Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Spółka LANXESS potwierdza swoje prognozy na rok 2012 pomimo trudnych warunków biznesowych. Producent specjalistycznych środków chemicznych oczekuje, że całoroczny zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych będzie bliższy niższemu progowi spośród przewidywanych wartości wynoszącemu 5-10%.

W trzecim kwartale spółka LANXESS skorzystała na silnym popycie na produkty agrochemiczne. Nie zrekompensowało to jednak całkowicie słabnącego popytu ze strony przemysłu oponiarskiego i motoryzacyjnego.

Sprzedaż Grupy spadła o 8% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 2,2 miliarda euro, z powodu zmniejszenia wielkości sprzedaży oraz spadków cen powiązanych ze spadkiem cen surowców. Pozytywny wpływ efektów walutowych i portfelowych był w stanie zrekompensować ten spadek jedynie w pewnym stopniu.

W trzecim kwartale zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych spadł o 18% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 255 milionów euro, ze względu na spadek wielkości sprzedaży oraz koszty planowych remontów w zakładach i wynikające stad koszty związane z okresami bezczynności.
Marża EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych spadła do 11,8% w trzecim kwartale z poziomu 13,3%, który odnotowano rok wcześniej. Zysk neto spadł natomiast o 39% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 94 milionów euro, głównie z powodu niższych poziomów sprzedaży i słabszych wyników finansowych.

- Wyniki za trzeci kwartał są zgodne z naszymi oczekiwaniami. Należy również pamiętać o tym, że porównujemy je z bardzo dobrymi wynikami z tego samego kwartału w poprzednim roku – powiedział Axel C. Heitmann, Prezes Zarządu spółki LANXESS AG. – Staramy się stawić czoła trudnym warunkom poprzez wdrożenie naszych sprawdzonych środków zaradczych takich jak elastyczne zarządzanie aktywami i ścisła dyscyplina kosztowa.

Dług finansowy netto na koniec trzeciego kwartału wyniósł około 1,6 miliarda euro, czyli o 8% mniej niż w drugim kwartale 2012 roku – dzięki zmniejszeniu kapitału obrotowego. Operacyjne przepływy pieniężne wzrosły ponad dwukrotnie w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 344 milionów euro – również ze względu na zmniejszenie kapitału obrotowego.

Wyniki w podziale na regiony
Region EMEA (Europa bez Niemiec, Bliski Wschód i Afryka) pozostaje największym rynkiem zbytu w trzecim kwartale, odpowiadając za 28% całkowitej sprzedaży Grupy. Sprzedaż w tym regionie spadła jednak o 9% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 596 milionów euro. Sprzedaż we Włoszech i Hiszpanii spadła, zaś sprzedaż w Rosji – wzrosła.

Sprzedaż w Niemczech spadła o 4% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 392 milionów euro w trzecim kwartale, i stanowiła 18% sprzedaży Grupy.

Sprzedaż w Ameryce Północnej spadła o 2% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 391 milionów euro. Stanowiła 18% sprzedaży Grupy w trzecim kwartale.

Sprzedaż w regionie Azji i Pacyfiku spadła o 5% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 493 milionów euro. Odpowiadała za 23% sprzedaży Grupy w trzecim kwartale. Zmiany te były spowodowane głównie spadkiem aktywności gospodarczej w regionie „Greater China”, obejmującym Chiny kontynentalne, Hongkong oraz Tajwan.

Sprzedaż w Ameryce Łacińskiej spadła o 19% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 287 milionów euro, i stanowiła 13% sprzedaży Grupy.

Sprzedaż w krajach BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i RPA) spadła o 18% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 485 milionów euro. Rynki te reprezentują 23% całkowitej sprzedaży Grupy.

Wyniki w podziale na działy
Sprzedaż w ramach działu Performance Polymers spadła o 17% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 1,2 miliarda euro. Ceny sprzedaży spadły o 12% w ujęciu rocznym ze względu na spadek cen surowców, zwłaszcza butadienu, a wielkość sprzedaży zmniejszyła się o 11%. W trzecim kwartale zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych spadł o 29%, tj. do poziomu 152 milionów euro, ze względu na spadek wielkości sprzedaży na rynku opon zamiennych i fabrycznych.

