Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
ue_flagFałszowanie testów poziomu emisji spalin powinno być przedmiotem dokładnego śledztwa, a osoby odpowiedzialne powinny ponieść karę - mówią posłowie w rezolucji przyjętej we wtorek.

Chcą wzmocnienia systemu kontroli emisji tak, by unijne limity emisji były przestrzegane, a przekraczające je pojazdy szybko wykrywane. Proponują też rozważenie powołanie unijnego organu nadzoru.

Deputowani zdecydowanie potępiają "wszelkie oszustwa", których dopuszczają się producenci samochodów i wyrażają ubolewanie, że oszukano i wprowadzono w błąd miliony klientów, co gorsza ze szkodą dla zdrowia ludzkiego i środowiska.

Rezolucja przyjęta 493 głosami za, 145 przeciw, przy 25 wstrzymujących się, jest podsumowaniem debaty, która odbyła się 6 października.

Skandal z fałszowaniem testów podważa, zdaniem posłów, wiarygodność całego sektora motoryzacyjnego, który jest głównym czynnikiem wzrostu, innowacji i zatrudnienia w znacznej liczbie państw członkowskich, mówi tekst.

Ścigać i karać oszustwa
Posłowie z zadowoleniem przyjmują dochodzenia w sprawie manipulacji wynikami badań emisji spalin z pojazdów wszczęte w wielu państwach członkowskich UE i na świecie i popiera wystosowany przez Komisję do krajowych organów nadzoru apel o przeprowadzenie "kompleksowych kontroli szerokiej gamy marek i modeli pojazdów".

Chcą, by w przypadkach wykrycia urządzeń ograniczających skuteczność działania władze państw członkowskich podjęły wszelkie niezbędne działania w celu zaradzenia sytuacji oraz zastosowały odpowiednie sankcje.

Parlament uważa, że Komisja powinna być angażowana we wszelkie dochodzenia w tej sprawie i domaga się, by Komisja poinformowała Parlament o wynikach tych dochodzeń na piśmie do dnia 31 marca 2016 r.

Posłowie podkreślają jednak, że "pracownicy zakładów dotkniętych tym skandalem" nie powinni "płacić ceny za manipulacje przy pomiarach emisji". "Koszty spowodowane naruszeniem obowiązującego prawa" producenci, "zanim zaczną rozważać ewentualne zwolnienia", powinni pokryć "sięgając po własne zasoby finansowe, między innymi zatrzymując zyski i nie wypłacając dywidendy" - uważają posłowie.

Wzmocnienie kontroli emisji zanieczyszczeń i CO2
Parlament wzywa Komisję do niezwłocznego przyjęcia i wprowadzenia nowego cyklu badań emisji w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego oraz wdrożyła go w celach regulacyjnych. Zwraca też uwagę, że zgodnie z aktualnymi planami Komisji badania te emisji byłyby przeprowadzane jedynie w przypadku emisji NOx i domaga się wprowadzenia tego rodzaju badań dla wszystkich substancji zanieczyszczających.

Posłowie chcą też takiej zmiany unijnego systemu homologacji typu pojazdu, by umożliwić "w uzasadnionych przypadkach" niezależną kontrolę świadectw wydawanych przez właściwe organy krajowe, ich ocenę przez Komisję, ponowną homologację krajową a także zaprzestanie wprowadzania pojazdów na rynek, w przypadku gdy będą one posiadać dowody wskazujące na brak zgodności unijnych dopuszczalnych wartości emisji określonych w rozporządzeniu w sprawie norm emisji Euro 5 i Euro 6 lub dowody niedopełnienia jakichkolwiek innych wymagań przewidzianych przez system homologacji typu.

Posłowie chcą też, by "wystarczająco duża i reprezentatywna" próba nowych modeli losowo wybranych z linii produkcyjnych była poddawana corocznym testom w ramach badań emisji w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego. Domagają się usprawnienia nadzoru w warunkach ruchu drogowego poprzez okresowe kontrole techniczne w celu ustalenia, które pojazdy nie spełniają wymogów prawa unijnego. Apelują o rozważenie ustanowienia organu nadzoru na szczeblu UE.

Położyć kres laboratoryjnym krętactwom
W odniesieniu do testów w laboratorium, posłowie wykazują zerową tolerancję dla tak zwanej „optymalizacji badań pojazdów”, w ramach której powszechne jest stosowanie takich praktyk jak nadmierne pompowanie opon, usuwanie bocznych lusterek, zaklejanie luk w płycie nadwozia, aby zmniejszyć ciąg aerodynamiczny, korzystanie ze specjalnych smarów do silnika i skrzyni biegów, które nie są stosowane w normalnej eksploatacji, usuwanie dodatkowego sprzętu, takiego jak zestaw stereo, oraz prowadzenie badań w maksymalnej dozwolonej temperaturze otoczenia, uwydatniające w sposób nie do przyjęcia różnicę między badaniami prowadzonymi w warunkach laboratoryjnych a użytkowaniem pojazdu przez konsumenta na drodze. Parlament wzywa władze krajowe do wyeliminowania tych praktyk.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
ABC Colorex Sp. z o.o.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.
QualityHUB24
Stokvis Tapes Polska Sp. z o.o.
BARIBAL Group