![](/images/stories/flags/france_flag.gif)
Dane na temat sprzedaży samochodów nad Sekwaną ogłosiła właśnie agencja środowiska i wykorzystania energii Ademe. Jak twierdzi, samochody sprzedane w 2008 r. emitowały średnio 147 g dwutlenku węgla na kilometr. Jeszcze lepiej jest, jeśli chodzi o nowe pojazdy. "Francja jest obok Portugalii jedynym krajem, który osiągnął wyznaczony przez Unię cel 140 g/km" - napisała w komunikacie agencja. Cieszy się, że 2008 r. był "historycznym punktem zwrotnym". Liczba samochodów mieszczących się poniżej progu 140 g/km w ciągu ostatnich siedmiu lat podwoiła się, a w ciągu ostatniego roku podskoczyła o 13 proc.
Zdaniem rządowej agencji to nie tylko efekt drogiego w zeszłym roku paliwa i kryzysu, lecz także skutecznej polityki rządu. W styczniu 2008 r. wprowadzono tzw. system bonus-malus, który przewiduje, że osoba kupująca ekologiczny (poniżej 130 g/km) samochód dostaje od państwa premię (od 200 do 5 tys. euro zależnie od poziomu emisji samochodu), natomiast osoba kupująca zanieczyszczający samochód (powyżej 160 g/km) musi zapłacić tyle samo podatku. Dodatkowo wprowadzono też premię w wysokości 1000 euro dla osób oddających na złom swój co najmniej 10-letni samochód i kupujących nowy ekologiczny.
Więcej w "Gazecie Wyborczej".