Wydatki spowodowane planowanymi naprawami oraz wynikające z nich koszty związane z okresami bezczynności również przyczyniły się do obniżenia zysków.

W odróżnieniu od standardowych rodzajów kauczuków syntetycznych, zapotrzebowanie na wysoko wydajne kauczuki, takie jak kauczuk polibutadienowy na katalizatorze neodymowym (Nd-PBR) czy rozpuszczalnikowy kauczuk butadienowo-styrenowy (SSBR), nie uległo zmianie. Kauczuki te wykorzystywane są do produkcji „zielonych opon”, które w istotnym stopniu przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa oraz obniżenia emisji dwutlenku węgla.

Dnia 1. listopada br. wprowadzono w Unii Europejskiej obowiązkowe etykietowanie opon. Opony będą podlegały ocenie w kategoriach od A do G – w zależności od ich wydajności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Innymi mierzonym parametrem jest hałas toczenia. Nowe przepisy zapewniają większą przejrzystość dla konsumentów poprzez uwydatnienie korzyści płynących ze stosowania ekologicznych opon. Od dnia 1. grudnia 2012 r. etykiety na opony będą obowiązkowe również w Korei Południowej.

Sprzedaż w ramach pionu Advanced Intermediates w trzecim kwartale wzrosła o 9% w ujęciu rocznym, tj. do poziomu 403 milionów euro – dzięki wyższym cenom sprzedaży, zwiększeniu wielkości sprzedaży oraz pozytywnym efektom walutowym. W trzecim kwartale zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych wzrósł o 10%, tj. do poziomu 75 milionów euro – dzięki temu, że obie jednostki biznesowe – Advanced Industrial Intermediates oraz Saltigo – skorzystały na obecnym znacznym wzroście popytu ze strony sektora agrochemicznego.

W 3. kwartale sprzedaż w ramach działu Performance Chemicals wzrosła o 6% w ujęciu rocznym, tj. do kwoty 555 milionów euro, dzięki pozytywnym efektom walutowym i portfelowym związanym z ostatnimi trzema przejęciami w Stanach Zjednoczonych. W trzecim kwartale zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych nie zmienił się – pozostał na poziomie 75 milionów euro. Jednostka biznesowa Inorganic Pigments odnotowała wzrost w ramach azjatyckiego przemysłu budowlanego. Natomiast jednostki Rubber Chemicals oraz Rhein Chemie odczuły spadek wielkości sprzedaży na rzecz klientów z przemysłu motoryzacyjnego.

Perspektywy
Spółka LANXESS oczekuje, że warunki rynkowe w 4. kwartale nie ulegną pogorszeniu. W związku z tym przewiduje, że całoroczny zysk EBITDA przed uwzględnieniem pozycji nadzwyczajnych będzie bliższy niższemu progowi spośród przewidywanych 5–10%. W 2011 roku spółka osiągnęła zysk EBITDA bez uwzględniania pozycji nadzwyczajnych w wysokości 1,146 miliona euro.

Spółka LANXESS oczekuje, że w 4. kwartale europejski sektor motoryzacyjny pozostanie osłabiony, zaś wzrost w Ameryce Północnej oraz Chinach utrzyma się (choć na nieco niższym poziomie). Zapotrzebowanie ze strony przemysłu oponiarskiego nadal będzie niskie, zaś rynek produktów agrochemicznych wykaże się większą stabilnością. W przemyśle budowlanym również nie należy oczekiwać poprawy w Europie, natomiast drobne ożywienie powinno nastąpić w tym sektorze w Ameryce Północnej.

Spółka LANXESS nadal będzie realizować swoją sprawdzoną strategię, w ramach której akcent pada  na ceny, nie zaś na ilość. Ceny surowców i energii powinny utrzymać się na obecnym poziomie w czwartym kwartale. „Pomimo obecnej sytuacji makroekonomicznej, długoterminowe czynniki wzrostu istotne dla naszej działalności się nie zmieniły. Dzięki naszym produktom opartym na technologii nadal będziemy korzystać z rozwoju megatrendów i skupiać się na wzroście regionów” – podkreślił Axel C. Heitmann.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MESH Works Inc.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
Craemer GmbH
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.