugiej połowie roku sprzedaż produktów wykazała wzrost o 4,6%.

OBRÓT W POSZCZEGÓLNYCH REGIONACH GEOGRAFICZNYCH: WZROST W AZJI O 24,3%
W roku 2013, Azji przypada 13% udział w sprzedaży produktów (wzrost o 3 punkty), Ameryce Północnej 27% i Ameryce Południowej 5 %. Sprzedaż produktów spoza Europy stanowi 46% całości sprzedaży. Faurecia wzmocniła zróżnicowanie swego portfolio: silny wzrost odnotowano w szczególności w stosunku do marek Nissan, Daimler i Ford, a ta ostatnia wzmocniła swą pozycję drugiego klienta Faurecii z 15% udziałem w sprzedaży produktów. W kategorii pojazdów użytkowych sprzedaż wzrosła o 17% w roku operacyjnym.

Sprzedaż produktów w roku operacyjnym 2013 prezentuje się w następujący sposób:
  • w Europie sprzedaż produktów wyniosła 7,41 mld EUR i jest stabilna, zgodnie z rozwojem produkcji samochodów. W drugiej połowie roku sprzedaż produktów osiąga wzrost o 3,8 % do 3,53 mld EUR, także w zgodzie z ewolucją produkcji samochodów;
  • w Ameryce Północnej, sprzedaż produktów wyniosła 3,71 mld EUR w stosunku do 3,64 mld EUR w 2012 roku, dając wzrost o 1,3% i przy wzroście produkcji samochodów o 5%. W drugiej połowie roku sprzedaż produktów spadła o 4,3% do 1,71 mld EUR. Duża różnica pomiędzy rozwojem sprzedaży i rozwojem produkcji samochodów, tendencja, która odwróci się w drugiej połowie 2014 roku, da się wyjaśnić okresem zmian modeli samochodów w przypadku niektórych producentów;
  • w Azji, sprzedaż osiągnęła 1,71 mld EUR w stosunku do 1,39 mld EUR w roku 2012 i wzrosła o 24,3% przy wzroście produkcji samochodów o 5%. W Chinach sprzedaż wyniosła 1,39 mld EUR, co oznacza wzrost o 27,7%, co oznacza prawie dwukrotność wzrostu w odniesieniu do chińskiego rynku samochodowego(14%). W drugiej połowie roku w Azji odnotowano wzrost sprzedaży produktów o 26,3%;
  • w Ameryce Południowej, sprzedaż produktów wyniosła 717 mln EUR, wobec 662 mln EUR w 2012 roku, co oznacza wzrost o 26,3% przy wzroście produkcji samochodów o 6%. W drugiej połowie roku odnotowano wzrost sprzedaży produktów o 21,7%, dzięki silnemu wzmocnieniu działalności w zakresie zewnętrznych elementów samochodowych.
SPRZEDAŻ ZE WZGLĘDU NA POSZCZEGÓLNE DZIAŁY PRODUKCJI: SILNY ROZWÓJ TECHNOLOGII KONTROLI EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Wzrost był silniejszy w zakresie technologii kontroli emisji zanieczyszczeń, obroty wyniosły 6,4 mld EUR, co oznacza wzrost o 7,3%. Wpłynął na to znacznie wzrost w Azji (+22%) i poprawa sprzedaży pojazdów użytkowych (+17%). W drugiej połowie roku wzrost wyniósł 12,1%.

Obroty w zakresie foteli samochodowych wzrosły do 5,2 mld EUR, wobec 5,1 mld EUR w 2012 roku, co oznacza wzrost o 3,4 %. W drugiej połowie roku sprzedaż wzrosła o 3,9 %.

Obroty w dziedzinie systemów wewnętrznych osiągnęły 4,6 mld EUR wobec 4,3 mld EUR w 2012 roku, co oznacza wzrost o 4,1%, głównie dzięki wyższej sprzedaży marki Ford w Ameryce Północnej i dwucyfrowemu wzrostowi sprzedaży w Azji. W drugiej połowie roku sprzedaż wzrosła o 2,5%.

