Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
groupe renault logoObroty Grupy Renault wyniosły 29,957 miliarda euro (+1,4%). Przy uwzględnieniu stałego, referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji obroty Grupy wzrosły o 6,8%.

Od 1 stycznia 2018 r. Grupa stosuje standard MSSF 15 „Przychody z umów z klientami”. W przypadku Grupy Renault ma on głównie wpływ na sposób ujęcia rabatów przyznanych w formie obniżonego oprocentowania przy sprzedaży samochodów z umowami finansowania. Rabaty te są obecnie uwzględniane w momencie sprzedaży samochodu, a nie rozłożone w czasie.

Dlatego też Grupa zmieniła zasady alokacji bonifikat związanych ze stopą procentową do poszczególnych sektorów operacyjnych. Nowe zasady nie mają natomiast wpływu na wysokość skonsolidowanych obrotów. Przy poprzednim ujęciu obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ byłyby wyższe o 278 milionów euro (1,0 punkt), a jednocześnie obroty sektora finansowania sprzedaży byłyby o taką samą kwotę niższe.

Obroty sektora samochodowego bez AwtoWAZ wyniosły 26,867 miliarda euro (spadek o 0,5%). Poza spadkiem o 1,0 punkt, o którym była mowa powyżej, złożyły się na to również straty kursowe (-4,6%) związane z silną dewaluacją najważniejszych walut używanych przez Grupę (peso argentyńskie, real brazylijski, dolar amerykański, rosyjski rubel). Efekt wolumenu przełożył się na wzrost o 3,1 punktu. Efekt cenowy, uzyskany głównie na rynkach wschodzących w celu skompensowania niskiego kursu walut, zapewnił wzrost o 1,2 punktu.

Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 1,914 miliarda euro, co stanowi 6,4% przychodów. Bez uwzględnienia nowego standardu MSSF15 marża wyniosłaby 1,984 miliarda euro (6,6% przychodów).

Marża operacyjna sektora samochodowego bez AwtoWAZ obniżyła się o 77 milionów euro do poziomu 1,215 miliarda euro. Stanowi to 4,5% obrotów (4,7% bez uwzględnienia nowego standardu MSSF15), podczas gdy w pierwszym półroczu 2017 r. było to 4,8% obrotów.

Te wyniki można przede wszystkim wyjaśnić silnym rozwojem działalności (wzrost o 80 milionów euro) i spadkiem kosztów produkcji (o 254 miliony euro). Natomiast koszt surowców wpłynął ujemnie na marżę operacyjną w wysokości 192 miliony euro, a straty kursowe wyniosły 347 milionów euro, głównie ze względu na spadek wartości peso argentyńskiego.

Efekt miksu, ceny i wzbogacenia wyposażenia samochodów osiągnął dodatnią wartość 184 miliony dzięki wzrostowi cen, który pozwolił na skompensowanie dewaluacji lokalnych walut.

Marża operacyjna AwtoWAZ zamknęła się kwotą 105 milionów euro w porównaniu do 3 milionów euro w pierwszym półroczu 2017 r. Jest to efekt sukcesu nowych modeli AwtoWAZ na przeżywającym ożywienie rynku, a także wysiłków firmy na rzecz racjonalizacji kosztów i innych korzystnych czynników, jakie wystąpiły w tym okresie.

Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 594 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2017 r. było to 525 milionów euro.
Wzrost o 13,3% jest głównie związany ze zwiększeniem marży brutto RCI Banque na finansowaniu, ze względu na doskonałe wyniki sprzedaży umów finansowania.

Pozostałe przychody i koszty działalności operacyjnej wykazują wartość ujemną 180 milionów euro (-31 milionów euro w pierwszym półroczu 2017 r.), głównie ze względu na rezerwy na restrukturyzację związane z podpisanym we Francji porozumieniem CAP 2020.

Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 1,734 miliarda euro, w porównaniu do 1,789 miliarda euro w pierwszym półroczu 2017 r. (-3,1%). Przyczyną tego spadku jest głównie wspomniana powyżej rezerwa na restrukturyzację.

Wynik finansowy zamknął się stratą 121 milionów euro, w porównaniu do straty w wysokości 187 milionów euro w pierwszym półroczu 2017 r. (przy uwzględnieniu tych samych zasad rachunkowości). Uzyskana poprawa to efekt obniżenia kosztów długu Renault SA, Renault do Brasil i AwtoWAZ.
Udział spółek stowarzyszonych w wyniku – głównie Nissana – wyniósł 814 milionów euro, wobec 1,317 miliarda euro w pierwszym półroczu 2017 r. Na wysokość udziału Nissana w 2017 r. miał wpływ zysk nadzwyczajny w wysokości 284 milionów euro ze sprzedaży udziałów w spółce Calsonic Kansei, która produkuje wyposażenie do samochodów.

Podatki bieżące i odroczone stanowią koszt w wysokości 387 milionów euro, o 95 milionów euro mniej w porównaniu do pierwszego półrocza 2017 r., z uwzględnieniem tych samych standardów sprawozdawczości.

Wynik netto wyniósł 2,040 miliarda euro (-16,3%), a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) – 1,952 miliarda euro (7,24 euro/akcję w porównaniu do 8,85 euro/akcję w pierwszym półroczu 2017 r., z uwzględnieniem tych samych standardów sprawozdawczości).

Free cash flow operacyjny sektora samochodowego (łącznie z AwtoWAZ) wykazał wartość dodatnią 418 milionów euro, po uwzględnieniu wpływu spadku zapotrzebowania na kapitał obrotowy o 200 milionów euro.

Łączny zapas samochodów na dzień 30 czerwca 2018 r. (łącznie z zapasami w sieci niezależnych dystrybutorów) odpowiada 62 dniom sprzedaży w porównaniu do 63 dni na koniec czerwca 2017 r.

Perspektywy 2018

W 2018 r. światowy rynek powinien osiągnąć wzrost rzędu 3% w porównaniu do 2017 r. Poprzednie przewidywania zakładały wzrost o 2,5%. Na rynku europejskim oczekiwany jest wzrost na poziomie 1,5%, w porównaniu do 1% według poprzednich założeń. We Francji jest spodziewany 2-procentowy wzrost (poprzednio +1%).

Na rynkach pozaueropejskich, w Brazylii, spodziewany jest wzrost o 10% (poprzednio +5%), a w Rosji o ponad 10% (poprzednio niecałe 10%). W Chinach sprzedaż powinna zwiększyć się o 5% (zgodnie z poprzednimi założeniami), a w Indiach o 8%. Poprzednie przewidywania zakładały wzrost w Indiach o 6%.

W tej sytuacji Grupa Renault utrzymuje swoje cele na rok 2018:
- dalsze zwiększenie obrotów Grupy (przy uwzględnieniu stałego referencyjnego kursu wymiany i zakresu konsolidacji),
- uzyskanie marży operacyjnej Grupy powyżej 6,0%,
- wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

YETICO S.A.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
Gotec Plastics Polska sp. z o.o.