Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
opel_logo_2010Opel przyłącza się do projektu MeRegioMobil, którego celem jest rozwój przyszłych rozwiązań w dziedzinie mobilności. Firma dostarczy trzy demonstracyjne egzemplarze elektrycznego modelu Meriva.

Projekt badawczy, finansowany przez niemieckie Ministerstwo Gospodarki i Technologii, ma na celu zintegrowanie elektrycznych pojazdów jako jednostek magazynowania energii w inteligentnej sieci energetycznej (sieć inteligentna) przyszłości.

„Te pojazdy demonstracyjne, obok innych, które GM zapowiedział na innych rykach, będą wykorzystywane do badania przydatności, przyjaznego charakteru i akceptacji pojazdów elektrycznych przez klientów. Nasza demonstracja to istotny wkład w definiowanie europejskich standardów infrastruktury energetycznej, technologii oszczędności energii i przekazywania danych”, stwierdziła Wiceprezes Opla ds. technicznych, Rita Forst.

Testowanie dwukierunkowych technologii ładowania
Opel wykorzysta MeRegioMobil do badania nowych inteligentnych technologii ładowania, które mogłyby być stosowane w przyszłości. Elektryczna Meriva wyposażona jest w układ elektryczny, który umożliwia ładowanie zarówno ze źródła o zwykłym napięciu 230V, jak i z trójfazowego gniazda prądu zmiennego o napięciu 400V. System jest tak skonstruowany, aby pasował także do sieci inteligentnej, zaś akumulator można doładować zawsze, gdy energia ze źródeł odnawialnych, takich jak elektrownie wiatrowe czy słoneczne, będzie dostępna i gdy tylko będzie to opłacalne.

opel_meregio.imgDemonstracja zbada też zdolność samochodu do oddawania mocy z powrotem do sieci poprzez dwukierunkowy system ładowania, gdy samochód nie będzie użytkowany i gdy kierowca wyrazi na to zgodę. Demonstracja dwukierunkowej technologii ładowania sprawdzi przydatność rozproszonego magazynowania energii elektrycznej w akumulatorach samochodów do użytku domowego.

Elektryczna Meriva wyposażona jest w silnik elektryczny o mocy 60kW/82 KM i momencie obrotowym 215 Nm. Dzięki całkowitej pojemności akumulatora, wynoszącej 16 kWh, samochód może pokonać dystans 64 km i osiągnąć prędkość maksymalną 130 km/h. Inżynierowie Opla wbudowali napęd elektryczny bez ograniczania pojemności bagażowej pojazdu czy strat dla komfortu jazdy. „Elektryczna Meriva może i wygląda jak zwykły samochód, ale to pojazd przeznaczony całkowicie do badań. Badamy ładowanie wysokim prądem w czasie krótszym niż godzina oraz protokoły komunikacji pomiędzy pojazdem a stanowiskiem ładowania”, wyjaśnia Forst.

Wymiana danych pomiędzy generatorami energii elektrycznej, pojazdami, infrastrukturą, a użytkownikami
Pozostali członkowie działającego pod przewodnictwem grupy energetycznej EnBW konsorcjum to: Opel, Daimler, Bosch, SAP, Stadtwerke Karlsruhe, Karlsruhe Institute of Technology (KIT) i Fraunhofer Institute for Systems and Innovation Research (ISI).

Użytkownikiem pierwszej elektrycznej Merivy będzie Karlsruhe Institute of Technology (KIT). Dwie kolejne wejdą do użytku w Stadtwerke Karlsruhe i EnBW. Specjaliści z KIT i Fraunhofer Institute for Systems i Innovation Research zbudowali „Inteligentny Dom” na południowym kampusie Uniwersytetu w Karlsruhe. Jego obejmująca 60m2 powierzchnia wyposażona jest w zwykłe urządzenia, w tym w lodówkę, piekarnik, zmywarkę i pralkę, a energię czerpie z fotoogniwa oraz z mikro elektrociepłowni. Stanowisko ładowania podłącza model Meriva jako jednostkę magazynowania energii do lokalnej sieci elektrycznej.

