Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Firma ZF Friedrichshafen AG zakończyła pierwszą połowę 2024 r. do 30 czerwca ze sprzedażą na poziomie około 22 mld euro (2023: 23,3 mld euro). Biorąc pod uwagę efekty specjalne, głównie wynikające z fuzji i przejęć, przychody ze sprzedaży były zbliżone do poziomu z poprzedniego roku.

Osiągnięto je w warunkach rynkowych, które ponownie okazały się trudne, przy słabej aktywności zakupowej i oznakach recesji. Skorygowany EBIT wyniósł 780 mln euro (2023: 941 mln euro), co odpowiada skorygowanej marży EBIT na poziomie 3,5% (2023: 4,0%).

"Utrzymujące się trudne otoczenie rynkowe przekłada się na naszą sprzedaż. Jednocześnie nasze zyski i przepływy pieniężne spełniają nasze oczekiwania" - powiedział dyrektor finansowy ZF Michael Frick. "Jednocześnie poprawiamy naszą konkurencyjność i - zgodnie z zasadą przewodnią "Wzmacniamy nasze mocne strony" - kontynuujemy rozwój strukturalny naszej firmy. Inwestujemy przede wszystkim w wysokomarżowe, przyszłościowe obszary, takie jak pojazdy użytkowe i technologia przemysłowa, rozwiązania w zakresie podwozi i działalność usługowa". Ogłoszony w zeszłym tygodniu plan bardziej efektywnej organizacji niemieckich oddziałów, będzie częścią tego strukturalnego dostosowania.

W tym kontekście, Michael Frick wskazał, że trwające wydzielanie ZF LIFETEC (dywizja pasywnych systemów bezpieczeństwa) jest na dobrej drodze: "Obecnie trwają ostatnie działania formalne. Badamy wszystkie opcje strategiczne w ramach tego procesu, aby dalej rozwijać ZF LIFETEC w najlepszy możliwy sposób i we właściwym czasie podejmiemy odpowiednie działania". Oczekuje się, że jako samodzielna spółka, ZF LIFETEC uzyska strategiczną przewagę, która umożliwi dalszy wzrost sprzedaży i rentowności. W pierwszym półroczu 2024 r. sprzedaż tej dywizji po raz kolejny przewyższyła poziom globalnej produkcji lekkich pojazdów".

Wzrost organiczny zbliżony do poziomu z poprzedniego roku

Od stycznia do czerwca 2024 r. firma ZF wygenerowała sprzedaż w wysokości około 22 mld euro (2 199 mln euro; 2023: 23,3 mld euro), co stanowi spadek o 5,6 procent. Po skorygowaniu o kurs walutowy i efekty fuzji i przejęć, głównie z tytułu joint venture w zakresie systemów podwozi samochodowych uzgodnionego z Foxconn - sprzedaż organiczna była prawie niezmieniona w porównaniu z pierwszą połową 2023 r. (- 0,1 procent). Firma ZF osiągnęła skorygowany EBIT w wysokości 780 mln euro (2023: 941 mln euro), co odpowiada skorygowanej marży EBIT w wysokości 3,5% (2023: 4,0%). Na zyski wpłynęły utrzymujące się wysokie wydatki na badania i rozwój w wysokości 1,8 mld euro, spadające wolumeny ze względu na osłabienie trendów na rynkach motoryzacyjnych oraz koszty stałe związane z uruchomieniem nowych zakładów i produktów. Skorygowane wolne przepływy pieniężne wyniosły minus 494 mln euro (2023: minus 525 mln euro). "W porównaniu z poprzednim rokiem, wolne przepływy pieniężne poprawiły się pomimo wysokich inwestycji i presji na marże" - powiedział Frick.

Zobowiązania netto na dzień 30 czerwca 2024 r. wyniosły 10,5 mld euro. Oznacza to spadek o około 1 mld euro w porównaniu do czerwca 2023 roku. Wskaźnik dźwigni finansowej poprawił się rok do roku z 3,06x do 2,67x. Zakres płynności spółki wynosił 7,5 mld euro na dzień sprawozdawczy. Obejmuje to niewykorzystany kredyt odnawialny (RCF) w wysokości 3,5 mld euro, który został przedłużony do 2029 roku.

Działania z obszaru finansowania wzmacniają płynność

Pierwsza połowa 2024 r. upłynęła pod znakiem licznych znaczących transakcji finansowych. W styczniu ZF wyemitowała zieloną obligację w euro o wartości 800 mln euro. Następnie w kwietniu przeprowadzono transakcję zielonych obligacji w USA, która przyniosła wpływy w wysokości 1,5 mld USD. W tym okresie ZF spłaciła zobowiązania w wysokości 1,35 mld euro. Zaledwie kilka tygodni temu ZF wprowadził na rynek pożyczkę obligacyjną w wysokości 650 mln euro i zabezpieczył dwie pożyczki z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) i Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) o łącznej wartości 525 mln euro. "Dzięki tym transakcjom zyskaliśmy pewność planowania na nadchodzące lata", powiedział CFO Frick. "Silny popyt rynkowy na emisje obligacji pokazuje, że inwestorzy nadal wierzą w ZF".

Zaktualizowane całoroczne prognozy sprzedaży

Firma ZF już na początku roku zwróciła uwagę na słabe otoczenie gospodarcze i spodziewa się pogorszenia warunków w drugiej połowie roku. W związku z niższym niż oczekiwano wolumenem zamówień ze strony klientów oraz słabym popytem na pojazdy w pełni elektryczne, firma konserwatywnie skorygowała swoją prognozę sprzedaży na 2024 r. do przedziału od 42,5 mld euro do 43,5 mld euro. Jeśli chodzi o skorygowaną marżę EBIT, ZF potwierdza swoją poprzednią całoroczną prognozę na poziomie od 4,9 do 5,4 procent, ponieważ firma zamierza dalej zwiększać elastyczność produkcji i zakłada, że efekty wdrożonych działań w zakresie wydajności będą się nasilać w miarę upływu czasu. ZF potwierdza również swoją pierwotną prognozę wolnych przepływów pieniężnych w wysokości 800 mln euro.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

PLAST-MET Automotive Systems Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
CVGS Sp. z o.o. Sp. k.
Deltax Programming Sp. z o.o.
SJM EUROSTAT SAS
ABC Colorex Sp. z o.o.