Stokvis Tapes
Takoni
VIA
MAHLE Shared Services Poland Sp. z o.o. istnieje we Wrocławiu od 5 lat. To niewiele w zestawieniu z historią całej firmy MAHLE, jednego z największych dostawców branży motoryzacyjnej na świecie, który w 2020 r. obchodził swoje 100-lecie.

Firma ta, z główną siedzibą w Stuttgarcie w Niemczech, obecna jest na pięciu kontynentach, gdzie działa około 160 zakładów produkcyjnych i 12 głównych centrów badawczo-rozwojowych. Koncern zatrudnia ponad 72 tys. osób, które niezależnie od lokalizacji, wspólnie opracowują i produkują nowoczesne systemy i rozwiązania, bez których przemysł motoryzacyjny, a więc i my wszyscy, korzystający z samochodów, nie moglibyśmy funkcjonować.

5 lat działalności na wrocławskim rynku spółka wykorzystała jednak bardzo dobrze. W tym czasie MAHLE SSC znacząco poszerzyło obszar i zasięg działania oraz nieprzerwanie zwiększa zatrudnienie. - Patrząc na dynamikę rozwoju naszej wrocławskiej spółki i na jej obecny kształt w odniesieniu do pierwotnych planów jej funkcjonowania, możemy śmiało przyznać, że otwarcie SSC właśnie we Wrocławiu to była trafna decyzja i udana inwestycja MAHLE - mówi Sabina Stachurek, dyrektor ds. Human Resources w MAHLE, odpowiedzialna za Polskę i Serbię.

W czym specjalizuje się wrocławskie centrum usług wspólnych? Głównym celem jest wsparcie globalnych struktur grupy MAHLE przede wszystkim w zakresie obsługi procesów finansowych oraz IT. Chodzi o konsolidację i standaryzację procesów, zwiększenie ich wydajności i jakości. Działalność spółki opiera się w głównej mierze na trzech filarach:: IT, Finanse oraz Kontroling, poza którymi istnieje również wiele innych mniejszych działów.

Dział Finansów realizuje procesy księgowe w obszarze środków trwałych, należności, zobowiązań oraz rozliczeń pomiędzy jednostkami w Austrii, Czechach, na Słowacji, we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Niemczech i Polsce. Natomiast Dział IT realizuje wsparcie operacyjne procesów w zakresie aplikacji biznesowych (głównie system SAP ERP), infrastruktury IT, end-user computing. Świadczy również usługę Global Service Desk dla wszystkich oddziałów spółki. Centrum Kontrolingowe zapewnia wsparcie dla centrali w Stuttgarcie oraz obsługuje zakłady produkcyjne w Europie. Obecnie skupia się na tranzycji, standaryzacji i optymalizacji procesów oraz ich automatyzacji.

Pierwszy był insourcing
MAHLE Shared Services Poland swoją działalność zaczynał od IT. - Pierwszym zadaniem był insourcing czyli przejęcie usług zlecanych do tamtej pory firmom zewnętrznym - wyjaśnia Tomasz Głuch, dyrektor ds. IT MAHLE Shared Services Poland - W pierwszym etapie odbyło się przejęcie usługi Service Desku, gdzie językami wiodącymi były niemiecki, angielski oraz oczywiście polski. Następne projekty związane były z infrastrukturą i wsparciem innych użytkowników końcowych oraz wsparciem aplikacji, najbardziej chyba znanego systemu ERP, SAP. W zakresie aplikacji skupiamy się obecnie na dużym projekcie, który ma na celu standaryzację naszych procesów na poziomie globalnym oraz konsolidacjęrozporoszonych systemów SAP w jeden globalny system. Już teraz pracujemy w systemie SAP/4HANA, zatem naszym specjalistom oferujemy możliwość pracy z najnowszymi technologiami i wierzymy, że daje im to nieocenione doświadczenie zawodowe - dodaje dyrektor IT.

Europa i cały świat
MAHLE Shared Service Poland przez 5 lat istnienia osiągnął już dużo, ale planów do realizacji jest jeszcze sporo. Między IT a pozostałymi działami jest różnica w zasięgu działania. Pion finansowy stopniowo przejmuje obsługę zakładów w kolejnych państwach naszego kontynentu, aby działać na poziomie standaryzacji i unifikacji tak samo w całej Europie, tymczasem IT działa już globalnie. IT – service operation czy prace innowacyjne lub projektowe – prowadzi na całym świecie, wszędzie tam, gdzie zlokalizowane są zakłady MAHLE.

- Nasze zakłady pracują w układzie trzech zmian 24 godziny na dobę, 5 a czasem 7 dni w tygodniu. Z tego powodu musimy zapewnić serwis krytycznych usług przez całą dobę, ale nie oznacza to, e pracujemy nocami. Poza nami w MAHLE działają jeszcze dwa inne centra serwisowe, dzięki czemu możemy pracować w układzie „Follow the sun”. Gdy kończy się nasza zmiana, zadania przejmują koledzy z Meksyku, a potem kolejni w Indiach - wyjaśnia dyrektor IT.


