Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Na rynku zadebiutowała niedawno nowa wersja modelu Volkswagen Passat. To już siódma generacja tego sprzedawanego od 1973 roku auta.

 



Niemiecki producent wskazuje m.in. na dostępność rozwiązań technologicznych, które dotychczas występowały zazwyczaj w samochodach klasy wyższej i luksusowej.

Passat pierwszej generacji, zaprojektowany przez Giugiaro, pojawił się na rynku przed 37 laty (w lipcu 1973 roku). I tym samym rozpoczęła się pełna sukcesów historia. Już w pierwszym pełnym roku sprzedaży (1974) na Passata zdecydowało się 133 000 nabywców. W grudniu 1976 roku ten bestseller przekroczył granicę miliona sprzedanych sztuk.

Do dzisiaj na całym świecie zarejestrowanych zostało ponad 15 mln passatów. Statystycznie oznacza to, że od ponad 37 lat dzień w dzień sprzedawanych było 1 106 passatów. Co 1,3 minuty jeden sprzedany samochód. Oznacza to 33 632 passaty miesięcznie i ponad 400 000 rocznie.

Generacja I (1973 do 1980)

Lipiec 1973 roku. Volkswagen wprowadza do sprzedaży następcę modeli 1600 i 411. Nowoczesną limuzynę ze ściętym tyłem, napędem na przednią oś i silnikiem rzędowym umieszczonym podłużnie z przodu, chłodzonym wodą. Koniec z chłodzeniem powietrzem, bowiem dotychczas, z wyjątkiem K70, w historii Volkswagena dominował silnik typu bokser umieszczony z tyłu nadwozia. Naturalnie nadal jeszcze produkowany i sprzedawany jest Garbus. Ale Passat ze swoją doskonałą koncepcją napędu i nadwozia jest przyszłością. Pod maską pracują silniki benzynowe o mocy do 63 kW/85 KM, zapewniając dobrą dynamikę. Ale tego, że kiedyś będą tam pracować silnik TDI spalające znacznie poniżej 5 litrów paliwa na 100 kilometrów, że w przyszłości w Passacie montowane będą silniki EcoFuel z kompresorem i turbosprężarką, że przyszła dwusprzęgłowa przekładnia (DSG) będzie zmieniała biegi szybciej i lepiej niż jakikolwiek kierowca, tego wszystkiego nikt przed 37 laty nie przewidywał.

Podobnie jak wielu innych rzeczy. Gdy pierwszy Passat opuszczał hale montażowe w Emden, Willy Brandt jako kanclerz kierował historią Niemiec, Hillary Rodham i jej przyjaciel Bill Clinton kończyli studia prawnicze na uniwersytecie Yale, Roger Moore jako James Bond ratował świat w „Żyj i pozwól umrzeć“, Heino śpiewał „Edelweiss“, zespół Pink Floyd wydał „The Dark Side of the Moon“, a IBM pokazało pierwszy twardy dysk i zapoczątkowało erę komputerów.

Pierwszy Passat był lekkim samochodem z dwoma lub czterema drzwiami i miejscem dla pięciu osób. Do wyboru były trzy silniki benzynowe o dwóch klasach pojemności. Już w lutym 1974 roku pojawił się nowy Passat w wersji Variant. Dzięki swojej rozciągniętej sylwetce i dużej zmienności wnętrza natychmiast awansował do grupy bardzo dobrze sprzedających się modeli.

Gdy w 1977 roku po utworze Bee Gees „Stayin’g Alive“ z „Gorączki sobotniej nocy“ fala disco zalała także Niemcy, Volkswagen dokonał liftingu stylistycznego i aerodynamicznego Passata, ciągle jeszcze pierwszej generacji. Z zewnątrz wersję tę charakteryzowały zderzaki pokryte tworzywem sztucznym, w środku poprawiła się ergonomia wielu elementów.

W marcu 1978 roku w Passacie pojawił się znany z Golfa 1,5-litrowy silnik wysokoprężny (37 kW/50 KM). Średnie zużycie paliwa 7,5 litra, a przy powściągliwej jeździe znacznie niższe, otworzyło erę oszczędnych samochodów. W kwietniu 1980 roku Passat przekroczył granicę dwóch milionów sprzedanych egzemplarzy. Gdy późną jesienią wprowadzano jego następcę, Passat z 2,6 milionami sprzedanych aut miał już zapewnione miejsce w historii motoryzacji.

Generacja II (1980 do 1988)

Druga generacja tego modelu klasy średniej zadebiutowała w listopadzie 1980 roku. Diana Ross podbiła świat piosenką „Upside down“; David Bowie zyskał nieśmiertelność przebojem „Ashes To Ashes“; Ronald Reagan stał się najpotężniejszym człowiekiem na świecie.

