Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
W pierwszej połowie 2011 r. obroty Grupy Renault wyniosły 21,101 miliarda euro, co stanowi wzrost o 7,3%. Dzięki dalszemu wzrostowi na rynkach pozaeuropejskich udział sektora samochodowego w obrotach Grupy wyniósł 20,143 miliarda euro.

 Ten wzrost o 7,3% w porównaniu do pierwszej połowy 2010 r. spowodowany został w głównej mierze poprawą mixu oraz wzrostem wielkości sprzedaży.

We Francji w pierwszym kwartale br. udziały Grupy w rynku uległy niewielkiemu spadkowi z powodu trudności z dostępnością poszczególnych modeli. Zjawisko to uległo nasileniu w drugim kwartale w następstwie trudności zaopatrzeniowych spowodowanych tsunami w Japonii.

Marża operacyjna Grupy w pierwszej połowie 2011 r. wyniosła 630 milionów euro, co odpowiada 3,0% obrotów, w porównaniu do 780 milionów euro i 4,0% obrotów w pierwszej połowie roku 2010.

Marża operacyjna sektora samochodowego wyniosła 221 milionów euro, czyli 1,1% obrotów, co stanowi spadek o 189 milionów euro w porównaniu do pierwszej połowy roku 2010. Na powyższe wahania w głównej mierze składają się:
  • wzrost kosztów surowców o 313 milionów euro, skompensowany efektami planu redukcji kosztów (Monozukuri) – oszczędność 279 milionów euro,
  • ujemny efekt różnic kursowych, na poziomie 102 milionów euro,
  • wzrost wielkości sprzedaży o 59 milionów euro,
  • spadek relacji mixu do ceny o 91 milionów euro, na rynku europejskim podlegającym zawirowaniom z powodu trudności zaopatrzeniowych w warunkach silnej konkurencji.

W końcowym efekcie trudności zaopatrzeniowe związane z tsunami w Japonii miały w pierwszej połowie 2011 r. niekorzystny wpływ na marżę operacyjną sektora samochodowego, szacowaną na około 150 milionów euro. Szczególnie silnie odbiły się one na produkcji, ofertach handlowych i logistyce.

Udział sektora finansowania sprzedaży w marży operacyjnej Grupy osiągnął poziom 409 milionów euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2010 r. było to 370 milionów euro. Wzrost o 39 milionów jest efektem wzrostu kwoty udzielonych kredytów oraz bardzo niskich kosztów ryzyka, zdecydowanie niższych od poziomu w poprzednich latach.

W pierwszym półroczu 2011 r. Grupa Renault odnotowała zysk netto w wysokości 557 milionów euro z tytułu udziału w spółkach stowarzyszonych (głównie chodzi tu o spółki Nissan, AB Volvo i AvtoVAZ).

Wynik netto wyniósł 1,253 miliarda euro, a wynik netto przypadający jednostce dominującej (Grupie Renault) – 1,220 miliarda euro (4,48 euro/akcję w porównaniu do 2,95 euro/akcję w pierwszym półroczu 2010 r.).

Free cash flow operacyjny sektora samochodowego zamyka się kwotą 230 milionów euro pomimo niekorzystnej zmiany zapotrzebowania na kapitał obrotowy w wysokości 437 milionów euro w stosunku do 31 grudnia 2010 r. (związanej między innymi z nietypową sezonowością zapasów, wynikającą z trudności zaopatrzeniowych).

Zadłużenie finansowe netto sektora samochodowego zmniejszyło się o 214 milionów euro w stosunku do poziomu na dzień 31 grudnia 2010 r. i na dzień 30 czerwca 2011 r. wyniosło 1,221 miliarda euro. Wskaźnik zadłużenia netto do kapitałów własnych wyniósł na koniec 2011 r. 5,3 % (w porównaniu do 6,3% na koniec grudnia 2010 r.).

PESPEKTYWA 2011 R.
Światowy rynek samochodów osobowych i dostawczych powinien odnotować w drugiej połowie 2011 r. dalszy wzrost. Rok 2011 powinien się zakończyć łącznym wzrostem o 3-4% w stosunku do 2010 r. Siłą napędową wzrostu nadal będą rynki wschodzące, podczas gdy rynek europejski powinien się utrzymać na stabilnym poziomie lub odnotować niewielki spadek (-2%) w skali roku. Spadek na rynku francuskim powinien wynieść od 4 do 6%. W tej sytuacji w 2011 r. Grupa Renault powinna osiągnąć wyższą sprzedaż i obroty niż w roku ubiegłym.

W drugiej połowie roku przejściowe trudności z zaopatrzeniem powinny się stopniowo zmniejszać, co powinno pozwolić na zdecydowany wzrost produkcji od września. Wpływ tsunami w Japonii na obniżenie marży operacyjnej Grupy w drugim półroczu jest szacowany na 50 milionów euro.

Zgodnie z przyjętymi założeniami free cash flow operacyjny sektora samochodowego Grupy w 2011 r. powinien przekroczyć 500 milionów euro, a koszty prac badawczo-rozwojowych i inwestycji powinny się sytuować na poziomie 9,0% obrotów.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Sigfox Poland Sp. z o.o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
METCHEM Sp. z o.o.
BARIBAL Group
LINEX Sp. z o.o.
Mondi Simet Sp. z o.o.