Obroty w dziedzinie zewnętrznych elementów samochodowych wyniosły 1,9 mld EUR, o 3,9 % więcej w stosunku do 2012 roku. W drugiej połowie roku wzrost wyniósł 1,7 %.

WYNIKI OPERACYJNE ZGODNE Z CELAMI
Marża operacyjna wzrosła do 538 mln EUR, stanowiąc 3,0% obrotu całkowitego, w porównaniu do 514 mln EUR i 3,0 % obrotu całkowitego w 2012 roku. W drugiej połowie 2013 roku odnotowano marżę operacyjną w wysokości 282 mln EUR, lub 3,2 % obrotu całkowitego, co oznacza wzrost o 71 mln EUR  lub o 70 punktów bazowych.

Marża operacyjna przedstawia się w sposób następujący w poszczególnych regionach geograficznych:
  • w Azji na poziomie 8,3%, marża wzrasta na przestrzeni roku dzięki modelowi biznesowemu łączącemu silny wzrost i doskonałość w realizacji. W drugiej połowie roku, marża wzrosła o 80 punktów bazowych i po raz pierwszy wynosi powyżej 9,0%;
  • w Europie na poziomie 2,7%, marża nieznacznie skurczyła się ze względu na 4% spadek produkcji samochodów w pierwszej połowie roku. W drugiej połowie roku poprawa marży była znacząca (60 punktów bazowych do 3,0%), co wyraźnie wiąże się się ze skutkami planu redukcji kosztów stałych wprowadzonemu pod koniec 2012 roku;
  • w Ameryce Północnej na poziomie 2,1%, marża nieznacznie wzrosła na przestrzeni roku, ale opłacalność pozostaje poniżej ustalonych celów. Zanotowano trudności operacyjne odnoszące się do nielicznych przypadków wypuszczenia na rynek nowych produktów i nowych technologii;
  • w Ameryce Południowej, na poziomie minus 3,2%, marża obniżyła się ze względu na negatywne skutki inflacji, wahania w kursach walut i rosnące koszty surowców.
Ze względu na poszczególne działy produkcji, marża operacyjna ewoluowała w następujący sposób:
  • Fotele samochodowe: 4,2% obrotu łącznego (217,4 mln EUR) w skali roku i 4,5% w skali drugiej połowy roku, marża osiągnęła poziom benchmarku konkurencji. Zwiększenie marży o 50 punktów bazowych w skali roku jest rezultatem dobrych wyników w Azji i silnej poprawy rentowności dywizji mechanizmów.
  • Technologie kontroli emisji zanieczyszczeń: 3,1% obrotu łącznego czyli 199,0 mln EUR, co oznacza zmniejszanie się różnic w stosunku do konkurentów. Wzrost marży o 70 punktów bazowych wynika z silnego rozwoju w Ameryce Północnej, lekkiej poprawy w Europie i wciąż wysokiej marży w Azji;
  • Systemy wewnętrzne: 1,8% obrotu czyli 84,0 mln EUR, co wynikało z kilku trudności z wprowadzaniem na rynek, zwłaszcza w Ameryce Północnej,  
  • Zewnętrzne elementy samochodowe:  2,0% obrotu łącznego, czyli 37,9 mln EUR, marża jest wynikiem kosztów wprowadzeń na rynek w Ameryce Południowej i kosztów przekształceń biznesowych, natomiast marża w Europie pozostaje na zadowalającym poziomie 4,5%.
Skonsolidowany zysk netto (udział Grupy) wynosi 88 mln EUR wobec 142 mln EUR w roku 2012. W drugiej połowie 2013 roku wynosi 53 mln EUR. Głównymi elementami poza marżą operacyjną są:
  • koszty restrukturyzacji w wysokości 91 mln EUR (84 mln EUR w 2012 roku) w ramach programu redukcji kosztów stałych w Europie, wprowadzonego pod koniec 2012 roku;
  • Koszty finansowe netto w wysokości 188 mln EUR (165 mln EUR w 2012 roku), wynikające ze wzrostu średniego zadłużenia netto. Po osiągnięciu punktu szczytowego w 2013 roku, koszty te zmniejszą się o 15 mln EUR w 2014 roku, w wyniku wymiany pod koniec 2013 obligacji wymienialnych wyemitowanych w listopadzie 2009 roku.
DODATNIE PRZEPŁYWY ŚRODKÓW PIENIĘŻNYCH NETTO I SPADEK ZADŁUŻENIA NETTO O 290 MLN EUR
Przepływy środków pieniężnych netto wyniosły 144 mln EUR, na co pozytywny wpływ miało wdrażanie selektywnej polityki handlowej – równoważącej wzrost i generowanie gotówki - oraz  znacząca poprawa w stosunku do potrzeb kapitału obrotowego.

