Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
renault_logoPomimo trudnej sytuacji w Europie grupa Renault jest w dobrej kondycji finansowej, pozwalającej na kontynuowanie strategii wzrostu na całym świecie i wygenerowanie zysku netto w wysokości 1,735 miliarda euro.

  • Obroty Grupy wyniosły 41,270 miliardów euro, czyli o 3,2% mniej w stosunku do 2011 roku.
  • Marża operacyjna Grupy zamknęła się kwotą 729 milionów euro, co stanowi 1,8% przychodów, podczas gdy w 2011 roku wynosiła 1,091 miliarda euro (2,6%).
  • Wynik na działalności operacyjnej Grupy wyniósł 122 milionów euro (1,244 miliarda euro w 2011)
  • Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się kwotą 1,504 miliarda euro. W 2011 r. wynosił 1,524 miliarda euro.
  • Wynik netto, obejmujący nadwyżkę w wysokości 924 milionów euro z tytułu zbycia pozostałych akcji spółki AB Volvo, wyniósł 1,735 miliarda euro.
  • Dodatni free cash flow operacyjny  sektora samochodowego wyniósł 597 milionów euro dzięki sprawnemu zarządzaniu zapotrzebowaniem na środki obrotowe.
  • Zakończony został proces oddłużania Grupy - wysokość środków pieniężnych na koniec roku wyniosła 1,492 miliarda euro (przy zadłużeniu netto na dzień 31 grudnia 2011 r. w wysokości 299 milionów euro), w szczególności dzięki sprzedaży akcji serii A spółki AB Volvo za kwotę1,476 miliarda euro.

W sytuacji bardzo zróżnicowanej koniunktury na światowych rynkach samochodowych, grupa Renault wykorzystała wzrost na rynkach pozaeuropejskich, które reprezentują ponad połowę jej sprzedaży.

W Europie, w bardzo trudnych warunkach na rynku, w szczególności we Francji, Grupa utrzymała rygorystyczną politykę handlową i rozpoczęła proces odnowy gamy swoich samochodów od udanego debiutu rynkowego Clio IV. Dzięki mobilizacji wszystkich pracowników, grupa Renault kontynuuje strategię wzrostu w skali świata poprzez umocnienie swojej kondycji finansowej, opartej na dodatnim free cash flow operacyjnym w sektorze samochodowym - oświadczył Carlos Ghosn, prezes Renault.

Obroty Grupy osiągnęły poziom 41,270 miliardów euro, co oznacza spadek o 3,2% w stosunku do poprzedniego roku.  Ponieważ silny wzrost sprzedaży poza Europą (+9,1%) nie skompensował sprzedaży na rynkach europejskich (-18,0%), udział sektora samochodowego w obrotach wyniósł 39,156 miliardów euro, co daje spadek o 3,7% w porównaniu do 2011 r.

Marża operacyjna Grupy w 2012 r. spadła o 362 miliony euro do poziomu 729 milionów euro, co stanowi 1,8% przychodów, podczas gdy w 2011 roku wynosiła 1,091 miliarda euro (2,6% przychodów).

Marża operacyjna sektora samochodowego jest nieco ujemna (25 milionów euro - 0,1% przychodów sektora) w porównaniu do 330 milionów euro na plusie w 2011 r. (0,8% obrotów). Oszczędności uzyskane dzięki programowi redukcji kosztów w wysokości 528 milionów euro oraz dążenie do ograniczenia kosztów ogólnozakładowych nie pozwoliły na skompensowanie dużego spadku sprzedaży (-501 milionów euro) i nasilenia się konkurencji w Europie (efekt relacji mixu do ceny i wzbogacenia wyposażenia modeli wyniósł -242 miliony euro).

Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy utrzymuje się na stabilnym poziomie 754 milionów euro, podczas gdy w 2011 r. było to 761 milionów euro.

Koszt ryzyka wyniósł 0,38% udzielonych kredytów (+0,15 punktu) w porównaniu do zdecydowanie niskiego poziomu w roku poprzednim. Utrzymuje się poniżej najwyższego poziomu, co świadczy o utrzymywaniu wysokiej jakości portfela pomimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej i finansowej w Europie.

