Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
fiat_powertrainPodczas Salonu Samochodowego w Genewie będzie miała miejsce prapremiera nowej rodziny dwucylindrowych silników stworzonych przez FPT – Fiat Powertrain Technologies, zwanej TWIN-AIR.

Na światowej scenie motoryzacyjnej jest to nowość, która umacnia pozycję Grupy Fiat jako lidera w tej dziedzinie.

Wykorzystując technologię najnowszej generacji ten nowy silnik dysponuje rewolucyjnym systemem Multiair. Ponadto poprzez wysoki stopień zastosowania koncepcji downsizing, czyli miniaturyzacji, oraz modyfikacji elementów mechanicznych, nowa rodzina silników, dysponujących mocą od 65 do 105 KM, emituje o 30% mniej CO2 niż inne silniki o takich samych osiągach.

Goście odwiedzający salon będą podziwiać pierwsze zastosowanie tych nowych silników w Fiacie 500, pierwszym modelu, w jakim silnik ten będzie montowany od lipca. Samochód ten wyposażony jest w dwucylindrowy silnik o mocy 85 KM z turbodoładowaniem, który może pochwalić się najniższym poziomem emisji CO2 wśród silników benzynowych (do 95 g/km) bez kompromisu pod względem osiągów i przyjemności prowadzenia. W porównaniu do dwóch, obecnie dostępnych silników benzynowych, zapewnia on znakomite osiągi przy niskim zużyciu paliwa: nowy, dwucylindrowy silnik z turbodoładowaniem, o mocy 85 KM spala o 15% mniej paliwa przy osiągach lepszych o 25% względem silnika 1,2 8v, przy czym w porównaniu do silnika 1,4 16v zużycie paliwa jest mniejsze aż o 30% z zachowaniem porównywalnych osiągów i takiej samej przyjemności prowadzenia.

twinair


Ponadto, w porównaniu do czterocylindrowego silnika o identycznych osiągach i średniej pojemności, nowy silnik jest znacznie krótszy (-23%) i lżejszy (-10%), otwierając tym samym drogę do dalszych, ciekawych ulepszeń, jak np. zasilanie metanem lub technologia hybrydowa, a wszystko to znowu ze względu na troskę o środowisko. Co ważniejsze, wkrótce dostępna będzie wersja silnika TWIN-AIR na metan, zapewniająca jeszcze większe ograniczenia w kwestii emisji CO2. Dalsze poprawienie wyników pod względem oszczędności paliwa z wykorzystaniem silników spalinowych będzie trudne i będzie wymagało opracowania alternatywnych technologii. Szczególnie obiecująco zapowiada się połączenie tradycyjnego silnika z silnikiem elektrycznym. Dokładniej mówiąc, niewielki rozmiar silnika TWIN-AIR oraz urządzenie zastosowane między silnikiem a skrzynią biegów, służące do magazynowania i oddawania energii, którą normalnie wytraca się podczas hamowania, sprawiają, że silnik ten bez problemu nadaje się do zestawienia z silnikiem elektrycznym.

Nowy, dwucylindrowy silnik wyposażony jest w technologię Multiair, opracowaną i opatentowaną przez FPT – Fiat Powertrain Technologies, która po raz pierwszy została wprowadzona w zeszłym roku w silnikach typu FIRE, i która sprawia, że silnik ten jest prawdziwą perłą w dziedzinie inżynierii. Sercem układu Multiair jest system sterowania zaworami elektro-hydraulicznymi, który zmniejsza zużycie paliwa, sterując przepływem powietrza bezpośrednio przez zawory ssące (z pominięciem przepustnicy). Układ Multiair zmniejsza poziom emisji zanieczyszczeń (dzięki ulepszonej kontroli spalania), jak również poprawia osiągi, w porównaniu do tradycyjnego silnika o takiej samej pojemności.

Ponadto nowy silnik TWIN-AIR w najwyższym stopniu jest wyrazem zastosowania koncepcji downsizing, czyli miniaturyzacji: połączenie silnika małolitrażowego z najnowszej generacji turbosprężarką zapewnia porównywalne lub nawet lepsze osiągi oraz mniejsze zużycie paliwa i niższy poziom emisji niż większe silniki. Co więcej: turbodoładowanie znacznie zwiększa maksymalny moment obrotowy, sprawiając, że jest on osiągalny przy bardzo niskich obrotach, w wyniku czego, w porównaniu do silników z tradycyjnym układem ssącym, silnik ten oferuje większą elastyczność i bezkonkurencyjną szybkość reakcji.

Na koniec, silnik ten został w każdym szczególe zoptymalizowany i dopracowany. Na przykład dzięki podstawowej, dwucylindrowej strukturze – połączonej z niskim tarciem części wewnętrznych – silnik ten uważany jest za najlepszy na świecie pod względem ograniczenia tarcia. Ponadto, aby określić możliwie najlepszą, standardową pojemność pod względem wydajności termodynamicznej oraz najlepszą konfigurację dynamiki płynów w celu optymalizacji i uzyskania maksymalnej skuteczności układu Multiair, przeprowadzono symulacje komputerowe. Specjalną uwagę zwrócono również na NVH (noise, vibration, and harshness), czyli poziomy hałasu i drgań aby zapewnić przynajmniej taki sam poziom drgań jak przy silniku czterocylindrowym, z zachowaniem identycznych osiągów, ale nie zmieniając dźwięku charakterystycznego dla dwucylindrowych silników. W tym celu, aby uzyskać optymalny poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika, od pracy na biegu jałowym po moc maksymalną, zastosowano równoważący wał pośredni.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

DSR S.A.
Takoni Sp. z o.o.
Mondi Simet Sp. z o.o.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
Impel Group
RADMOT Sp. z o.o.