Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
ue_flagKontrole techniczne pojazdów mają zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co najmniej 5 osób umiera codziennie na drogach Europy w wypadkach spowodowanych usterkami technicznymi.

Dlatego też w dniu dzisiejszym Komisja Europejska przyjęła nowe przepisy mające na celu zaostrzenie kontroli i rozszerzenie ich zakresu.

Usterki techniczne bardzo często prowadzą do wypadków. Stanowią one przyczynę 6 proc. wszystkich wypadków samochodowych, w których w ciągu roku śmierć ponosi 2 000 osób, a wiele więcej zostaje rannych. 8 proc. wszystkich wypadków z udziałem motocyklistów spowodowanych jest usterkami technicznymi.

Główny problem polega na tym, że po drogach porusza się zbyt wiele pojazdów z usterkami technicznymi. Przeprowadzone niedawno w Wielkiej Brytanii i w Niemczech badania wskazują, że do 10 proc. samochodów przez cały czas ma usterkę uniemożliwiającą osiągnięcie pozytywnego wyniku kontroli technicznej. Ponadto na mocy obowiązujących obecnie przepisów wiele usterek technicznych o poważnych skutkach dla bezpieczeństwa (dotyczących np. ABS i elektronicznej kontroli stateczności) nie jest jeszcze objętych kontrolą.

Obowiązujące przepisy UE określające minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów pochodzą z 1997 r. i były nowelizowane jedynie w niewielkim zakresie. Od tego czasu samochody, zachowania kierowców i technika uległy wielu zmianom.

Nowe przepisy
Wprowadzenie nowych przepisów powinno zapobiec ponad 36 000 wypadków spowodowanych usterkami technicznymi, w których śmierć może ponieść ponad 1200 osób.

Wiceprzewodniczący Siim Kallas, który odpowiada za transport, powiedział: „Jazda samochodem niespełniającym odpowiednich wymagań bezpieczeństwa ruchu drogowego stanowi zagrożenie dla kierowcy, jak również dla jego pasażerów, którymi mogą być jego krewni, przyjaciele lub koledzy z pracy. Co więcej, taka jazda stanowi zagrożenie dla pozostałych użytkowników dróg. Problem nie jest skomplikowany – po prostu nie chcemy, by te potencjalnie niebezpieczne samochody poruszały się po naszych drogach.”

Główne elementy nowych przepisów:
  • Wprowadzenie obowiązku badań przydatności do ruchu skuterów i motorowerów w całej UE. Kierowcy motocykli i skuterów, zwłaszcza ci najmłodsi, stanowią grupę najwyższego ryzyka wśród użytkowników dróg.
  • Zwiększenie częstotliwości okresowych badań przydatności do ruchu drogowego w przypadku starych pojazdów. Pomiędzy 5. a 6. rokiem użytkowania liczba poważnych wypadków spowodowanych usterką techniczną znacząco się zwiększa.
  • Zwiększenie częstotliwości badań w przypadku samochodów osobowych i samochodów dostawczych o szczególnie wysokim przebiegu. Badania tych samochodów zostaną ujednolicone z badaniami innych pojazdów o wysokim przebiegu, takich jak taksówki, karetki pogotowia itd.
  • Poprawa jakości badań przydatności pojazdów do ruchu poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych standardów w odniesieniu do usterek, urządzeń i inspektorów.
  • Wprowadzenie obowiązku kontroli elektronicznych systemów bezpieczeństwa.
  • Ograniczenie fałszowania przebiegu dzięki rejestracji odczytów liczników.

We wszystkich przypadkach w ramach proponowanych przepisów ustanawia się wspólne dla całej UE minimalne standardy dotyczące kontroli pojazdów, przy czym państwa członkowskie mają możliwość zaostrzenia przepisów, jeżeli uznają to za stosowne.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
GABEC
Bodycote Polska Sp. z o.o.
ANT Solutions Sp. z o.o.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
QualityHUB24