Realizacja selektywnej polityki handlowej w warunkach korzystnej dla Faurecii konkurencji, zaowocowała silnym rokiem w zakresie zakupów nowych umów o wartości 13,8 mld EUR. Jej wdrożenie pozwoliło na doskonałe opanowanie kwestii inwestycji materialnych i kapitalizowania badań i rozwoju, które to wartości zmniejszyły się o 4,5% do 788 mln EUR w stosunku do 825 mln EUR w 2012 roku, zgodnie z celami Grupy. Inwestycje w dalszym ciągu koncentrują się poza Europą, w szczególności widać wzmocnienie pozycji Grupy w Azji.

Zapotrzebowanie na kapitał obrotowy poprawia się i jest na poziomie 364 mln EUR, pozwalając na  całkowite pokrycie negatywnych zmian w kapitale obrotowym netto w 2012 roku.

Na koniec grudnia 2013 roku zadłużenie finansowe netto Grupy wyniosło 1,52 mld EUR w porównaniu do 1,81 mld EUR pod koniec grudnia 2012 roku. Redukcja długu o 290 mln EUR została przyspieszona wcześniejszą wymianą w grudniu 2013 roku obligacji wymienialnych wyemitowanych w listopadzie 2009 roku.

Sprawozdanie finansowe za rok 2013 zostało zatwierdzone przez Radę Nadzorczą, która zebrała się 11 lutego 2014 roku. Przeprowadzono kontrolę skonsolidowanego sprawozdania finansowego za rok operacyjny 2013 i raport certyfikacji jest w trakcie przygotowań.

Biorąc pod uwagę wyniki Grupy, Rada Nadzorcza postanowiła zaproponować na następnym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy wypłatę dywidendy w wysokości 30 centów za akcję.

PERSPEKTYWY NA ROK 2014
Faurecia ocenia, że w 2014 roku globalna produkcja samochodów powinna wzrosnąć o 3%, z Europą na poziomie między 0 a 2%, Ameryką Północną na poziomie 3%, Chinami ze wzrostem o 7% i Ameryką Południową ze spadkiem co najmniej o 4%.

W ramach planu działania ogłoszonego w listopadzie zeszłego roku podczas „Dnia Inwestora” („Investor Day”) Faurecia określiła sobie kilka priorytetów, w tym:
  • Kontynuować selektywną politykę handlową, z pierwszeństwem dla działań  w zakresie technologii kontroli emisji zanieczyszczeń i foteli samochodowych;
  • Kontynuowanie silnego i rentownego wzrost w Azji, oraz
  • Przyspieszenie poprawy marży operacyjnej w Ameryce Północnej.
Na tej podstawie Faurecia przewiduje na rok 2014:
  • Wzrost obrotów łącznych między 2 a 4% (przy stałych kursach wymiany walut);
  • Wzrost marży operacyjnej od 20 do 50 punktów bazowych, oraz
  • Dodatnie przepływy środków pieniężnych netto.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
ABC Colorex Sp. z o.o.
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
GREG-PLAST
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.