Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
opel logoFirma Opel konsekwentnie obniża zużycie paliwa w swoich samochodach z konwencjonalnym napędem, a tym samym ogranicza emisję CO2.

Kolejnym etapem tej strategii jest opracowanie innowacyjnej aktywnej żaluzji w pełni osłaniających przednie wloty powietrza. Michael Ableson, wiceprezes ds. inżynierii firmy Opel, zaprezentował żaluzję na tegorocznym Aachen Colloquium, największym kongresie technologii motoryzacyjnej i silnikowej w Europie.

„Bardzo poważnie traktujemy kwestię ograniczania emisji CO2. Samochody elektryczne są częścią tych działań, ale zamiast koncentrować się na jednym rozwiązaniu, zamierzamy ponosić odpowiedzialność w zakresie ochrony klimatu i zaspokajać potrzeby naszych klientów, oferując im całe gamę przystępnych cenowo technologii” - powiedział Ableson.
1412771942019Jedną z technologii rozwijanych przez firmę Opel jest tzw. aktywna żaluzja wlotu powietrza i jej kolejne wersje. Aktywne żaluzje sterujące dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika przyczyniają się do zmniejszania zużycia paliwa, automatycznie zamykają przednie wloty powietrza, gdy zapotrzebowanie na takie chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest zamknięta, poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ powietrze opływające jego przód jest rozprowadzane na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika. Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Na przykład żaluzja otwiera się, kiedy samochód jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamyka się natomiast przy prędkości autostradowej, kiedy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.

W większości współczesnych samochodów przednie wloty powietrza są stale otwarte. Firma Opel już w 2010 r. wprowadziła natomiast częściową aktywną żaluzję chłodnicy, dzięki której w modelu Astra ecoFLEX obniżono emisję CO2 do zaledwie 99 g/km w cyklu mieszanym (pomiar według normy New European Driving Cycle – NEDC). Później firma wprowadzała to rozwiązanie do kolejnych modeli, takich jak Insignia i Zafira Tourer.

Opel rozwija obecnie nową pełną aktywną żaluzję, która jeszcze skuteczniej wpływa na obniżenie zużycia paliwa, ponieważ zamyka zarówno górną, jak i dolną część osłony chłodnicy.

Inteligentny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając wysoce efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 procent. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 procent (wg normy NDEC) lub nawet o 5 procent w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.

Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także zalety w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu – co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.

„Pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza doskonale pasuje do charakteru naszej atrakcyjnej i przystępnej niemieckiej marki” – mówi Martin Holzhofer, dyrektor centrum inżynierii emisji CO2 w firmie Opel. „To pierwsza z całej serii nowych wysoce efektywnych technologii, za pomocą których zamierzamy dalej obniżać emisję i zużycie paliwa w przyszłych modelach samochodów”.

Mimo pozornej prostoty założeń rozwiązania, pełna aktywna żaluzja przednich wlotów powietrza stanowiła poważne wyzwanie dla projektantów i inżynierów. Musieli oni uwzględnić szereg czynników, w tym nie tylko stylistykę i konstrukcję pojazdu oraz ochronę pieszych, ale także wpływ na wysokość stawek ubezpieczeniowych, rodzaj silnika i przekładni oraz gospodarkę cieplną tych podzespołów, a także, oczywiście, zapotrzebowanie na chłodzenie.

Opel planuje wprowadzić pierwszą pełną aktywną żaluzję przednich wlotów powietrza w zupełnie nowym modelu. Firma pracuje także na innymi rozwiązaniami sprzyjającymi ochronie klimatu.

0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

MESH Works Inc.
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
HQ Plastics
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.