Czy ktoś z nich jeździł wtedy Passatem, nie wiadomo. Volkswagen Passat był już nową konstrukcją, większą, bardziej elegancką i dojrzalszą. Poza tym odłączył się od Audi 80 i podążył własną drogą. Naturalnie przy drugiej generacji Passata Volkswagen trzymał się cieszącej się powodzeniem wersji hatchback, jednocześnie jednak zaprezentował nowego Varianta. Obie wersje wzbudziły podziw pod względem technicznym między innymi nową, innowacyjną tylną osią z wahaczami zespolonymi.

Jako wyjątkowo oszczędna jednostka napędowa pod maską pracował silnik wysokoprężny 1,6 litra o mocy 40 kW/54 KM; w sierpniu 1982 roku moc samozapłonowego silnika wzrosła wraz z pierwszym turbodieslem w Passacie do 51 kW/70 KM. W momencie wprowadzenia na rynek Passat był dostępny również z pięciocylindrowym silnikiem benzynowym (85 kW/115 KM). W tym samym roku Volkswagen wprowadził klasyczną czterodrzwiową limuzynę z konwencjonalnym bagażnikiem (model Santana). Równocześnie dodawanych było coraz więcej nowoczesnych komponentów. Na przykład oferowany od 1984 roku napęd na wszystkie koła w Passacie Variant GT syncro.

W 1985 roku dokonano poważnego liftingu. W tym samym roku Volkswagen zaczął oferować pierwsze passaty z regulowanym katalizatorem (66 kW/90 KM) i sprzedał trzymilionowy egzemplarz. Wersją z najwyższej półki był wtedy wariant z 2,2-litrowym, pięciocylindrowym silnikiem (100 kW/136 KM), rozwijający prędkość 200 km/h. W marcu 1987 roku sprzedaż Passata przekroczyła granicę czterech milionów.

Generacja III (1988 do 1993)

W 1988 roku zakończyła się zimna wojna. Michaił Gorbaczow pojechał do Nowego Jorku i dał do zrozumienia, że każde socjalistyczne państwo może swobodnie wybrać swój system społeczny. Tej samej wiosny Volkswagen rozpoczął sprzedaż trzeciej generacji Passata i Passata Varianta. Miał on wyższą jakość, był znacznie większy, przyciągał wzrok zupełnie nową stylistyką, posiadał znacznie większy rozstaw osi i wbudowane poprzecznie silniki. I znów Variant pojawił się równolegle z drugą wersją nadwozia. Obie wersje charakteryzowała doskonała aerodynamika.

Niecałe dwa lata później pierwsze trabanty, wartburgi, skody i łady przekroczyły otwartą niemiecką granicę ze wschodu na zachód, a tysiące volkswagenów podążyło w przeciwnym kierunku. Latem, po upadku muru berlińskiego Volkswagen wyprodukował pięciomilionowego Passata. Kolejną ciekawostką był wprowadzony wczesnym latem 1991 model VR6. Z pojemności 2,8 litra kompaktowy silnik sześciocylindrowy rozwijał 128 kW/174 KM mocy, a prędkość maksymalna Passata VR6 Limousine wynosiła 224 km/h; Variant mógł rozpędzić się do 218 km/h.

Generacja IV (1993 do 1996)

Bill Clinton był od pół roku prezydentem USA, a Helmut Kohl jedenastym kanclerzem Niemiec, gdy Volkswagen późnym latem 1993 roku, po ponad 1,6 milionie wyprodukowanych egzemplarzy trzeciej generacji przedstawił nowego Passata. Dokładnie 20 lat po wprowadzeniu na rynek, do tego momentu zbudowanych zostało już 6,2 miliona passatów.

Sprzedaż pierwszych passatów czwartej generacji rozpoczęła się jesienią 1993 roku. Rzucająca się w oczy cecha: już nie prawie zamknięty przód nadwozia, lecz klasyczna osłona chłodnicy. Podobnie jak u poprzednika, silniki były montowane poprzecznie. W ciągu zaledwie trzech lat sprzedano prawie 700 000 sztuk Passata i Passata Varianta tej generacji, w międzyczasie udoskonalonego w wielu obszarach. Bezpieczeństwo czynne i bierne poprawiały seryjne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, napinacze pasów i system zapobiegający blokowaniu się kół (ABS).

Techniczną rewolucją był w 1993 roku silnik oznaczony skrótem TDI. Ten turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem rozwijał moc 66 kW/90 KM i pozwalał na jazdę z prędkością do 178 km/h; średnie zużycie paliwa wynosiło tylko 5,3 litra (Variant: 5,4 litra). W lutym 1996 roku oferta TDI została rozszerzona o czterocylindrowy silnik o pojemności 1,9 litra i mocy 81 kW/110 KM.

Generacja V, seria I (1996 do 2000)

W sierpniu 1996 r. Volkswagen zaprezentował Passata piątej generacji z podłużnie zamontowanymi silnikami. Jakość, bezpieczeństwo i komfort osiągnęły poziom przekraczający granicę do kolejnej, wyższej klasy samochodów. Zaprojektowane od nowa nadwozie było w pełni ocynkowane i ekstremalnie sztywne. Dwie z technicznych nowości to zawieszenie z nową czterowahaczową osią przednią i seryjne boczne poduszki powietrzne. Od września 1999 roku ESP należy do seryjnego wyposażenia wszystkich modeli Passata w Niemczech.

