Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
renault_logoOtwarty w 1964 roku zakład w Sandouville obchodzi właśnie pięćdziesiąte urodziny i jednocześnie rozpoczyna nowy rozdział w swojej historii - po raz pierwszy wyprodukuje on pojazdy użytkowe.

Będą to Nowy Trafic, którego sprzedaż rozpocznie się latem bieżącego roku oraz ekskluzywna wersja nowego Opla/Vauxhall Vivaro, produkowana dotychczas w Hiszpanii (zakład Nissan w Barcelonie) i Anglii (fabryka General Motors w Luton).

To prawdziwa rewolucja - zarówno społeczna, jak i przemysłowa - z której zakład wychodzi przekształcony. Przy inwestycji rzędu 230 mln euro i po trzech latach wytężonych prac kulturalna i przemysłowa transformacja fabryki porównywalna jest do stworzenia zakładu typu „green field”, czyli takiego, który budowany jest od podstaw.

Rok 2014 wyznacza prawdziwą odnowę fabryki, zapewniającą jej bezpieczną i pełną sukcesów przyszłość na rozwijającym się rynku pojazdów użytkowych. Przed zakładem stoją teraz dwa wyzwania: zapewnienie rozruchu i odpowiedniego tempa wzrostu produkcji Nowego Trafica i Opla/Vauxhall Vivaro oraz utrzymanie optymalnej wydajności w kontynuowanej równolegle produkcji modeli Laguna i Espace do momentu pojawienia się ich następców (będą one produkowane w zakładzie Renault w Douai).

Historyczna metamorfoza: zmiana fabryki samochodów osobowych w zakład produkujący pojazdy użytkowe
Budowa zakładu Sandouville rozpoczęła się pod koniec 1963 roku w celu zaspokojenia rosnącego w tamtym czasie popytu na samochody. Lokalizacja fabryki, która znajduje się u brzegów Sekwany w pobliżu portu Le Havre, wybrana została nieprzypadkowo i miała znaczenie strategiczne. W ciągu 50 lat działalności zakład wyprodukował ponad 8 milionów pojazdów. Fabryka, która specjalizowała się w produkcji samochodów osobowych, wytwarzała początkowo model R 16, a następnie R 12 (1970 r.), R 15 i R 17 (1972 r.), R 30 (1975 r.), R 20 (1976 r.), R 18 (1978 r.), R25 (1984 r.), R 21 (1986 r.), Safrane (1992 r.), Lagunę (również 1992 r.), Vel Satis (2001 r.), Espace IV (2002 r.) oraz Lagunę III (2007 r.).

By zapewnić Sandouville konkurencyjność, w 2011 roku Grupa Renault zapowiedziała inwestycję w wysokości 230 mln euro i projekt przekształcenia fabryki samochodów osobowych w zakład produkujący pojazdy użytkowe. Renault, od 1998 roku lider na rynku takich właśnie pojazdów, chce do zmodernizowanej fabryki przenieść produkcję Nowego Trafica i ekskluzywnej wersji Opla/Vauxhall Vivaro. Oznacza to, że cała gama pojazdów użytkowych marki Renault przeznaczona na rynek europejski będzie teraz produkowana we Francji (Kangoo w Maubeuge, Master w Batilly, a Trafic właśnie w Sandouville).

W celu zmodernizowania i przekształcenia zakładu, tak jak w fabryce typu „green field”, konieczne były trzy lata wytężonych prac (od lata 2010 roku do lata 2013 roku), które obejmowały:
  • tłocznię - w celu wykonania narzędzi linii produkcyjnej samochodów użytkowych przetopiono 5000 ton żelaza, czyli trzy czwarte ciężaru konstrukcji stalowej wieży Eiffla;
  • produkcję nadwozi - do zainstalowania linii montażowej wyposażonej w 187 nowych robotów, potrzebnych do wykonania 5000 zgrzewów przewidzianych przy montażu nadwozia Nowego Trafica, konieczne było zwolnienie 20 000 m2 powierzchni;
  • lakierowanie - linię lakierniczą całkowicie przekształcono w celu dopasowania jej do wymiarów pojazdu użytkowego; tunel obróbki antykorozyjnej podwyższono o 70 cm, a kabinę lakierniczą wydłużono o 12 m; zainstalowano też elementy konieczne przy produkcji pojazdów użytkowych: gondole i przenośniki taśmowe zapewniające operatorom dobrą pozycję przy nakładaniu części ze 120-metrowej taśmy mastyksu, jak również wewnętrzne roboty umożliwiające nakładanie mastyksu i lakierowanie wnętrza furgonów (proces ten nie występuje w przypadku produkcji samochodów osobowych, których wnętrza pokrywane są wykładzinami);
  • montaż – zespoły Villiers-Saint-Frédéric i Sandouville wdrożyły nową linię montażową do samochodów użytkowych; do lata 2011 roku Espace IV i Laguna III produkowano na dwóch oddzielnych liniach, natomiast od września tamtego roku modele te wytwarza się w ramach jednej linii (by ją utworzyć, przestawiono, zmodyfikowano lub wymieniono łącznie 130 maszyn i zainstalowano 240 montażowych stanowisk pracy), co umożliwiło uzyskanie linii specjalnie przeznaczonej dla Nowego Trafica z powodu jego wymiarów.
Metamorfoza zakładu Sandouville stanowi również zmianę kulturową i ogromne wyzwanie dla pracowników, ponieważ oznacza ponowne wprowadzenie pracy produkcyjnej na dwie zmiany, co nie było stosowane od 2009 roku. Dyrekcja starała się zapewnić personelowi fabryki podniesienie kompetencji operatorskich, oferując szeroko dostępne szkolenia:
  • 20 dni szkoleniowych dla każdego operatora przed objęciem stanowiska,
  • towarzyszenie pracownikom przy nowych urządzeniach w celu przeszkolenia ich w zakresie jakości i bezpieczeństwa pracy.

