Stokvis Tapes
Takoni
VIA
2023 rok był dla europejskiego sektora motoryzacyjnego bardziej przewidywalny niż rok poprzedni. Choć miały miejsca zdarzenia losowe, jak pożar czy zniszczenie przez powódź kluczowych zakładów komponentów w Czechach czy w Słowenii to łańcuch dostaw był zdecydowanie bardziej stabilny niż w 2022 roku.


Produkcja sprzedana
W 2023 roku produkcja sprzedana w grupie PKD 29 (produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep) pokonała kolejną rekordową barierę, po raz pierwszy w historii przekraczając poziom 230 mld złotych i wyniosła 236,5 mld złotych. To o 14,7 proc. więcej niż rok wcześniej. - O wzroście w minionym roku zadecydowały wyniki I półrocza oraz III kwartału. W ostatnim, IV kwartale zauważalne jest znaczące ograniczenie dynamiki wzrostu, które było na poziomie kilku procent - mówi Rafał Orłowski, Partner w firmie analitycznej AutomotiveSuppliers.pl.
produkcja sprzedana 2023
W grupie firm produkcyjnych średnich i dużych (powyżej 49 osób) produkcja sprzedana w 2023 roku wyniosła 228,4 mld złotych. To o 15,0 proc. więcej niż rok wcześniej i jednocześnie nowy rekord w tej grupie. Niezmiennie większość przychodów generują producenci części i akcesoriów (PKD 29.3). Tego typu firmy w minionym roku osiągnęły produkcję sprzedaną na poziomie 122,0 mld złotych. To o 9,3 proc. więcej niż przed rokiem (także nowy rekord). Podobnie jak w 2022 roku, również rok później, wyższy procentowy wzrost zanotowali producenci pojazdów i silników (PKD 29.1). Produkcja sprzedana w tej grupie osiągnęła rekordowy poziom 97,5 mln złotych. To o 25,2 proc. więcej rok do roku.

Przeciętne zatrudnienie
W stosunku do roku poprzedniego wzrosła liczba miejsc pracy. Na koniec 2023 roku w zakładach produkcyjnych pojazdów, przyczep i naczep oraz części i akcesoriów, zatrudniających więcej niż 9 osób (PKD 29) przeciętne zatrudnienie wzrosło do 202,0 tys., czyli o 2,9 proc. więcej (+5,4 tys.) niż na koniec roku poprzedniego. Najsilniej liczba miejsc pracy wzrosła na początku 2023 roku. - Po I kwartale przeciętne zatrudnienie było wyższe od tego na koniec 2022 roku o 3,8 tys. Później trend wzrostowy znacząco osłabł - podkreśla Rafał Orłowski, Partner w AutomotiveSuppliers.pl.

W komunikacie, także:
  • czy przeciętne zatrudnienie wzrosło w 2023 roku we wszystkich grupach motoryzacyjnych?
  • ile wyniosła rekordowa wartość eksportu?
  • o ile zwiększył się eksport części i akcesoriów oraz akumulatorów litowo-jonowych?

wyniki 2023 Pobierz pełną wersję komunikatu


0
Udostępniono

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

FABER CNC
Oerlikon Balzers Coating Poland Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
GREG-PLAST
MILAR Sp. z o.o.
FORTY Sp. J. A. Korczyński, M. Tytkowska