Generacja V, seria II (2000 do 2004)

Latem 2000 roku Niemcy uczciły nowe tysiąclecie światową wystawą Expo w Hanowerze. W październiku Volkswagen zaprezentował zmodyfikowaną piątą generację. Modyfikacje były tak znaczne, że określenie „lifting“ już do nich nie pasowało. Druga seria piątej generacji optycznie i technicznie wskazywała drogę ku przyszłości. Nowy przód z chromowaną osłoną chłodnicy oraz nowy tył z charakterystycznymi światłami podkreślały wyższe pozycjonowanie tej serii. Nowy poziom jakości sprawił, że wielu konkurentów Passata wyglądało przy nim przestarzale. Obok seryjnych przednich i bocznych poduszek powietrznych, dostępne były również boczne kurtyny powietrzne chroniące głowy pasażerów.

Ekskluzywną, specjalną pozycję zajmowały modele W8 z napędem na wszystkie koła i mocą 202 kW/275 KM. Do popularnych silników w grudniu 2001 roku dołączył 2,0-litrowy silnik czterocylindrowy o mocy 96 kW/130 KM. W marcu 2003 roku zadebiutował nowy V6 TDI o mocy 132 kW/180 KM, połączony automatycznie z napędem na wszystkie koła 4Motion. Już dwa miesiące później program TDI został rozszerzony o kolejny V6-TDI dla przedniego napędu. Miał on moc 120 kW/163 KM i podobnie jak V6 180 KM z manualną skrzynią biegów spełniał surowe wymagania normy Euro IV.

13 maja 2003 roku w zakładach w Emden wyprodukowany został 12-milionowy Passat. Jesienią 2003 roku pojawiła się kolejna innowacja w dziedzinie silników: Passat 2.0 TDI (100 kW/136 KM) z filtrem cząsteczek sadzy. W 2004 roku Volkswagen świętował zjazd z taśmy montażowej 13-milionowego Passata. Pod koniec roku zakłady opuściły ostatnie egzemplarze tej generacji. Ustąpiły miejsca nowej, szóstej generacji. Jej historia rozpoczęła się światową premierą 15 lutego 2005 roku w Hamburgu.

Generacja VI (2005 do 2010)

Szósty Passat to samochód, który jest zarówno stylowy, jak i funkcjonalny, komfortowy i przemyślany w każdym detalu. Bowiem nie tylko nadrzędne podzespoły, jak znów montowane poprzecznie silniki, zawieszenie, nadwozie zostały skonfigurowane od nowa. Równocześnie wprowadzonych zostało wiele elementów funkcyjnych, których celem było poprawienie komfortu życia „za kółkiem”. Na przykład sportowo-komfortowe siedzenia przystosowane do długich podróży, nowy system otwierania/zamykania i uruchamiania silnika, elektroniczny hamulec postojowy, automatyczna regulacja odległości czy pozbawiona wyczuwalnych strumieni powietrza klimatyzacja Climatronic.

Jego wyjątkowy design charakteryzował się stylowymi liniami, niepowtarzalnością oraz (wtedy nowym znakiem szczególnym marki) chromowaną osłoną chłodnicy w kształcie tarczy herbowej.

Silniki benzynowe zaprezentowanego w 2007 roku Passata R36 miały moc między 75 kW/102 KM a 220 kW/300 KM, a silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem między 77 kW/105 KM a 125 kW/170 KM. Po raz pierwszy jako opcja dostępna była przekładnia DSG; naturalnie w programie znów pojawił się napęd 4Motion.

O potencjale koncernu, marki i serii świadczą nowe silniki o najniższych wartościach spalania. Na przykład wiosną 2007 roku Volkswagen przedstawił pierwszego Passata BlueMotion, który zużywał tylko 5,1 l/100 km (emisje CO2 136 g/km). W 2009 roku pojawiła się druga wersja Passata BlueMotion, zadowalająca się zaledwie 4,4 litrami paliwa (114 g/km CO2). Prawie równolegle zadebiutował Passat BlueTDI, który dzięki katalizatorowi SCR emitował tak mało tlenków azotu, że jako jeden z pierwszych samochodów na świecie spełniał wymagania normy Euro6, która zacznie obowiązywać w 2014 roku. Ponadto Passat CC od 2008 roku jako czterodrzwiowe coupé podbija w Europie i USA serca całkiem nowej grupy klientów. Szanse są zatem ogromne, że Passat w najbliższych latach (tak jak Garbus i Golf) stanie się jednym z niewielu samochodów na świecie, które przekroczą granicę 20 milionów sprzedanych egzemplarzy.

Podczas jesiennych targów motoryzacyjnych w Paryżu marka Volkswagen zaprezentowała szerokiej publiczności kolejną generację Passata. Samochód jest już dostępny na rynku.

 

0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

GREG-PLAST
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Kempny Komponenty
Craemer GmbH
Bodycote Polska Sp. z o.o.
PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.