Wynik na działalności operacyjnej wyniósł 122 miliony euro po odliczeniu pozostałych przychodów i kosztów działalności operacyjnej, które wykazują ujemną wartość 607 milionów euro, głównie ze względu na spadek wartości wielu samochodów Grupy, spadek wartości waluty irańskiej oraz koszty restrukturyzacji.

Udział spółek stowarzyszonych w wyniku zamknął się w 2012 r. kwotą 1,504 miliarda euro   (w tym Nissana: 1,234 miliarda euro) w porównaniu do 1,524 miliarda euro w 2011 r.

Wynik netto wyniósł 1,735 miliarda euro, w porównaniu do 2,139 miliarda euro w 2011 r. Uwzględnia on nadwyżkę w wysokości 924 milionów euro z tytułu zbycia w grudniu ub.r. akcji serii A spółki AB Volvo. Wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault)  wyniósł 1,772 miliarda euro (6,51 euro/akcję).

Już po raz czwarty z rzędu free cash flow operacyjny utrzymuje się na dodatnim poziomie. Pomimo spadku sprzedaży i słabszego wyniku na działalności operacyjnej wyniósł 597 milionów euro, w szczególności dzięki rygorystycznemu zarządzaniu zapotrzebowaniem na środki obrotowe. Grupa mogła dzięki temu zwiększyć swoje inwestycje do poziomu  8,1% obrotów.

Wynik ten, jak również zbycie w grudniu 2012 akcji serii A spółki AB Volvo za kwotę 1,476 miliarda euro pozwoliły Grupie zakończyć proces oddłużania. Po raz pierwszy od objęcia akcji Nissana w 1999 roku, Grupa Renault odnotowała dodatni poziom środków pieniężnych netto w sektorze samochodowym. Na dzień 31 grudnia 2012 wyniósł on 1,492 miliona euro (w porównaniu do zadłużenia netto w wysokości 299 milionów euro na koniec grudnia 2011). Równolegle dostępne środki pieniężne sektora samochodowego osiągnięty bardzo wysoki poziom 13,6 miliarda euro (11,4 miliarda euro na koniec 2011 r.).

Zgodnie z polityką zapowiedzianą w ramach planu Renault 2016 Drive the Change, na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy zostanie przedstawiona do zatwierdzenia propozycja wypłaty dywidendy w wysokości 1,72 euro/akcję, odpowiadającej dokładnie wysokości dywidend uzyskanych przez Grupę w 2012 r. z tytułu udziałów posiadanych w spółkach notowanych na giełdzie.   

PESPEKTYWY 2013
W 2013 roku rynek europejski nadal będzie niepewny. Spadek na rynku powinien wynieść min. 3%, a na rynku francuskim od 3 do 5%. Światowy rynek samochodów osobowych i dostawczych powinien odnotować wzrost o 3% w stosunku do 2012 roku. Na wzrost ten wpłynie spodziewana dynamika popytu w Chinach, Ameryce Północnej, Indiach (+11%), w Rosji (+5%) i w Brazylii (+1,5%).

W tej sytuacji, Grupa Renault będzie kontynuowała swoją strategię rozwoju na rynkach pozaeuropejskich. W Europie Grupa ma zamiar wykorzystać w pełni wprowadzenie najnowszych modeli (Captur, ZOE, Nowe Clio Grandtour, Nowy Logan) oraz modeli wypuszczonych na rynek pod koniec 2012 r. (Clio IV i Nowe Sandero), aby odzyskać udziały w rynku i jednocześnie rozwijać strategię handlową, która przyczyni się do umocnienia pozycji jej marek.

Cele Grupy Renault na rok 2013 (pod warunkiem, że rynek europejski, w tym francuski, nie spadną znacznie poniżej spodziewanego poziomu):
  • zwiększenie sprzedaży,
  • uzyskanie dodatniej marży operacyjnej w sektorze samochodowym,
  • wygenerowanie dodatniego free cash flow operacyjnego w sektorze samochodowym.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
SAFECHEM Europe GmbH
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.