Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacyjnych CLEPA, zleciło PwC ocenę wpływu trzech scenariuszy polityki Zielonego Ładu na zatrudnienie i wartość dodaną wśród dostawców motoryzacyjnych w Europie w okresie 2020-2040.

Scenariusze reprezentują podejścia: mieszanej technologii (wykorzystanie paliw odnawialnych), obecnie zakładane przejście wyłącznie na pojazdy elektryczne (zaproponowane w pakiecie Fit for 55) oraz radykalny scenariusz rozwoju pojazdów elektrycznych. Wszystkie trzy scenariusze zakładają przyspieszoną elektryfikację w celu osiągnięcia celów klimatycznych, przy wysokim udziale w rynku pojazdów elektrycznych do 2030 r., wynoszącym odpowiednio: ponad 50 proc., prawie 80 proc. i bliski 100 proc.

Sektor produkcji motoryzacyjnej odpowiada za ponad 5 proc. całkowitego zatrudnienia w produkcji w 13 państwach członkowskich UE, przy czym ponad 60 proc. pracowników jest zatrudnionych przez dostawców motoryzacyjnych. Badanie zapewnia zatem bardzo potrzebną ogólnoeuropejską ocenę i dalej identyfikuje zagrożenia oraz możliwości w siedmiu głównych krajach produkujących komponenty samochodowe (Niemcy, Hiszpania, Francja, Włochy, Czechy, Polska i Rumunia). Badanie jest również pierwszym tego rodzaju w ocenie wpływu różnych ścieżek polityki na osiągnięcie celów Zielonego Ładu, z naciskiem na dostawców motoryzacyjnych.

Podczas gdy producenci samochodów mają większą zdolność do zbycia lub zlecania działań w celu zrekompensowania utraty działalności w dziedzinie układów napędowych, dostawcy motoryzacyjni mogą reagować ze znacznie mniejszą zwinnością, ponieważ są związani długoterminowymi umowami z producentami pojazdów. Oprócz globalnych i posiadających kapitał liderów branży, sektor składa się z setek wyspecjalizowanych firm MŚP, które mają mniejszy dostęp do kapitału na inwestycje w transformację swoich modeli biznesowych.

Badanie przewiduje, że w scenariuszu, którym dostępne będą wyłącznie pojazdy elektryczne 70 proc. wpływu na zatrudnienie będzie odczuwalne już w okresie 2030-2035 i potwierdza, że ​​możliwości dla pojazdów elektrycznych zależą od ustanowienia głębokiego łańcucha dostaw baterii w UE, czasu i prawdopodobieństwa z których nadal są niepewne.
  • oczekuje się, że 501 tys. miejsc pracy u dostawców przy produkcji komponentów układu napędowego silników spalinowych (ICE) stanie się przestarzałe, jeśli technologia ta zostanie wycofana do 2035 r.
  • 226 tys. nowych miejsc pracy przewidzianych w produkcji układów napędowych do pojazdów elektrycznych (zakładając rozwój łańcucha akumulatorów w UE), oznacza utratę netto 275 tys. miejsc pracy (-43 proc.), od teraz do 2040 r.
  • z powyźszych 501 tys. miejsc pracy 70 proc. (359 tys.) najprawdopodobniej zostanie utraconych w ciągu zaledwie 5 lat, w latach 2030 - 2035, co wskazuje na ograniczone ramy czasowe na zarządzanie znacznymi skutkami społecznymi i gospodarczymi
  • jeśli wesprzeć rozwój elektromobilności podejściem opartym na technologii mieszanej, umożliwiającej wykorzystanie paliw odnawialnych, można zapewnić 50 proc. redukcję CO2 do 2030 r., jednocześnie utrzymując miejsca pracy i tworząc wartość dodaną

Więcej na stronie CLEPA.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Takoni Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
Nifco Poland Sp. z o.o.
Bimax Sp. z o.o.
Etisoft Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.