Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Dziennik "Wiedomosti" ocenia we wtorek, że trudno znaleźć biznesowe wytłumaczenie dla transakcji przejęcia przez konsorcjum rosyjskiego Sbierbanku i austriacko-kanadyjskiego koncernu Magna od amerykańskiego General Motors (GM) kontroli nad niemieckim Oplem.

"Sbierbank będzie zmuszony inwestować pokaźne środki w podtrzymanie produkcji nierentownego koncernu, którego zarządzaniem zajmie się Magna" - zauważa ta opiniotwórcza gazeta, wydawana przy współpracy z "Wall Streat Journal" i "Financial Times".

"W istocie rzeczy mamy do czynienia z zakrojonym na dużą skalę projektem ratowania niemieckiego przemysłu samochodowego" - dodają "Wiedomosti".

Dziennik podkreśla, że Sbierbank faktycznie inwestuje w produkcję samochodów, wobec których w Rosji obowiązują cła zaporowe.

Nie wykluczając, że wkrótce może zostać zawarte porozumienie o uruchomieniu montażu aut Opla w zakładach GAZ w Niżnim Nowogrodzie, "Wiedomosti" wskazują, że oficjalne uznanie takiego samochodu za rosyjski jest jednak sprawą przyszłości.

"Uruchomienie produkcji (Opla) w fabryce GAZ zależy też od tego, kiedy rosyjska gospodarka zacznie wychodzić z kryzysu, jak również, co będzie z samym GAZ-em i w ogóle z biznesem Olega Deripaski" - pisze gazeta.

"Wygląda na to, że Sbierbank, Magna i kanclerz Niemiec Angela Merkel - która w przeddzień transakcji rozmawiała przez telefon z (premierem) Władimirem Putinem - są przekonani, iż biznes Deripaski przetrwa kryzys. I wówczas pakiet Opla na nieznanych w tej chwili warunkach przejdzie od Sbierbanku do GAZ-a" - konstatują "Wiedomosti".

Zdaniem dziennika, aktualnie w przedsięwzięciu tym można dostrzec wyłącznie polityczne czynniki.

"Po pierwsze - dumę z Rosji. Nasi biznesmeni i politycy od dawna skarżą się, że na Zachodzie nie da się niczego kupić. A tu nagle kupujemy udziały w legendarnej firmie. Po drugie - przyjaźń rosyjsko-niemiecką. Były kanclerza, a obecnie szef rady nadzorczej (projektującej Gazociąg Północny) spółki Nord Stream Gerhard Schroeder pośredniczył w transakcji" - wyliczają "Wiedomosti".

Gazeta zaznacza, że "szczególne relacje między Rosją i Niemcami wcześniej przejawiały się właśnie w sferze energetycznej". "Jest to korzystne dla Rosji, która napotyka poważny opór ze strony Unii Europejskiej" - zauważają "Wiedomosti".

"W takich dwustronnych stosunkach możliwe są różne wymiany. Dzisiaj my pomożemy niemieckim robotnikom, a jutro Niemcy pomogą rosyjskim energetykom" - konkluduje dziennik.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.
WOLMOT Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
RADMOT Sp. z o.o.