Jérôme Moinard, dyrektor fabryki Sandouville, tak mówi o jej dzisiejszej sytuacji: Przejście od produkcji samochodów osobowych do wytwarzania pojazdów użytkowych jest ważnym wydarzeniem branżowym, które rozpoczyna nowy rozdział historii zakładu. Po trzech latach prac i zainwestowaniu 230 milionów euro fabryka jest jak nowa, mimo że świętuje swoje 50-lecie. Zakład znajduje się obecnie w okresie przejściowym, który stanowi jednocześnie i zakończenie poprzedniego etapu, i nowy początek. Dla pracowników to zarówno powód do dumy, jak i gwarancja na przyszłość.

Rynek pojazdów użytkowych: gwarancja przyszłości fabryki
Sandouville to kluczowy zakład produkcyjny pojazdów użytkowych marki Renault na rozwijającym się rynku.

Marka Renault proponuje szeroką gamę pojazdów użytkowych (od 2 do 22 m3), które odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom klientów biznesowych. W Europie w kategorii samochodów użytkowych firma jest liderem 16. rok z rzędu i na koniec 2013 roku posiadała 14,5% udziału w rynku. W pierwszym kwartale 2014 roku globalna sprzedaż samochodów użytkowych Renault wzrosła o 4,8% (+ 10% dla sprzedaży samochodów użytkowych tej Grupy).

Szczególnie sukces Trafica rośnie z roku na rok. Od rozpoczęcia produkcji w 1980 roku Renault sprzedało ponad 1,6 mln egzemplarzy tego modelu. We Francji Trafic jest liderem w swoim segmencie (36,6% udziału w rynku w 2013 r.). Wprowadzenie nowej generacji modelu ma na celu wzmocnienie pozycji Renault jako europejskiego numeru 1 w kategorii samochodów użytkowych. Przy 270 wersjach nadwozia, ponad 100 kolorach lakieru i możliwościach adaptacji pojazdu zintegrowanych z ciągiem produkcyjnym – Nowy Trafic podąża za swoimi poprzednikami z ambicją zatrzymania dotychczasowej i zdobycia nowej klienteli, która pragnie mieć pojazd niezawodny, innowacyjny i efektywny.

Aby zapewnić klientom jak największą satysfakcję, Renault kontynuuje ponadto rozwój sieci PRO +, w ramach której profesjonaliści obsługują profesjonalistów. Pod koniec 2013 roku sieć ta rozciągała się na ponad 520 firm, z których aż ćwierć zlokalizowana była poza granicami Europy.

- 50 lat personel fabryki w Sandouville uzyskał unikalną, głęboką wiedzę dotyczącą w szczególności tego, jak zapewnić najwyższą jakość produkowanych pojazdów. Stanowi ona największy atut Nowego Trafica, od którego klienci oczekują doskonałości, jeśli chodzi o jakość, komfort i trwałość. W postaci Nowego Trafica Renault oferuje prawdziwy „Van na życie” – nowoczesny, wygodny i ergonomiczny. Dzięki produkcji tego nowego modelu personel zakładu dodatkowo pogłębia wiedzę i przyczynia się do wzmocnienia wiodącej pozycji Renault w kategorii pojazdów użytkowych w Europie - wyjaśnia Ashwani Gupta, dyrektor w dyrekcji pojazdów użytkowych.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ITA Sp. z o. o.  Sp. k.
RADMOT Sp. z o.o.
Kempny Komponenty
ABC Colorex Sp. z o.o.
Lubricant Polska Sp. z o.o.
Alucrom Sp. z o.o.