Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Kilka dni temu Porsche świętowało oficjalne rozpoczęcie epoki elektromobilności w swoich zakładach produkcyjnych w Saksonii. Aby móc produkować tu elektryczne Porsche Macan, w ostatnich latach producent samochodów sportowych zainwestował w rozbudowę fabryki około 600 milionów euro.

Rozbudowa obejmowała nową linię na potrzeby montażu nadwozi. Produkcja nowego Porsche Macan jest obecnie w fazie zwiększania wolumenu. Fabrykę zaprojektowano z myślą o przyszłej maksymalnej elastyczności - na jednej linii produkcyjnej wytwarzane będą samochody z silnikiem benzynowym, napędem hybrydowym oraz w pełni elektryczne.

Na uroczystość przybyło wielu znamienitych gości. Przedstawicielami Porsche AG byli przewodniczący rady nadzorczej dr Wolfgang Porsche oraz prezes zarządu Oliver Blume. Stronę polityczną reprezentowali dr Volker Wissing, federalny minister cyfryzacji i transportu, Michael Kretschmer, premier Wolnego Państwa Saksonia, Winfried Kretschmann, premier kraju związkowego Badenia-Wirtembergia, oraz Burkhard Jung, burmistrz Lipska. Obecni byli także członkowie rady ds. zrównoważonego rozwoju Porsche.

Elektromobilność ważnym fundamentem dla mobilności przyszłości
Nowy Macan jest drugim po linii Taycan w pełni elektrycznym modelem Porsche na rynku. Producent samochodów sportowych planuje, że w 2030 roku ponad 80% dostarczanych nowych pojazdów będzie dysponować napędem w pełni elektrycznym – w zależności od zapotrzebowania klientów i stopnia rozwoju elektromobilności w poszczególnych regionach świata. „W Porsche jesteśmy przekonani, że elektromobilność to przyszłość. Wspólnym zadaniem biznesu, polityki i społeczeństwa jest połączenie sił we wspieraniu transformacji mobilności” – powiedział podczas wydarzenia prezes zarządu Oliver Blume. „Jednak ta transformacja nie wszędzie przebiega z tą samą szybkością. Dlatego pozostajemy elastyczni – z naszą atrakcyjną gamą produktów. Oraz z trzema różnymi typami układu napędowego: emocjonującymi silnikami spalinowymi, efektywnymi hybrydami typu plug-in oraz modelami całkowicie elektrycznymi. Fabryka Porsche w Lipsku jest pionierem i okrętem flagowym w zakresie elastyczności oraz zrównoważonego rozwoju. Dla samego Porsche, ale i dla całej branży motoryzacyjnej”.

Minister cyfryzacji i transportu dr Volker Wissing podkreślił: „Jestem bardzo zadowolony, że mamy w Niemczech kolejny zakład produkcyjny z branży elektromobilności. Wspólnym zadaniem polityki i biznesu jest teraz uczynienie elektromobilności jeszcze bardziej atrakcyjną dla ludzi. Aby to osiągnąć, potrzebujemy sektora motoryzacyjnego, który jest zaangażowany i z nami współpracuje. Na przykład poprzez wspólny wkład w rozbudowę infrastruktury ładowania – z myślą o przyszłości. Ładowanie musi być bowiem tak łatwe jak tankowanie. Tylko w ten sposób można zachęcić ludzi do przesiadki do przyjaznych dla klimatu aut elektrycznych. Dzięki tzw. niemieckiej sieci pełną parą rozbudowujemy infrastrukturę szybkiego ładowania na terenie całego kraju – o dodatkowe 9000 punktów szybkiego ładowania, zapewniając podstawowe zaopatrzenie w regionach kraju i na jego autostradach”.

Produkcja samochodów w Saksonii ma długą tradycję. Kamień węgielny pod tutejszy przemysł motoryzacyjny położono wraz z otwarciem fabryki Horcha w Zwickau w 1904 roku. „Saksonia jest kolebką niemieckiego sektora motoryzacyjnego. Rocznica 120-lecia produkcji samochodów w Saksonii symbolizuje zdolność branży do transformacji i otwarcie naszego regionu na nowe technologie, a także sukces zlokalizowanych tu przedsiębiorstw” – powiedział premier Saksonii Michael Kretschmer. „Prawie co dziesiąty samochód osobowy wyprodukowany w Niemczech pochodzi właśnie z »kraju samochodowego – Saksonii«”. Nasz kraj związkowy jest jedną z wiodących lokalizacji, jeśli chodzi o produkcję samochodów w pełni elektrycznych w Niemczech i w całej Europie – i ugruntował swoją pozycję atrakcyjnego, odnoszącego sukcesy centrum biznesowego. Jako siła napędowa innowacji, elektromobilność wyniesie Saksonię w roli lokalizacji biznesowej na jeszcze wyższy poziom”.

