Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
vw logoPracownicy Volkswagena zgłosili w minionym roku 66.260 pomysłów racjonalizatorskich - to więcej niż kiedykolwiek w 65-letniej historii programu racjonalizatorskiego prowadzonego przez Volkswagena.

Ich liczba była o 6% większa niż rok wcześniej. Zaoszczędzono dzięki nim ponad 111,6 milionów euro. Nagrody dla pracowników zgłaszających pomysły wzrosły do kwoty 21,7 milionów euro. Ponadto, w marcu zgłoszono dwumilionowy wniosek racjonalizatorski. Pirka Falkenberg, dyrektor programu racjonalizatorskiego w koncernie VW oraz członkini rady pracowniczej - Gabriele Trittel - przedstawiły wyniki programu za rok 2014.

Pirka Falkenberg przytoczyła najważniejsze fakty dotyczące programu: „Pracownicy Volkswagena zgłosili w 2014 roku tak wiele pomysłów, jak nigdy wcześniej: 66.260. W porównaniu z poprzednim rokiem oznacza to wzrost o 6%. Także ich jakość była wysoka - honoraria dla osób zgłaszających pomysły racjonalizatorskie wzrosły o ponad 1% do 21,7 milionów euro. Udało się uzyskać oszczędności w łącznej kwocie 111,6 milionów euro”.

W zakładach Volkswagena w Wolfsburgu, Brunszwiku, Salzgitter, Hanowerze, Emden i w Kassel, a także w Zwickau i w Chemnitz nagrodzono 21 739 pomysłów usprawniających pracę.

„Program innowacyjny to w koncernie Volkswagena instytucja o wielkim znaczeniu. Tworzą ją nasi pracownicy, którzy w ciągu 65 lat zgłosili ponad dwa miliony pomysłów. W przedsiębiorstwie obowiązuje specjalne porozumienie dotyczące programu racjonalizatorskiego, które w jasny i zrozumiały dla wszystkich sposób określa reguły z nim związane – od sposobu zgłaszania pomysłu, przez jego ocenę, aż do adekwatnego honorarium”, powiedziała Gabriele Trittel, członkini rady pracowniczej odpowiedzialna w koncernie za program racjonalizatorski. Dobre pomysły zgłaszane przez załogę służą firmie. Sprawiają, że nasze produkty oraz proces ich wytwarzania są innowacyjne. Trittel dodaje: „pomysłodawcy to osoby zaangażowane i z fantazją. Dzięki ich kreatywności i komponenty, i same samochody produkujemy bardziej efektywnie. To z kolei prowadzi do większego bezpieczeństwa jeśli chodzi o utrzymanie miejsc pracy”.

Program zarządzania pomysłami racjonalizatorskimi
Na rzecz programu racjonalizatorskiego Volkswagena w całych Niemczech pracuje 50 ekspertów (w tym 17 w Wolfsburgu). Oprócz nich w zakładach Volkswagena są aktywni menedżerowie pomysłów, poddający ocenie wnioski racjonalizatorskie napływające od pracowników z poszczególnych działów przedsiębiorstwa. Od 1949 roku do końca 2014 r. pracownicy zakładów Volkswagena w Dolnej Saksonii, Saksonii i w Hesji zgłosili za pośrednictwem dzisiejszego programu zarządzania pomysłami oraz analogicznego programu działającego w przeszłości 2.065.596 wniosków racjonalizatorskich. Firma zaoszczędziła dzięki nim 3,2 miliarda euro i wypłaciła honoraria w wysokości 550 milionów euro.

Historia programu
Już od 1949 roku załoga angażuje się w ulepszanie przyszłościowych produktów oraz w usprawnianie procesów produkcyjnych w ramach programu zarządzania pomysłami, będącego niegdyś elementem systemu gwarantowania jakości. Każdego pracownika zachęcano do zgłaszania propozycji usprawniających pracę, przez co racjonalizowano proces produkcji, a także uzyskiwano wyższą jakość oraz produktywność. W ten sposób wykorzystywano potencjał innowacyjny załogi. Zachętą były honoraria oraz uznanie w oczach kolegów. Ocena zgłoszonych propozycji oraz ustalanie wysokości honorarium należało do komisji podlegającej zarządowi firmy. Zarząd i przedstawiciele załogi zachęcali pracowników do aktywności w tej dziedzinie. Po włączeniu programu racjonalizatorskiego pod koniec 1969 roku w zakres odpowiedzialności Działu Zarządu ds. Personalnych gwałtownie wzrosła liczba zgłaszanych pomysłów, przez co w ciągu roku niemal podwoiła się kwota oszczędności uzyskanych dzięki nim, osiągając wysokość ponad 10 milionów marek. W ramach honorariów wypłacono wtedy milion marek. W 1972 roku po raz pierwszy za szczególnie znaczący projekt racjonalizatorski pojedynczy pracownik otrzymał nagrodę 100 000 marek, co dzisiaj odpowiada 51 129 euro.

W 1999 roku program zarządzania pomysłami przyjął formę obowiązującą do dzisiaj. Nowa koncepcja polega na skupieniu w jednych ramach organizacyjnych wszelkich środków i procesów służących stałej racjonalizacji. Przesłanki leżące w przeszłości u podstaw samej koncepcji motywowania załogi do zgłaszania wniosków racjonalizatorskich zachowały swoją aktualność do dzisiaj, teraz znacznie uproszczono sam proces zgłaszania wniosków i pracy nad nimi. Dzisiaj wszelkie nowe pomysły są omawiane z przełożonymi i wdrażane bezpośrednio w najbliższym otoczeniu pracownika. Ponadto, pracownicy stale pracują nad udoskonalaniem metod pracy w ramach zespołów ds. stałego procesu racjonalizacji.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ProfilGate
Etyfol
Mondi Simet Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.
Zakład Wyrobów Metalowych STRUMET Sp. z o. o.
Shapers’ Polska Sp. z o.o.