Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
Miasto Lublin planuje zakupić autobus zasilany wodorem wraz z instalacją do tankowania.

23 czerwca podpisano list intencyjny w celu zapewnienia ciągłości dostaw wodoru. To pierwszy, niezbędny krok poprzedzający ogłoszenie procedury przetargowej na zakup tego rodzaju pojazdu komunikacji miejskiej.

- Lublin od lat rozwija zrównoważoną i ekologiczną komunikację oraz inwestuje w nowoczesny tabor, co sprawia, że już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Zakup pojazdu wodorowego dla Lublina zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego w obsłudze mieszkańców. Umożliwi także zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji autobusów wodorowych, których zastosowanie w transporcie publicznym w najbliższych latach będzie wzrastać. Chcemy, żeby Lublin był pierwszym miastem w Polsce, w którym autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linię komunikacji miejskiej - mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

- Podpisany list intencyjny pomiędzy Grupą ZE PAK i MPK Lublin wyraża wolę współpracy w zakresie rozwoju zeroemisyjnego transportu miejskiego opartego o zielony wodór. Jest to paliwo, które może dać mieszkańcom miast i całej Polski to, czego nie da się kupić czy wyprodukować - czyste powietrze. Zielony wodór jest najczystszym, zeroemisyjnym i wręcz najzdrowszym paliwem, jakie jest już w użyciu w wielu krajach całego świata. Grupa ZE PAK jeszcze w tym roku rozpocznie produkcję zielonego wodoru, a więc produkowanego dzięki odnawialnym źródłom energii. Cieszymy się, że Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce wyraził zainteresowanie współpracą z nami w celu stworzenia dla mieszkańców zeroemisyjnego transportu publicznego na bazie autobusów zasilanych zielonym wodorem - mówi Maciej Nietopiel, Wiceprezes Zarządu Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.

Jeszcze w tym roku Miasto planuje ogłoszenie przetargu na dostawę autobusu wodorowego. Na ulice Lublina pojazd wyjedzie prawdopodobnie w 2023 roku. Będzie to autobus niskopodłogowy, z monitoringiem i klimatyzacją, wyposażony w automat do sprzedaży biletów, a więc o standardach znanych już pasażerom komunikacji miejskiej. Ogniwa paliwowe mają pełnić w nim funkcje „elektrowni”. Prąd napędza pojazd, a jedynymi produktami reakcji w ogniwie są ciepło oraz para wodna. W związku z tym autobus jest zeroemisyjny, nie wytwarza zanieczyszczeń, w tym przede wszystkim dwutlenku węgla. Autobus obsłuży pasażerów na liniach komunikacyjnych bez dostępu do infrastruktury ładowania baterii trakcyjnych. Dzienny zasięg wymagany dla takich linii wynosi około 300 km.

Szacowana wartość zakupu autobusu wodorowego to około 3,5 mln zł netto. Środki na ten cel pochodzić będą z oszczędności poprzetargowych powstałych w ramach projektu unijnego „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”. Miasto otrzymało już wstępną zgodę Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na rozszerzenie realizowanego aktualnie zakresu projektu. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie ostatecznej zgody Instytucji Pośredniczącej, co zostanie potwierdzone podpisaniem aneksu do umowy o dofinansowanie projektu.

Zwiększenie zakresu rzeczowego projektu o autobus zasilany wodorem oraz rozliczenie wydatków ze środków europejskich umożliwi podpisany dzisiaj (23 czerwca) list intencyjny, a następnie umowa na bezpośrednią dostawę wodoru do tankowania autobusu. List intencyjny podpisali MPK Lublin oraz Zespół Elektrowni Pątnów - Adamów - Konin S.A. Podjęta współpraca ma na celu tworzenie systemu zeroemisyjnego transportu, w szczególności dostaw zielonego wodoru dla zapewnienia tankowania autobusów zasilanych tym rodzajem paliwa. Dostawa wodoru do siedziby MPK realizowana będzie z wykorzystaniem stacjonarnych lub mobilnych stacji tankowania.

W ramach rozszerzenia zakresu rzeczowego projektu unijnego Miasto, poza zakupem autobusu wodorowego, planuje zrealizować jeszcze inne zadania. Wśród nich jest zakup biletomatów stacjonarnych i mobilnych oraz instalacji do neutralizacji bakterii, grzybów i wirusów, w tym SARS-COV-2. Dodatkowe środki przeznaczone zostaną także na promocję nowego systemu biletu elektronicznego LUBIKA. W związku z rozszerzeniem zakresu rzeczowego projektu, nastąpi przedłużenie terminu jego realizacji do końca września 2023 roku.

Zespół Elektrowni Pątnów – Adamów – Konin S.A. to krajowy producent energii elektrycznej. Jest czwartym wytwórcą energii elektrycznej w Polsce. Misją Zespołu Elektrowni Pątnów – Adamów – Konin S.A. jest produkcja czystej ekologicznie energii elektrycznej i cieplnej w sposób efektywny i zapewniający bezpieczeństwo. Strategia Spółki ukierunkowana jest na rozwój i nowoczesność budowaną w oparciu o najnowsze osiągnięcia techniki, nowatorskie rozwiązania organizacyjne i wysoko wyspecjalizowaną kadrę inżynieryjno-techniczną.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Mondi Simet Sp. z o.o.
EFAFLEX Polska Sp. z o.o.
 Quality Control Innovation System Sp. z o.o.
Jaeger Polska Sp. z o.o.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
Nifco Poland Sp. z o.o.