Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
renault logoZarząd i organizacje związkowe - CFDT, CFE-CGC, CGT i FO - odbyły 15 stycznia 2013 r. 6 spotkanie negocjacyjne. Zarząd złożył kilka propozycji mających na celu obniżenie progu rentowności przedsiębiorstwa i zatrudnienie pracowników, których będzie ono potrzebować w przyszłości.

Poza planowymi odejściami z pracy osób, na miejsca których do roku 2016 nie będą przyjmowani nowi pracownicy, Renault przedłuży i rozszerzy działania Perspektywicznego Zarządzania Zasobami i Kompetencjami. Kolejne spotkanie będzie miało miejsca 22 stycznia 2013 r.
 
Na zakończenie spotkania Gérard Leclercq, dyrektor operacyjny Renault France, oświadczył: Podczas ostatniej rundy negocjacji raz jeszcze potwierdziliśmy naszą wolę utrzymania we Francji działalności korporacyjnej oraz działalności podstawowej Renault, przy jednoczesnym wdrożeniu kroków koniecznych do obniżenia progu rentowności i zachowania zdolności inwestycyjnej przedsiębiorstwa. Jeśli podpisalibyśmy porozumienie z organizacjami związkowymi, przeniesienie pracowników nie wymagałoby zamykania fabryk, planu ochrony zatrudnienia ani planu dobrowolnych zwolnień.

Skupienie najważniejszych działów Renault na ich działalności podstawowej
W trakcie spotkania Zarząd zaproponował zmianę zakresu działalności działów Renault we Francji, która to zmiana miałaby na celu stawienie czoła licznym wyzwaniom: utrzymaniu działalności korporacyjnej Renault we Francji, ponownemu zdefiniowaniu strategicznej działalności działu inżynierii i usług - działalności podstawowej dla Renault oraz zapewnieniu w ramach każdego działu równowagi zasobów pomiędzy różnymi obszarami rozwoju firmy. Dla każdego z głównych działów Renault (inżynierii, zakupów, handlowego, wsparcia, produkcji) zaprezentowano wizję strategiczną, określającą rolę działalności centralnej i regionalnej we Francji oraz działań zlokalizowanych w regionach.

Przedłużenie i rozszerzenie działań z zakresu Perspektywicznego Zarządzania Zatrudnieniem i Kompetencjami (PZZK)
Liczba planowych zwolnień oraz zwolnień związanych z PZZK w latach 2013–2016 szacowana jest na 5700 osób. Aby obniżyć próg rentowności przedsiębiorstwa (patrz pkt 2), poza odejściem tych osób, na miejsce których nie będą zatrudniani nowi pracownicy, konieczne będą dodatkowe działania w celu osiągnięcia całościowego zmniejszenia zatrudnienia o 7500 osób do roku 2016.

Dla uzyskania owego dodatkowego zmniejszenia zatrudnienia Zarząd zaproponował przedłużenie porozumienia PZZK do roku 2016 oraz rozszerzenie tego działania.
 
W ten sposób system wcześniejszego przechodzenia na emeryturę objąłby wszystkich pracowników, bez względu na ich status i bez stosowania kryterium uciążliwości.

Jeśli porozumienie zostanie podpisane, wdrożenie tych działań pozwoli jednocześnie:
- zmniejszyć zatrudnienie bez zamykania fabryk oraz uciekania się do planu ochrony zatrudnienia ani planu zwolnień dobrowolnych,
- zrealizować plan zatrudnienia dla kompetencji o kluczowym znaczeniu dla przedsiębiorstwa.

Przedsiębiorstwo wdrożyłoby jednocześnie plan wsparcia dla pracowników wszystkich działów w celu zapewnienia im szkoleń lub możliwości przekwalifikowania zgodnie z zapotrzebowaniem przedsiębiorstwa na konkretne kompetencje.

Utworzenie solidnej i trwałej bazy we Francji
Próg rentowności przedsiębiorstwa w 2011 r. był bliski 2,72 miliona sprzedanych samochodów, co było ryzykowne dla przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę widoczne w ostatnich latach zmiany na rynkach i utrzymującą się niepewność dotyczącą najbliższej przyszłości, Renault uznaje za konieczne obniżenie swojego progu rentowności do 12% poniżej poziomu sprzedaży z roku 2011.

Celem zmniejszenia zatrudnienia w latach 2013–2016 byłoby uzyskanie oszczędności rzędu 400 milionów euro w zakresie kosztów stałych. Zmiana w sposób decydujący przyczyniłaby się do obniżenia progu rentowności, co pozwoliłoby Renault na uzyskanie swobody działania w zakresie inwestycji i rozwoju działalności: rozwoju i odnowienia gamy samochodów, zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstwa we Francji oraz osiągnięcia takiego poziomu wydajności przemysłowej i ekonomicznej, który stworzyłby warunki do prowadzenia dodatkowej działalności w fabrykach.

Do roku 2016, w perspektywie stopniowego stabilizowania się rynku europejskiego, wdrożenie takiego porozumienia pozwoliłoby na uzyskanie wzrostu produkcji we Francji przekraczającego wzrost na rynkach europejskich.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Kempny Komponenty
ABC Colorex Sp. z o.o.
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
VIA Technika Obróbki Powierzchniowej Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)