Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Koncerny General Motors i PSA Peugeot Citroën ogłosiły 29 lutego utworzenie długoterminowego strategicznego globalnego aliansu, który pomoże w pełni wykorzystać potencjał obu firm, poprawi rentowność partnerów i w dużym stopniu zwiększy ich konkurencyjność w Europie.

Podstawę aliansu tworzą dwa filary: współdzielenie platform samochodów, komponentów i modułów oraz stworzenie globalnej organizacji zakupowej joint venture, kupującej towary, podzespoły i usługi od dostawców, z rocznym łącznym wolumenem zakupów na poziomie około 125 mld USD. Każda firma będzie nadal niezależnie wprowadzała na rynek i sprzedawała własne samochody w konkurencyjny sposób.

Oprócz tego, sojusz tworzy podstawę, pozwalającą firmom na elastyczny rozwój innych obszarów współpracy.

W ramach porozumienia, koncern PSA Peugeot Citroën ma pozyskać około 1 mld Euro poprzez podniesienie kapitału z preferencyjnymi prawami do subskrypcji, udzielonymi akcjonariuszom PSA Peugeot Citroën – gwarantowane przez syndykat banków i zawierające inwestycje ze strony Peugeot Family Group – jako dowód na ich przekonanie o sukcesie aliansu. Zgodnie z umową, która nie zawiera żadnych konkretnych postanowień dotyczących zarządzania koncernem PSA Peugeot Citroën, GM planuje wejść w posiadanie 7 procent udziałów w PSA Peugeot Citroën, co uczyni GM drugim po Peugeot Family Group największym udziałowcem.

„Partnerstwo otwiera przed naszymi firmami nowe perspektywy”, powiedział Dan Akerson, prezes i dyrektor zarządzający GM. „Synergie wynikające z aliansu, oprócz naszych niezależnych planów, zapewnią koncernowi GM długoterminową i zrównoważoną rentowność w Europie”.

Philippe Varin, prezes zarządu Grupy PSA Peugeot Citroën, oświadczył: „Sojusz ten jest niezwykle ekscytującym wydarzeniem dla obu grup, a nasze partnerstwo niesie ze sobą duży potencjał rozwoju na przyszłość. Dzięki silnemu wsparciu naszego historycznego udziałowca oraz pojawieniu się nowego, prestiżowego udziałowca, cała grupa została zmobilizowana do wykorzystania pełnego potencjału tej umowy”.

W ramach porozumienia, GM i PSA Peugeot Citroën będą dzielić wybrane platformy samochodów, moduły i komponenty w skali światowej, aby zredukować koszty, zwiększyć wydajność, wykorzystać potencjał produkcyjny i zaawansowane technologie oraz zredukować emisję spalin. Współdzielenie platform samochodów nie tylko pozwoli na ich globalne zastosowanie, ale także umożliwi obu firmom opłacalną realizację programów opracowanych z myślą o rynku europejskim.

Początkowo, koncerny GM i PSA Peugeot Citroën skupią się na opracowaniu samochodów osobowych z segmentów małych i średnich, aut typu MPV oraz crossoverów. Firmy rozważą również możliwość opracowania wspólnej platformy przeznaczonej dla pojazdów niskoemisyjnych. Szacuje się, że pierwszy samochód stworzony w oparciu o wspólną platformę zadebiutuje na rynku w 2016 roku.

Alians umocni, ale nie zastąpi niezależnych działań obu firm, zmierzających do przywrócenia w Europie poziomu długoterminowej rentowności.

W ramach współpracy określonej w umowie, firmy mogą prowadzić działania jako jedna globalna organizacja zakupowa w zakresie pozyskiwania towarów, podzespołów i usług od dostawców, w pełni wykorzystując tym samym wspólny know-how, łączną wielkość obrotów, wspólne platformy samochodów i ustandaryzowane części. Połączenie silnej pozycji globalnej i struktury organizacyjnej GM z najlepszymi praktykami PSA Peugeot Citroën doda działaniom zakupowym prowadzonym przez obie firmy większej wartości i wydajności.

Co więcej, alians otwiera drogę do dalszej współpracy na polu logistyki i transportu. W tym celu GM ma zamiar nawiązać strategiczną współpracę z Gefco – firmą świadczącą zintegrowane usługi logistyczne, będącą jedną z filii koncernu PSA Peugeot Citroën. W ramach kooperacji firma Gefco oferowałaby usługi logistyczne koncernowi GM w Europie i Rosji.

Szacuje się, że łącznie synergie uzyskane w ramach porozumienia wygenerują około 2 mld USD rocznie w ciągu około pięciu lat. Synergie będą w głównej mierze wynikały z programów rozwojowych nowych pojazdów, stąd korzyści oczekiwane z tego tytułu w pierwszych dwóch latach będą ograniczone. Zgodnie z założeniami, synergie będą dzielone równo pomiędzy firmami.

Działania obu firm w ramach aliansu będą kontrolowane przez globalną komisję nadzorującą, w której skład wejdzie taka sama liczba przedstawicieli kadry kierowniczej wysokiego szczebla z każdej firmy.

Implementacja postanowień aliansu podlega uzyskaniu wymaganych zezwoleń w niektórych jurysdykcjach oraz wymaga powiadomienia odpowiednich rad pracowniczych.

Więcej w serwisie GM.
asr_2010_2_8.pdf
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Mondi Simet Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.