Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
General Motors dostał do tej pory od amerykańskiego rządu 13,4 mld dolarów, a Chrysler - 4 mld. Ostatni koncern z tzw. wielkiej trójki z Detroit, czyli Ford, zrezygnował z podobnego zastrzyku gotówkowego.

Producenci przetrwali, ale nie przestali straszyć bankructwem, jeśli w najbliższych miesiącach nie dostaną kolejnych kilkunastu miliardów dolarów.

Wytwórcy aut spoza Stanów Zjednoczonych poszli zupełnie inną drogą: - Trzeba wyraźnie rozdzielić to, co się dzieje w USA, od Europy czy Japonii - podkreśla Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. - Amerykańskie koncerny straszą rząd i dostają pieniądze. W Europie sytuacja na rynku też jest trudna, ale nikt nie wyciągał dotąd rąk po gotówkę z publicznej kasy - dodaje.

Istotnie, europejskie koncerny walczą raczej o odblokowanie finansowania kredytowego w czasach, gdy sytuacja w branży jest oceniana przez banki jako mniej pewna. - Proszą o gwarancje kredytowe, o pożyczki na pracę nad bardziej ekologicznymi modelami - mówi Faryś.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA oblicza, że pomoc potrzebna dla fabryk na kontynencie powinna sięgać 40 mld euro.

Z pomocy nie rezygnują też japońscy producenci. Finansowe ramię koncernu Toyota chce pożyczyć 2 mld dolarów od zależnego od rządu Japan Bank for International Cooperation. Natychmiast o zamiarach wystąpienia o podobne pożyczki poinformowały Honda, Nissan i Mazda. Mają na to spore szanse - rząd w Tokio chce jeszcze w tym miesiącu pożyczyć 5 mld dolarów producentom działającym poza granicami Japonii..

Więcej w "Rzeczpospolitej".
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
Kempny Komponenty
SAFECHEM Europe GmbH
1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
RAMPF Production Systems GmbH & Co.