![](/images/stories/flags/france_flag.gif)
Firma wskazuje jednoznacznie, że Francja jest główną lokalizacją Grupy Renault:
- 25 proc samochodów Grupy Renault jest produkowanych we Francji,
- 55 proc wartości dodanej produkcji przemysłowej Grupy Renault jest wytwarzane we Francji, ponieważ Renault produkuje w tym kraju pojazdy o wysokiej wartości dodanej,
- 45 proc wszystkich pracowników Grupy Renault pochodzi z Francji,
- 86 proc wydatków na inżynierię przypada na Francję,
- 42 proc zakupów jest realizowanych za pośrednictwem dostawców mających siedzibę we Francji,
- 32 proc obrotu Renault jest osiągane we Francji.
W 2009 r. koncern Renault wyprodukował ponad 140 000 egz. Clio 2 i 3 we Flins, które jest jednym z miejsc produkcji modelu. Jak ogłosił Carlos Ghosn, przy okazji wizyty ministra Estrosiego w dniu 5 listopada ub.roku, Flins zostanie wyznacznikiem doskonałości Renault we Francji, w zakresie pojazdów elektrycznych. Dzięki produkcji modelu Zoe ZE, fabryce akumulatorów i centrum recyklingu działalność fabryki jest zagwarantowana. Carlos Ghosn zadeklarował przy tej okazji: - Przyszłość Flins jest zapewniona. Zakład we Flins stanie się centrum produkcji naszych samochodów elektrycznych, które stopniowo zastąpią konstrukcję tradycyjnych samochodów w fabryce.
Zgodnie z zapewnieniem Ghosna, produkcja Clio zostanie utrzymana we Flins, dopóki nie wzrośnie znaczenie samochodów elektrycznych. Wraz z rozpoczęciem we wrześniu 2011 r. produkcji modelu Zoe we Flins oraz wprowadzeniem tego modelu na rynek w 2012 r. - w roku 2015 fabryka powinna produkować ponad 60 proc samochodów elektrycznych Renault. Do tego dochodzi jeszcze otwarcie fabryki wytwarzającej akumulatory i centrum recyklingu, w partnerstwie z CEA oraz FSI.
Renault pozycjonuje Francję jako kraj, w którym chce mieć punkt oparcia dla produkcji samochodów elektrycznych - oprócz swojego centrum badań i inżynierii Technocentre ma tam dwie fabryki montażu (Flins oraz Maubeuge) oraz oddział produkcji nowatorskich akumulatorów (Flins).
Obecnie Clio 3 jest produkowane we Francji (125 400 egz. w 2009 r.), w Turcji (179 500 szt.) i w Hiszpanii (25 450 szt.). W 1997 r. Clio 1 było już montowane w 6. ośrodkach przemysłowych w Europie.
Liczne scenariusze zastąpienia Clio, którego nowa wersja zostanie wprowadzona w 2013 r., są właśnie rozważane i na tym etapie żadne decyzje nie zostały jeszcze podjęte. Konkurencyjność pojazdu jest niezwykle istotna, aby zagwarantować jego sukces handlowy. Konkurencyjność jest zatem czynnikiem determinującym zakres decyzji związanych z wyborem miejsc produkcji przemysłowej. W styczniu 2008 r., Renault przypomniało, że w przypadku pojazdu w cenie 14 000 euro można zaobserwować 10 proc różnicę (czyli 1 400 euro) pomiędzy pojazdem opracowanym i wyprodukowanym w Europie Wschodniej, a takim samym wyprodukowanym we Francji, co oznacza:
- 400 euro różnicy w wysokości wynagrodzenia,
- 250 euro podatku od działalności zawodowej, który aktualnie został zniesiony przez rząd francuski,
- 750 euro różnicy w wysokości obciążeń socjalnych.
Rząd francuski udzielił pełnego wsparcia francuskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu, dotkniętemu bezprecedensowym kryzysem gospodarczym i finansowym, które obejmowało:
- pożyczkę w wysokości 6 mld euro na rzecz dwóch grup francuskich z oprocentowaniem wynoszącym 6 proc,
- program premii za złomowanie,
- zwiększenie części gwarantowanej wynagrodzenia w czasie częściowego bezrobocia wraz z rozwinięciem programów szkoleń przeprowadzanych w tym czasie.
Ponadto państwo francuskie zobowiązało się - razem z konstruktorami - do przyspieszenia rozwoju aut ekologicznych. Rząd francuski planuje utworzenie floty 100 000 samochodów elektrycznych do roku 2015 dla pracowników administracji i przedsiębiorstw państwowych, zachęcanie do kupna pojazdów nieemitujących dwutlenku węgla poprzez przyznawanie specjalnego bonusu w wysokości 5 000 euro do 2012 r. oraz rozwinięcie infrastruktury punktów ładowania. Przewidziana inwestycja na te cele to 900 mln euro. Ten program wsparcia na rzecz samochodów z zerową emisją CO2 jest bez wątpienia najpełniejszym programem na świecie.