Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
W trzecim kwartale 2010 r. obroty Grupy Renault wyniosły 8 711 mln euro, co daje wzrost o 7,6% w stosunku do analogicznego okresu roku 2009.

Wyniki handlowe: istotne fakty w trzecim kwartale 2010
Dzięki silnemu wzrostowi sprzedaży na rynkach zagranicznych Grupa Renault sprzedała w trzecim kwartale 591.855 samochodów, zwiększając o 5,7% swój udział w światowym rynku, który odnotował zwyżkę w wysokości 4,6%. Grupa ponownie zwiększyła swój udział w dwunastu z piętnastu swoich największych rynków zbytu.

W Europie, na rynku zniżkującym o 11,5%, sprzedaż Grupy spadła jedynie o 4,0 %. Marka Renault zajmuje drugie miejsce w Europie z udziałem 8,5 % w rynku samochodów osobowych i dostawczych. Firma umocniła swoją pozycję lidera w segmencie samochodów dostawczych. Jej udział w rynku wyniósł 15,8%, co daje wzrost o 2,5 p., pomimo że rynek zwyżkował jedynie o 8%. Dynamicznie rozwija się również marka Dacia. Jej udział w rynku wzrósł o 0,2 p., zwłaszcza dzięki sukcesowi Dustera, który zdobył nowe grupy klientów. W trzecim kwartale sprzedaż tego modelu przekroczyła 17 tys. sztuk.

Sprzedaż Grupy na rynkach pozaeuropejskich, napędzana dynamicznym rozwojem popytu, wzrosła w trzecim kwartale o 22,8% i obecnie stanowi 42% łącznych obrotów Grupy.

W regionie Eurazji sprzedaż wzrosła o 37% na rynku zwyżkującym o 40,1%, głównie pod wpływem systemu rządowych zachęt w Rosji.

W regionie Euromedu sprzedaż zwiększyła się o 11,3%, w sytuacji wzrostu na rynku o +11,8%. Grupa osiągnęła dobre wyniki w Turcji. Sprzedaż Renault na tamtejszym rynku wzrosła o 38,7%, co pozwoliło zwiększyć udział o 1,2 p.

W regionie Azji i Afryki wzrost sprzedaży wyniósł 10,4% przy wzroście na rynku o 11%.

W regionie Ameryki Północnej i Środkowej Grupa odnotowała największy wzrost - o 41,3% - przy wzroście na rynku wynoszącym 14,1%. W Brazylii Grupa pokonała barierę 5 % udziału w rynku. W trzecim półroczu zdobyła 5,3% rynku.

Obroty kwartalne dla poszczególnych sektorów działalności
W trzecim półroczu 2010 obroty Grupy wzrosły o 7,6%  do 8 711 mln euro , co daje wzrost o +3,7% bez uwzględnienia różnic kursowych.

Obroty sektora samochodowego wzrosły o 7,9%1 do 8 268 mln euro,  na fali dobrej dynamiki sprzedaży samochodów Grupy. Pomimo wzrostu wielkości sprzedaży Grupy o 5,7% w stosunku do trzeciego kwartału 2009, wartość sprzedaży spadła o 0,6 p. ze względu na zmianę udziału poszczególnych stref geograficznych i zmniejszenia zapasów. Wpływ relacji mixu stref geograficznych do ceny wyniósł 2,9 p., odnotowano również wzrost dodatnich różnic kursowych o 4,1 p.  Pozostałe +1,5 p. składa się sprzedaż kompletnych samochodów, komponentów i podzespołów mechanicznych dla partnerów Grupy.

Jeśli chodzi o udział poszczególnych stref geograficznych, obroty w Europie spadły w trzecim kwartale 2010 r. o 4% w porównaniu do analogicznego okresu roku 2009, natomiast obroty na rynkach pozaeuropejskich wzrosły o 36%.

Obroty sektora finansowania sprzedaży (RCI Banque) wyniosły 443 mln euro, co daje wzrost o 1,1%1 w stosunku do analogicznego okresu roku 2009. Liczba nowych umów finansowania (230.589 nowych umów) wzrosła o 11,2% w stosunku do trzeciego kwartału 2009, a średnia wartość umów o finansowanie wyniosła 21,1 mld euro, co oznacza wzrost o 5,2%.     

Ogólny opis sytuacji finansowej
Działalność finansowa Grupy w trzecim kwartale objęła emisję dwóch serii obligacji RCI Banque o wartości 675 mln euro (dwu i trzyletnich), operację sekurytyzacji o wartości 873 mln euro zabezpieczoną portfelem niemieckich kredytów samochodowych oraz emisję pięcioletnich obligacji Renault SA na kwotę 250 mln euro.

Na dzień 30 września 2010:
  • Sektor samochodowy dysponuje niewykorzystanymi liniami kredytowymi w czołowych instytucjach bankowych na kwotę 4,1 mld euro;
  • dostępne zabezpieczenia RCI Bank (potwierdzone, niewykorzystane linie kredytowe, należności możliwe do zrealizowania w Europejskim Banku Centralnym oraz środki pieniężne) składają się na kwotę 6,5 mld euro, zapewniając niemal trzykrotne pokrycie wartości krótkoterminowych papierów dłużnych oraz świadectw depozytowych.

W dniu 10 września Grupa Renault spłaciła jeden miliard z 3-miliardowej pożyczki udzielonej przez francuski Skarb Państwa w kwietniu 2009 roku. Była to przedterminowa spłata w stosunku do określonego w umowie terminarza, co pozwoliło Grupie na zmniejszenie zadłużenia brutto oraz związanych z nim kosztów finansowych.

W dniu 7 października br. Grupa sprzedała inwestorom instytucjonalnym 302.915.940 akcji serii B spółki Volvo AB, a więc wszystkie akcje serii B znajdujące się w jej posiadaniu, tj. 14,9% kapitału i 3,8% głosów w spółce Volvo AB. Środki uzyskane w wyniku tej transakcji Renault przeznaczy na redukcję swojego zadłużenia netto zgodnie z ogłoszonym przez Grupę celem zmniejszenia zadłużenia poniżej progu 3 mld euro.

Perspektywy
Grupa skorygowała przewidywania dotyczące wzrostu na światowym rynku w roku 2010 szacując go na+9% (+8%  wg poprzednich szacunków). Jeśli chodzi o spadek na rynku europejskim w 2010 roku jest on obecnie szacowany na -5% (poprzednie przewidywania mówiły o spadku o 7%), przy czym zauważalna jest coraz większa presja ze strony konkurencji.

Podstawowym celem Grupy Renault na 2010 rok pozostaje dodatni free cash flow. W sytuacji dużego kontrastu między silną dynamiką wzrostu na rynkach pozaeuropejskich i coraz większą konkurencją na rynku europejskim Grupa przewiduje wygenerowanie w tym roku dodatniego free cash flow w sektorze samochodowym w wysokości 700 mln euro.

Biorąc pod uwagę wzrost na rynkach pozaeuropejskich i zwiększenie posiadanych udziałów w rynku, światowa sprzedaż Grupy w 2010 roku powinna przekroczyć zgodnie z przewidywaniami 2,5 mln samochodów.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Shapers’ Polska Sp. z o.o.
Craemer GmbH
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Deltax Programming Sp. z o.o.
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.