Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Nowe rozwiązania techniczne i technologiczne wymagają nowych sposobów myślenia oraz metod pracy, również w zakresie zarządzania jakością.

W ramach przygotowań do kolejnych działań w obszarze elektromobilności firma Porsche stworzyła więc nowy, szeroko zakrojony program szkoleniowy i odpowiednio dostosowała swoje procesy. Dodatkowymi motorami rozwoju są tu cyfryzacja i inteligentna mobilność: obok cech emocjonalnych, takich jak wygląd i styl, w dzisiejszych czasach coraz ważniejsza jest jakość treści oraz oprogramowania.

- Najważniejsze, że dostosowujemy się do tych zmian - komentuje Frank Moser, szef działu jakości w Porsche, i dodaje, że - usieciowienie elementów w samochodzie oraz połączenie sieci pojazdu z otoczeniem nabierają coraz większego znaczenia -. Liczba modułów oprogramowania stosowanych w autach stale rośnie, odpowiednio wzrasta też ich oczekiwana wydajność. Ponadto coraz więcej funkcji powierza się nie sprzętowi, lecz oprogramowaniu - dotyczy to na przykład usług, które mogą być obsługiwane również za pomocą smartfonów i stają się częścią ogólnego „systemu samochodu” oraz podróży klienta. - To nowy aspekt i zajmujemy się nim pod hasłem »jakości treści«. W tym przypadku zmiany oznaczają, że musimy zapewnić zarówno oprogramowanie dla tych produktów, jak i ich interakcję z samochodem - wyjaśnia Frank Moser.

Kolejnym aspektem jest jakość emocjonalna, która dotyczy elementów związanych z percepcją, wyglądem i akustyką samochodu. Wraz z nadejściem elektromobilności pojawia się cichy układ napędowy - czyli zespół, który dawniej był dominującym źródłem dźwięku. Również w tej dziedzinie obowiązują coraz większe wymagania jakościowe. - Cisza we wnętrzu auta w zestawieniu z jego zewnętrzną dynamiką potrafi być naprawdę zadziwiająca - wyjaśnia Moser. Percepcja pracowników monitorujących jakość samochodu elektrycznego dostosowuje się do hałasów, które wcześniej były zagłuszane przez zespół napędowy z silnikiem spalinowym. - Nagle słychać odgłosy wiatru, hałasy towarzyszące jeździe czy działanie wentylacji foteli. Sztuką jest zachowanie wrażenia wysokiej jakości na poziomie, do którego przywykliśmy, przy jednoczesnym ograniczeniu tego, co wcześniej stanowiło szum otoczenia - komentuje Moser.

- Oczywiście to jakość, którą widać i czuć, sprawia, że samochód jawi się jako doskonały: jego odbiór, wykonanie i wartość -. Aby zilustrować swój punkt widzenia, Moser przytacza przykład ekranów zamontowanych w samochodzie: - Ponieważ liczba i rozmiary wyświetlaczy rosną, musimy zadbać też o to, aby kolory i jasność różnych ekranów były ze sobą wizualnie skoordynowane. Innymi słowy, dopasowywanie kolorów nie ma znaczenia już tylko w odniesieniu do karoserii i wnętrza -.

Dział jakości odpowiada na zmiany w zakresie rozwiązań technicznych i technologicznych oraz całych produktów, korzystając z odpowiednio przystosowanych struktur i nowych procesów. Obszar jego aktywności został skonfigurowany w taki sposób, aby skupiać się na funkcjonalności - nie koncentruje się już wyłącznie na pojedynczych komponentach. - Dzisiejsze podwozie nie jest już tylko podwoziem, ale zawiera też układ napędowy i oprogramowanie - wyjaśnia Moser. A to oznacza, że dział jakości musi „rozumieć” cały system i polegać na zespołach ekspertów z różnych dziedzin.

Ponadto poszerzono zakres kompetencji w dziedzinach takich jak technologia wysokiego napięcia i jakość oprogramowania - biorąc pod uwagę, że kolejnym kluczowym elementem przystosowania się do zachodzących zmian jest zdolność do szybkiego przyswajania nowej wiedzy i rozwijania dodatkowych umiejętności. Istotne są tu również intensywne działania szkoleniowe. Szybkość i efektywność podnoszą tzw. zwinna metodyka pracy oraz sprawne zarządzanie projektami.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
GREG-PLAST
Etyfol
Alucrom Sp. z o.o.
MV Center Systemy Wizyjne Sp z o.o.
Deltax Programming Sp. z o.o.