Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
28 czerwca firma Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (symbol giełdowy: P911) z wielką satysfakcją i dumą zwołała swoje pierwsze coroczne walne zgromadzenie od czasu pierwszej oferty publicznej (IPO) we wrześniu ubiegłego roku.

Dyrektor generalny Oliver Blume poinformował akcjonariuszy o najpomyślniejszym roku obrotowym w historii Porsche: „Te mocne wyniki pokazują, że nasze produkty cieszą się popularnością wśród klientów na całym świecie. A zbalansowane pozycjonowanie w poszczególnych regionach świata sprawia, że nasz model biznesowy jest elastyczny i solidnie zrównoważony nawet w wymagających czasach”. Za rok obrotowy 2022 zarząd i rada nadzorcza zaproponowały dywidendę w wysokości 1,00 euro na akcję zwykłą oraz 1,01 euro na uprzywilejowaną.

Przemawiając na zgromadzeniu akcjonariuszy w Porsche Arena w Stuttgarcie, przewodniczący rady nadzorczej dr Wolfgang Porsche podziękował pracownikom Porsche: „Wykazując się niezwykłym, osobistym zaangażowaniem i poczuciem odpowiedzialności, wszyscy odegraliście kluczową rolę w uczynieniu minionego roku kolejnym bardzo udanym rokiem dla Porsche AG, a także w zapewnieniu nadzwyczajnego sukcesu pierwszej oferty publicznej naszej firmy z września 2022 roku – i to pomimo wielu zmian oraz wyzwań”.

Oliver Blume podkreślił, że firma będzie kontynuować swoją obecną strategię bez zmian: „Jako jedna z najcenniejszych luksusowych marek na świecie kontynuujemy naszą strategię nowoczesnego, sportowego luksusu. I stawiamy przed sobą ambitne cele – zawsze kierujemy się najbardziej fundamentalnym ze wszystkich pytań: jak możemy wciąż na nowo inspirować naszych klientów i fanów?”.

W ostatnim roku obrotowym Porsche AG osiągnęło cztery rekordowe wyniki: w zakresie dostaw Grupy, przychodów ze sprzedaży Grupy, zysku operacyjnego Grupy i przepływów pieniężnych netto z działalności motoryzacyjnej. Przychody ze sprzedaży Grupy w 2022 roku wyniosły 37,6 mld euro, co oznacza wzrost o 13,6%. Zysk operacyjny Grupy osiągnął poziom 6,8 mld euro, przekraczając wynik z 2021 roku o 27,4%. Dostawy do klientów wzrosły o 2,6%, do 309 884 samochodów. Przepływy pieniężne netto w sektorze motoryzacyjnym zwiększyły się o 5,2%, do 3,9 mld euro. Rentowność operacyjna sprzedaży Grupy wyniosła 18,0%, co oznacza wzrost rok do roku o 2 punkty procentowe.

Potwierdzone prognozy
Pomimo bardzo trudnych okoliczności Porsche AG potwierdziło swoje prognozy na bieżący rok. „Spodziewamy się przychodów ze sprzedaży Grupy w przedziale od około 40 do 42 mld euro” – powiedział Oliver Blume. „Jeśli chodzi o rentowność sprzedaży Grupy, nadal oczekujemy wyniku od 17 do 19 procent – o ile sytuacja globalna i ta związana z zaopatrzeniem nie ulegną znacznemu pogorszeniu. W dłuższej perspektywie naszym celem jest osiągnięcie przez Grupę rentowności sprzedaży na poziomie powyżej 20 procent. I tego się trzymamy”.

Akcjonariusze powinni czerpać trwałe korzyści z sukcesu spółki. W związku z tym zarząd i rada nadzorcza zaproponowały wypłatę dywidendy za rok obrotowy 2022 w kwocie 915,5 mln euro. Obejmuje ona dodatkową dywidendę w wysokości około 4,5 mln euro za akcje uprzywilejowane. W średnioterminowej perspektywie Porsche zamierza wypłacać w formie dywidendy mniej więcej połowę swojego skonsolidowanego zysku po opodatkowaniu.

Akcje uprzywilejowane Porsche AG są notowane na rynku regulowanym giełdy we Frankfurcie (Prime Standard) od 29 września 2022 roku. Pod względem kapitalizacji rynkowej była to największa pierwsza oferta publiczna (IPO) w europejskiej historii. Przed IPO akcje Porsche AG kupiło ponad 170 000 prywatnych inwestorów. Niemal połowa z nich nabyła od 1 do 40 akcji, każdorazowo inwestując do około 3300 euro. „Jesteśmy z tego dumni, ponieważ to pokazuje, że Porsche jest marką, która przemawia do ludzi. Wiele osób czuje się związanych z Porsche. Wszyscy oni w nas uwierzyli i nam zaufali. I dalej to robią. To nas po prostu cieszy” – powiedział Oliver Blume. 81 dni później, 19 grudnia 2022 roku, firma zapewniła sobie szybkie dołączenie do niemieckiego indeksu DAT – grona największych giełdowych spółek pod względem udziału w obrotach i kapitalizacji. „Zeszłej jesieni wraz z IPO spełniło się również nasze wielkie marzenie. Dało nam to nową niezależność i większą elastyczność” – podkreślił Blume. „Nadal możemy jednak korzystać z synergii z Grupą Volkswagen. Naszym zdaniem zapewnia nam to niemal bezprecedensową pozycję w międzynarodowym przemyśle motoryzacyjnym”.

Sajjad Khan dołączy do zarządu z dniem 1 listopada 2023 roku
1 listopada 2023 roku Sajjad Khan obejmie stanowisko członka zarządu ds. nowej jednostki samochodowego IT (ang. Car IT). To uznany na świecie ekspert w dziedzinie rozwoju inteligentnego oprogramowania pojazdów. Do sierpnia 2021 roku pochodzący z Pakistanu i posiadający niemieckie obywatelstwo Khan zasiadał w zarządzie Mercedes-Benz Cars. Jako dyrektor ds. technologii był tam odpowiedzialny za rozwój w obszarach łączności, jazdy autonomicznej, współdzielenia i usług oraz napędów elektrycznych (Connectivity, Autonomous, Shared & Services, Electric – CASE). Wcześniej pracował w BMW Group, gdzie jako wiceprezes kierował ogólnoświatowymi działaniami firmy w zakresie łączności (ang. Connected Drive). „Wszyscy jesteśmy zachwyceni, że mamy na tym stanowisku tak doświadczonego i mającego dobre kontakty eksperta. Wspólnie zrealizujemy naszą strategię samochodowego IT, skoncentrowaną na jeździe oraz na naszych klientach” – powiedział Oliver Blume.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Deltax Programming Sp. z o.o.
MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
Craemer GmbH
GABEC
QualityHUB24
DSR S.A.