Produkcja Porsche: inteligentna, „odchudzona”, ekologiczna
Zrównoważony rozwój to kluczowy element Strategii Porsche 2030. Producent samochodów sportowych angażuje się w realizację celów porozumienia klimatycznego z Paryża i chce być pionierem zrównoważonej mobilności. Premier Badenii-Wirtembergii Winfried Kretschmann: „Jesteśmy teraz mocno zamocowani w nowej erze mobilności. W przypadku aut osobowych wszystko jest ukierunkowane na elektromobilność. Porsche pokazuje nam, że to nie tylko ma sens, ale i dostarcza mnóstwa frajdy!”. Kretschmann jest także przekonany, że Niemcy jako lokalizacja biznesowa są dobrze przygotowane do tej strukturalnej transformacji. W tym kontekście podkreślił znaczenie innowacyjności i kreatywności: „W Niemczech mamy know-how i inwencję, aby być liderem w dziedzinie elektromobilności. Drogę wskazują nam najlepsi z najlepszych w naszym kraju. Dlatego jestem przekonany, że dobrze poradzimy sobie z przejściem na bardziej zrównoważoną mobilność”.

Macan jest wytwarzany w Lipsku z zachowaniem bilansu neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. „We wszystkich fabrykach Porsche wdrażamy podejście produkcji inteligentnej, »odchudzonej« i ekologicznej. Oznacza to, że mamy wizję inteligentnie skomunikowanej fabryki o możliwie najniższym wpływie na środowisko” – powiedział Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche ds. produkcji. „W Porsche pracujemy również nad osiągnięciem do 2030 roku bilansu neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu wartości nowo wytwarzanych samochodów”. Za swoje zrównoważone podejście fabryka w Lipsku otrzymała wiele nagród, w tym nagrodę Lean and Green Management Award (2021 rok). Również nagroda Fabryki Roku, którą zakłady zdobyły w 2023 roku, stanowi dowód uznania dla rygorystycznych standardów zrównoważonego rozwoju, obowiązujących w lokalizacji Porsche
w Saksonii.

Motor gospodarczy o szerokim zaangażowaniu społecznym
W fabryce Porsche w Saksonii modele Macan i Panamera buduje ponad 4600 pracowników. Producent samochodów sportowych podejmuje wobec Lipska wiele zobowiązań także w dziedzinach edukacji, kultury, kwestii społecznych, sportu i środowiska. Burmistrz Burkhard Jung docenił jego zaangażowanie w życie regionu: „Jesteśmy bardzo zadowoleni i dumni, że mamy Porsche w Lipsku. Firma jest nie tylko ważnym czynnikiem gospodarczym, ale także zaangażowanym partnerem miasta – wspiera projekty kulturalne, sportowe i społeczne, w szczególności na rzecz młodych ludzi. Na przykład bez Porsche niemal niemożliwe byłyby koncerty »Klassik airleben« Orkiestry Gewandhaus w parku Rosental”

Istotny czynnik sukcesu: koncentracja na ludziach
W ramach rozbudowy fabryki na potrzeby nowej generacji Porsche Macana zakłady w Lipsku szybko przekwalifikowały i emocjonalnie przygotowały swoich pracowników do elektromobilności oraz nowych, związanych z nią zadań. Podczas wydarzenia dyrektor fabryki Gerd Rupp podkreślił: „Dzięki technologiom takim jak rozszerzona rzeczywistość procesy stają się solidniejsze i wydajniejsze. Jednak kluczowy czynnik w planowaniu transformacji stanowią nasi pracownicy – i zawsze tak będzie. Życiem i duszą fabryki są ludzie, którzy aktywnie kształtują technologie”.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
BARIBAL Group
PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
METCHEM Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
Etyfol