Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Dokładnie 18 września 1975 r. ze świeżo co zainstalowanych linii produkcyjnych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland (wówczas Zakład nr 2 FSM) - zjechały pierwsze samochody, oczywiście były to coraz bardziej kultowe już obecnie Maluchy.

W 1975 roku wyprodukowano ich w Tychach 11 512 szt. ale w 1976 r. było ich już 58 429 szt., a w 1980r osiągnięto liczbę 182 323 szt. W 1991 roku uruchomiono w Tychach produkcję Fiata Cinquecento, a w roku 2000  - kolejny nowy model pojawił się na taśmie produkcyjnej – nowy Fiat Seicento. W międzyczasie, od roku 1996 w Tychach rozpoczęto montaż w systemie SKD: Punto, Bravo/Brava, Marea, Ducato a nawet Iveco. Montaż tych modeli w  systemie SKD zakończono w 2000r. Fiat Uno, Siena i Palio Weekend też były produkowane w Tychach, w latach 2000 - 2004.

Dynamiczny rozwój zakładu związany jest w decyzja władz koncernu o ulokowaniu w Polsce produkcji nowego, bardzo popularnego modelu, który od lat cieszył się duża sympatią na rynkach -  Pandy, której produkcję rozpoczęto w maju 2003r. Samochód od razu przypadł do gustu klientom…i od razu zdobył prestiżowy tytuł Car of The Year 2004. Do tej pory wyprodukowano ponad 1,8 mln tego popularnego i przebojowego modelu. Ale to nie koniec…. Widząc z jaką  pasją pracownicy i kierownictwo zakładu realizuje zadania produkcyjne, władze koncernu postanawiają ulokować tutaj produkcję swojego kolejnego nowego modelu… nowego Fiata 500.  
{joomplu:294} {joomplu:295} {joomplu:296}

Dokładnie 50 lat po premierze bardzo popularnej 500-tki we Włoszech, która zmotoryzowała Włochów – w Tychach ruszyła seryjna produkcja tego jedynego w swoim rodzaju samochodu, po którego klienci na wszystkich rynkach ustawili się w kolejkach, a dziennikarze po raz kolejny ocenili najwyżej nowego Fiata 500, przyznając mu tytuł Car of The Year 2008. To jedyny przypadek w historii tego konkursu, aby dwa samochody  z tego samego zakładu zdobyły ten zaszczytny tytuł. Także koncern Ford postanowił ulokować tutaj produkcję swojego nowego modelu, Forda KA.

Dzisiaj maksymalne zdolność tyskiego zakładu wynosi dziennie ok. 2 300 samochodów (co 33 sek. z linii produkcyjnych może zjeżdżać nowy samochód). A „w kolejce”  do uruchomienia produkcji od wiosny 2010 oczekuje kolejny nowy model samochodu - nowa Lancia Ypsilon. Zakład realizując bieżące zadania produkcyjne jednocześnie przygotowywuje uruchomienie produkcji kolejnego, nowego modelu. W ciągu ostatnich czterech latach uruchomiono tutaj produkcję trzech nowych modeli samochodów.

{joomplu:297}
{joomplu:298} {joomplu:299}

Mija 35 lat …  na powierzchni  2,3 mln metrów kwadratowych (to jedyny parametr charakteryzujący tę fabrykę, który od początku się….nie zmienił) - funkcjonuje obecnie 56 firm, w których pracuje ok. 6,1 tys. pracowników. W tyskiej fabryce pracuje ok. 6,0 tys. pracowników*. W sumie w ciągu dnia na tym obszarze pracuje ok. 12,1 tys. pracowników… takie małe przemysłowe miasteczko. Tak wielki sukces Fabryki możliwy był jedynie dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod zarządzania procesami produkcyjnymi i wielu latom systematycznej pracy w obszarze jakości.

W 2006 roku w zakładzie rozpoczęto wdrażanie modelu organizacyjnego zwanego Word Class Manufacturing /WCM /, który jest kontynuacją działań zakładu w zakresie optymalizacji organizacji produkcji, i który pozwała na ciągle doskonalenie obszarów takich jak: jakość, produktywność, bezpieczeństwo, logistyka. Rezultatem tych działań było zdobycie certyfikatu zintegrowanego systemu zarządzania ISO 9001/14001, PN 18001 oraz wprowadzenie zarządzania poprzez jakość we wszystkich obszarach produkcji - TQM. W 2004r zakład otrzymał Polską Nagrodę Jakości, a w 2006r był finalistą Europejskiej Nagrody Jakości - EFQM, jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii tego konkursu.

{joomplu:300}
{joomplu:301}

Z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, ze zakład w Tychach należy do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym / m.in. w lipcu 2009r tyski zakład ponownie otrzymał prawo do prestiżowego tytułu przedsiębiorstw „Word Class Manufacturing”, tj. posiadających stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej/. Osiągnięty poziom Silver WCM jest naturalnym następstwem podejmowanych działań dążenia do poprawy. Stosowany Zintegrowany System zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higieną Pracy – to kolejne osiągnięcie zakładu w Tychach, co potwierdził przeprowadzony w lipcu 2009r przez Jednostki Certyfikacyjne TUV NORD oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Audyt Odnowienia, potwierdzając spełnienie przez Spółkę wymagań znowelizowanej normy ISO 9001: 2008 oraz norm 14001 i PN 18001. Efektem powyższego było otrzymanie przez Spółkę nowego certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania ważnego do 2011 r.  

Ilości wyprodukowanych w tyskim zakładzie samochodów 18.09.1975  – 15.09.2010
  • F 126p - 2 166 349 szt.
  • Cinquecento - 1 164 525 szt.
  • Seicento - 922 240 szt.
  • Uno - 28 590 szt.
  • Siena - 3 514 szt.
  • Palio Weekend - 12 365 szt.
  • Panda - 1 806 149 szt.
  • 500 - 587 500 szt.
  • Ford KA - 208 540 szt.
  • Razem: 6 899 772 szt.

Ilości zmontowanych w systemie SKD samochodów w latach 1996r - 2000 r.
  • Punto - 57 026 szt.
  • Bravo - 3 842 szt.
  • Brava - 19 122 szt.
  • Marea - 2 846 szt.
  • Ducato - 2 893 szt.
  • Iveco - 2 732 szt.
  • Innocenti - 14 774 szt.
  • Razem: 103 235 szt.

W latach 1973 - 15.09.2010 wyprodukowano w d. FSM + FAP łącznie 9 121 701 szt. samochodów **, z tego w Tychach - 7 003 007 szt.
*     - Fiat Auto Poland zatrudnia obecnie ok. 6,5 tys. pracowników
**   - z uwzględnieniem produkcji samochodów w d. FSM + FAP w Bielsku - Białej.
0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
Alucrom Sp. z o.o.
ProfilGate
Zakłady Metalowe „Postęp” S.A.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
BWI Poland Technologies Sp. z o.o.