Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
renault_logoSprzedaż Grupy Renault w pierwszym kwartale 2012 r. wyniosła 638 498 samochodów - co oznacza spadek o 7,9% ze względu na niekorzystną sytuację na rynku europejskim.

Światowy rynek samochodowy odnotował natomiast wzrost o 4,6% i Grupa kontynuuje swoją ekspansję na rynkach pozaeuropejskich - wzrost jej sprzedaży jest większy od dynamiki rynku w Ameryce Środkowej i Południowej, w Eurazji i w regionie Euromed i Afryki.

W Europie, na rynku zniżkującym o 8,1%, sprzedaż Grupy spadła o 20,0%, a jej udziały wynoszą 9,1%. Spadek sprzedaży był szczególnie silny ze względu na załamanie rynku francuskiego (-19,4%) w pierwszym kwartale 2012 r. w porównaniu do pierwszego kwartału ub., kiedy odnotowano gwałtowny wzrost sprzedaży ze względu na wydawanie ostatnich samochodów objętych premią za złomowanie.

Z 7,6-procentowym udziałem w rynku samochodów osobowych i dostawczych marka Renault, dysponująca jeszcze nieodnowioną gamą, uplasowała się w Europie na trzecim miejscu. Marka Renault utrzymała pozycję lidera na rynku samochodów dostawczych w Europie dzięki udziałowi w rynku na poziomie 16,6%.

Marka Dacia uzyskała 1,5% udziału w rynku, co oznacza lekki spadek (-0,1 punktu) w stosunku do roku 2011 r.

Grupa Renault utrzymała dynamikę sprzedaży na rynkach pozaeuropejskich, gdzie odnotowała w pierwszym kwartale wzrost o 12,3%. Stanowi ona obecnie 46% łącznej sprzedaży Grupy (+8%).

W regionie Eurazji wzrost sprzedaży wyniósł 27,5% przy wzroście na rynku o 17,7%. Rynek rosyjski potwierdził swoją pozycję czwartego rynku Grupy.

W regionie Ameryki Środkowej i Południowej Grupa odnotowała wzrost o 14,9% pomimo spowolnienia wzrostu na rynku, który zwiększył się o 2,4%. Brazylia i Argentyna należą do grona pięciu największych rynków Grupy. W szczególności w Brazylii sprzedaż Renault wzrosła o 36,5% w sytuacji stabilizacji rynku, w którym posiada obecnie 6,8% udziału.

W regionie Euromedu i Afryki sprzedaż zwiększyła się o 7,6%, przy ogólnie niezmienionym poziomie rynku (-0,1%) ze względu na załamanie się rynku tureckiego (-25,4%), skompensowane dynamicznym rozwojem rynku w Algierii (+39,5%) i Maroku (+13,5%).

W regionie Azji i Pacyfiku wzrost sprzedaży wyniósł 5,4% przy wzroście na rynku o 7,2%.

Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalności
W pierwszym kwartale 2012 r., obroty Grupy spadły o 8,6% do 9,535 mld euro  lub o -8,4% bez uwzględnienia różnic kursowych.

Obroty sektora samochodowego spadły o 9,6% do 9,013 mld euro, ze względu na spadek sprzedaży. Za ten spadek odpowiada w 10,1 punktu zmniejszenie sprzedaży Grupy w stosunku do pierwszego kwartału 2011 r. i wysprzedaż samochodów znajdujących się na stanie w sieci (z uwzględnieniem ujemnego wpływu zmiany mixu geograficznego o -1,2 p.). Pomimo konkurencji w Europie wpływ mixu do ceny jest dodatni i wyniósł 2,2 punktu. Wpływ różnic kursowych był znikomy (-0,2 punktu). Na saldo w wysokości -1,5 p. składają się inne zakresy działalności, m.in. sprzedaż gotowych samochodów, komponentów i podzespołów mechanicznych dla partnerów Grupy (-0,8 p.).

Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 522 mln euro, co daje wzrost o 12,0% w stosunku do analogicznego okresu roku 2011. Średnia wartość portfela w pierwszym kwartale 2012 wyniosła 24,0 mld euro, co oznacza wzrost o 9,2%, pomimo spadku liczby nowych umów finansowania o 5,8% do poziomu 238.500 nowych umów.

Sytuacja finansowa
W pierwszym kwartale Grupa kontynuowała działalność emisyjną - należy odnotować emisję trzech serii obligacji RCI Banque o wartości 1,2 mld euro (dwie operacje na rynku euro i jedna we frankach szwajcarskich) oraz jeśli chodzi o sprzedaż samochodów - emisję obligacji w euro na kwotę 250 mln,
a także pożyczkę średnioterminową w wysokości 180 mln euro udzieloną przez Europejski Bank Inwestycyjny.

Na dzień 31 marca 2012 r.:
  • sektor samochodowy dysponuje niewykorzystanymi liniami kredytowymi w czołowych instytucjach bankowych na kwotę 3,7 mld euro;
  • dostępne zabezpieczenia RCI Bank (potwierdzone, niewykorzystane linie kredytowe, należności możliwe do zrealizowania w Europejskim Banku Centralnym oraz środki pieniężne) opiewają na kwotę 6,4 mld euro, zapewniając ponad dwukrotne pokrycie wartości krótkoterminowych papierów dłużnych oraz świadectw depozytowych.

Perspektywy
Zmiany i zróżnicowana sytuacja na światowym rynku samochodowym oraz wyniki działalności Grupy w pierwszym kwartale są zbieżne z oczekiwaniami. Niemniej rynek europejski, a zwłaszcza francuski był słabszy niż się spodziewano. Spadek ten powinien się stopniowo zmniejszać w drugim kwartale w zależności od zmian sytuacji makroekonomicznej oraz bardziej korzystnej podstawy porównania. W 2012 roku Grupa spodziewa się łącznego wzrostu światowego rynku samochodowego (samochodów osobowych i dostawczych) o 4%, przy jednoczesnym spadku na rynku europejskim o 3-4% i o 7-8% na rynku francuskim.

Zgodnie z przyjętymi założeniami free cash flow operacyjny sektora samochodowego Grupy w 2012 roku powinien być dodatni, a koszty prac badawczo-rozwojowych i inwestycji powinny sytuować się na poziomie poniżej 9% obrotów.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Craemer GmbH
LINEX Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.
Bodycote Polska Sp. z o.o.
METCHEM Sp. z o.o.
ITA Sp. z o. o.  Sp. k.