Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
2023 rok był dla europejskiego sektora motoryzacyjnego bardziej przewidywalny niż rok poprzedni. Choć miały miejsca zdarzenia losowe, jak pożar czy zniszczenie przez powódź kluczowych zakładów komponentów w Czechach czy w Słowenii to łańcuch dostaw był zdecydowanie bardziej stabilny niż w 2022 roku.


Produkcja sprzedana
W 2023 roku produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) pokonała kolejną rekordową barierę, po raz pierwszy w historii przekraczając poziom 230 mld złotych i wyniosła 236,5 mld złotych. To o 14,7 proc. więcej niż rok wcześniej. - O wzroście w minionym roku zadecydowały wyniki I półrocza oraz III kwartału. W ostatnim, IV kwartale zauważalne jest znaczące ograniczenie dynamiki wzrostu, które było na poziomie kilku procent - mówi Rafał Orłowski, Partner w firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl.
produkcja sprzedana 2023
W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w 2023 roku wyniosła 228,4 mld złotych. To o 15,0 proc. więcej niż rok wcześniej i jednocześnie nowy rekord w tej grupie. Niezmiennie większość przychodów generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Tego typu firmy w minionym roku osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 122,0 mld złotych. To o 9,3 proc. więcej niż przed rokiem (także nowy rekord). Podobnie jak w 2022 roku, również rok później, wyższy procentowy wzrost zanotowali producenci pojazdów i silników (PKD 29.1). Produkcja sprzedana w tej grupie osiągnęła rekordowy poziom 97,5 mln złotych. To o 25,2 proc. więcej rok do roku.

Przeciętne zatrudnienie
W stosunku do roku poprzedniego wzrosła liczba miejsc pracy. Na koniec 2023 roku w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) przeciętne zatrudnienie wzrosło do 202,0 tys., czyli o 2,9 proc. więcej (+5,4 tys.) niż na koniec roku poprzedniego. Najsilniej liczba miejsc pracy wzrosła na początku 2023 roku. - Po I kwartale przeciętne zatrudnienie było wyższe od tego na koniec 2022 roku o 3,8 tys. Później trend wzrostowy znacząco osłabł - podkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W komunikacie, także:
  • czy przeciętne zatrudnienie wzrosło w 2023 roku we wszystkich grupach motoryzacyjnych?
  • ile wyniosła rekordowa wartość eksportu?
  • o ile zwiększył się eksport części i akcesoriów oraz akumulatorów litowo-jonowych?

wyniki 2023 Pobierz pełną wersję komunikatu


0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Sigfox Poland Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
QualityHUB24
Nifco Poland Sp. z o.o.
BARIBAL Group
EJOT Polska Sp. z o.o. Sp. k.