„MeRegioMobil to wyjątkowy projekt z dziedziny e-mobilności, w którym możemy – wraz z naszymi partnerami – po raz pierwszy realizować prowadzone w czasie rzeczywistym badania inteligentnego, dwukierunkowego zarządzania ładowaniem z udziałem pojazdów elektrycznych. Elektryczny Opel Meriva to ważny krok w tym projekcie badawczym. W przyszłości będziemy mogli magazynować energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych w akumulatorze samochodu elektrycznego i korzystać z niej, np. gdy wiatr będzie słaby”, powiedział Lars Walch z EnBW Energy Baden-Wurttemberg AG, lider projektu MeRegioMobil.

„Gdy mamy już do dyspozycji elektryczną Merivę, możemy rozpocząć czynną fazę projektu MeRegioMobil: dzięki tak interdyscyplinarnej współpracy możemy badać możliwości i wyzwania, jakie wiążą się z podłączaniem pojazdu elektrycznego do sieci elektrycznej naszego Inteligentnego Domu i laboratorium badawczego z prawdziwym samochodem”, powiedział prof. Hartmut Schmeck, rzecznik prasowy projektu MeRegioMobil w KIT: „Możliwości przekazywania energii z samochodu do sieci nie można z niczym porównać, żaden inny pojazd elektryczny tego nie potrafi. Wykorzystanie potencjału efektu stabilizacji akumulatora pojazdu w stosunku do sieci energetycznej można rozwijać wyłącznie poprzez nowe koncepcje inteligentnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych”.

Technologia komunikacji odgrywa kluczową rolę w projekcie MeRegioMobil. W zależności od tego, jak mieszkańcy będą chcieli wykorzystywać Merivę, będą mogli swobodnie rozdzielać energię pomiędzy dom a pojazd przy użyciu komputera. Gwarantuje to, że elektryczna Meriva w każdym momencie zachowa ilość energii niezbędną do jazdy i jednocześnie zmagazynuje trochę ekologicznej energii z modułów fotowoltaicznych.

Uczestniczący w projekcie dostawcy energii są aktualnie w trakcie budowy setek publicznie dostępnych stanowisk ładowania w objętym projektem regionie Badenii-Wirtembergii. Umożliwią one ładowanie pojazdów demonstracyjnych w różnych miejscach z wykorzystaniem energii ze źródeł odnawialnych. Celem użycia tej infrastruktury jest sprawdzenie nowych systemów przekazu danych i naliczania opłat, podobnych do stosowanych w przypadku telefonów komórkowych. W przyszłości użytkownicy pojazdów elektrycznych powinni móc ładować akumulatory u dowolnego dostawcy energii. Następnie będą otrzymywać jeden rachunek od swojego dostawcy.

Opel i GM zaangażowane w niewytwarzającą emisji szkodliwych gazów mobilność
„Nasz wkład w projekt MeRegioMobil jest częścią globalnej strategii korporacyjnej firmy GM, która zmierza do rozwoju i demonstrowania pojazdów elektrycznych w codziennym użytkowaniu”, wyjaśnia Forst.

General Motors jest zaangażowane w dostarczanie szeregu elektrycznych technologii do samochodów i oferuje gamę rozwiązań, która umożliwi klientom wybranie takiego samochodu, jaki najlepiej spełni ich potrzeby. Szerokie doświadczenia i ogromna wiedza fachowa w dziedzinie akumulatorów, silników elektrycznych i kwestii energii elektrycznej gwarantują, że GM zapewnia najlepsze z dostępnych rozwiązań w zakresie technologii elektryfikacji pojazdów.

Opel Ampera, oferujący zwiększony zasięg, to przodujące w branży rozwiązanie przeznaczone dla klientów, którzy poszukują możliwości jazdy samochodem elektrycznym z akumulatorem podczas większości dojazdów do pracy oraz na dystansach ponad 500 km. GM tworzy ponadto na całym świecie pokazowe floty samochodów elektrycznych z napędem akumulatorowym w celu lepszego zrozumienia mechanizmów jazdy miejskiej, ładowania akumulatorów, infrastruktury i akceptacji klientów dla pojazdów elektrycznych na różnych rynkach świata. Jednocześnie GM inwestuje w nowe firmy, które opracowują innowacyjne koncepcje, zmierzające do przyspieszenia kolejnych generacji technologii elektryfikacji.

„Mobilność elektryczna otwiera przed Oplem i całą branżą motoryzacyjną drzwi do większej niezależności od paliw kopalnych i może prowadzić do powstania nieemitujących zanieczyszczeń pojazdów”, twierdzi Forst.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
Shapers’ Polska Sp. z o.o.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
Etyfol