Pracownicy to partnerzy, którzy współtworzą tę firmę
Obecnie wrocławska spółka ma ponad 500 pracowników i nadal będzie zatrudniać. Kandydatów do pracy nie brakuje, chociaż swoje siedziby ulokowało w stolicy Dolnego Śląska sporo znanych firm związanych z branżą IT oraz obsługą finansową, i absolwenci mogą w ofertach pracy przebierać. Młodych ludzi MAHLE Shared Services Poland przyciąga możliwością rozwoju. Brzmi to niczym frazes, ale sytuacja jest nietypowa, bo i ten shared service jest nietypowy. Świadczy usługi tylko dla własnego koncernu, z którym w pełni się identyfikuje. Sprawia to, że pracownicy mogą zapoznać się z organizacją firmy i doskonale wiedzą dla kogo świadczą usługi.

- Już od samego początku nasi pracownicy mieli możliwość aktywnego udziału w budowaniu i modelowaniu procesów i to się nie zmienia - mówi Sabina Stachurek. - To jest nasza największa wartość, również w nowej rzeczywistości, w której się znaleźliśmy. Pracownicy mogą wykorzystać wiedzę, rozwijać swoje umiejętności, a także zdobywać cenne doświadczenie, współtworząc z nami nowe rozwiązania, których dotychczas nie mieliśmy. W naszym IT dzieje się prawdziwa rewolucja. Systemy działające w różnych naszych zakładach, łączymy w jeden globalny system, który ma za zadanie sprzężyć wszystkie etapy działalności produkcji, w tym zakupy, finanse. Nasi pracownicy mogą w tym procesie współuczestniczyć i obserwować te zmiany z bardzo szerokiej perspektywy, nie ograniczającej ich do działania tylko w jakimś krótkim fragmencie - wyjaśnia pani dyrektor.

- Mamy kilkadziesiąt lokalizacji, które trzeba wpiąć w jeden proces. Dla ludzi, którzy przy tym pracują to nieocenione, gdyż wyjdą oni z tego procesu wzbogaceni o unikalne doświadczenia i wiedzę - dodaje Tomasz Głuch.

Atmosfera w pracy jest bardzo ważna
Poza możliwościami rozwoju, jakie oferuje MAHLE Shared Services Poland jej mocną stroną jest również świetna atmosfera, którą tworzą pracownicy. Firma otworzyła dużą przestrzeń na realizację własnych pomysłów pracowników, również w obszarze działań charytatywnych, sportowych czy integracyjnych. M.in. o tym, że pracownicy doceniają tę swobodę świadczy fakt otrzymania w ubiegłym roku tytułu Great Place To Work przyznawanego na podstawie opinii pracowników, wyrażanych w anonimowych ankietach. Wyniki wyraźnie wskazywały, że to właśnie atmosfera jest jedną z najsilniejszych stron MAHLE Shared Services Poland. O tym jak ważną rolę odgrywa ona w przedsiębiorstwie, świadczą też powroty do firmy jej byłych pracowników, którzy po krótszych lub dłuższych przygodach u innych pracodawców, coraz częściej decydują się na powrót do MAHLE, wskazując, że atmosfera tu panująca ma dla nich wielkie znaczenie.

A za kolejne 5 lat?
Gdzie wrocławska firma świętująca jubileusz pięciolecia będzie za kolejne 5 lat?  - Na to pytanie nie ma gotowej odpowiedzi. Biorąc pod uwagę postęp i tempo zmian rynkowych trudno przewidzieć w jakich warunkach technologicznych i ekonomicznych będziemy funkcjonować w przyszłości. Gdy 5 lat temu zaczynała się historia naszej spółki, w powszechnym użyciu były papierowe faktury. Teraz ich nie ma, rozliczamy się poprzez systemy opracowane pod nasze potrzeby, aby zminimalizować ilość zużywanego papieru i zmniejszyć nakłady pracy manualnej. Dynamika zmian jest ogromna - pracuję we Wrocławiu, a odpowiadam za dział personalny w całej Polsce i Serbii. Czy kiedyś było to możliwe? Oczywiście mamy plany rozwoju, chcemy zwiększyć zatrudnienie o kolejnych 150 osób być może jeszcze w tym roku, ale rynek to wszystko zweryfikuje.

Tomasz Głuch: - Na ten moment skupiamy się globalnej na transformacji cyfrowej MAHLE. Wpisujemy się w cel i strategię naszego koncernu., ale nie jesteśmy w stanie przewidzieć, jaka będzie przyszłość światowej gospodarki. COVID-19 zaskoczył wszystkich, dlatego też zawsze musimy być gotowi na nowe wyzwania.

Wygląda na to, że MAHLE Shared Services Poland we Wrocławiu nie stoi w miejscu i doskonale dostosowuje się do zmian. Prowadzi rekrutacje do wszystkich swoich działów, a co więcej, od niedawna poszukuje również Project Managerów R&D oraz specjalistów z obszaru logistyki.
0
Udostępniono
baza dostawcow

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Takoni Sp. z o.o.
CWS Polska
PILOUS Packaging Polska Sp. z o.o.
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.