Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
Bergman Engineering we współpracy z Polską Izbą Rozwoju Elektromobilności (PIRE) z przyjemnością prezentują raport "Wskaźnik e-mobility 2023". Dokument ten jest kompleksową analizą stanu elektromobilności w Polsce i skupia się na kluczowych inwestycjach, dynamicznie rozwijających się trendach rynkowych oraz rosnących możliwościach zatrudnienia w sektorze e-mobility w województwach: łódzkim, opolskim, śląskim, świętokrzyskim, małopolskim i podkarpackim.

Dynamiczny rozwój rynku
Polska staje się europejskim liderem w produkcji komponentów dla elektromobilności, z sektorem rozwijającym się szybciej niż przewidywano. W 2023 roku eksport baterii litowo-jonowych osiągnął wartość ponad 12 miliardów euro, co stanowi wzrost o 32% w porównaniu do roku poprzedniego. Wzrost ten podkreśla strategiczną rolę Polski w globalnym łańcuchu dostaw e-mobility.

Największe inwestycje w sektorze e-mobility w Polsce obejmują:
  • Elemental Strategic Metals: Innowacyjny zakład recyklingu baterii litowo-jonowych na Śląsku, który odzyskuje strategiczne metale z akumulatorów.
  • Eneris B&R: Największy w Europie zakład recyklingu baterii litowych, przyczyniający się do zielonej transformacji gospodarczej.

Mimo dynamicznego wzrostu, sektor napotyka na liczne wyzwania m.in. konieczność dalszej rozbudowy sieci stacji ładowania, szczególnie w mniejszych miejscowościach oraz niedobór wykwalifikowanych specjalistów. Wciąż istnieje zapotrzebowanie na pracowników w dziedzinie inżynierii elektrycznej, mechanicznej oraz nowych technologii bateryjnych.

- Polska stała się jednym z czołowych europejskich liderów w produkcji baterii i autobusów elektrycznych. Inwestorzy doceniają korzyści wynikające z lokalnego potencjału intelektualnego i produkcyjnego. W branży rekrutacyjnej obserwujemy te zmiany nie tylko poprzez liczbę inwestycji, ale przede wszystkim poprzez dynamikę rozwoju kompetencji i potrzeb kadrowych - mówi Tomasz Szpikowski, CEO Bergman Engineering.

Wynagrodzenia w sektorze e-mobility często przewyższają zarobki w branży automotive. Wzrost płac wynika z rosnącego zapotrzebowania na specjalistów i obejmuje stanowiska takie jak m.in.:
  • Battery System Engineer: Kluczowy specjalista odpowiedzialny za projektowanie i optymalizację systemów bateryjnych.
  • Functional Safety Engineer: Ekspert ds. bezpieczeństwa funkcjonalnego, niezbędny do zapewnienia zgodności z międzynarodowymi normami.
Innowacje i technologie przyszłości
Raport wskazuje, że Polska nie tylko rozwija swoje możliwości produkcyjne, ale także stawia na innowacje technologiczne. Projekty takie jak GigafactoryX firmy Impact Clean Power Technology oraz inwestycje w nowe zakłady produkcji komponentów przez firmy takie jak SK hi-tech battery materials Poland, podkreślają zaangażowanie Polski w rozwijanie nowoczesnych technologii i wyznaczanie kierunków przyszłości elektromobilności.

Eksport i współpraca Międzynarodowa
Polska umacnia swoją pozycję jako kluczowy gracz na rynku europejskim w produkcji i eksporcie komponentów dla elektromobilności. W 2023 roku wartość eksportu baterii litowo-jonowych z Polski osiągnęła 12 miliardów euro, co stanowi wzrost o 32% w porównaniu do roku poprzedniego. Eksperci podkreślają również znaczenie innowacji technologicznych i zrównoważonego rozwoju jako czynników napędzających przyszłość elektromobilności.

Impulse to act. Potrzeba zdecydowanych działań
Polska odgrywa kluczową rolę w globalnym eksporcie komponentów dla rynku elektromobilności, co jest efektem dynamicznego wzrostu krajowego sektora. W szczególności akumulatory do pojazdów elektrycznych stały się jednym z najważniejszych towarów eksportowych, co potwierdza rosnące zainteresowanie polskimi produktami na arenie międzynarodowej.

Oprócz akumulatorów, Polska eksportuje również inne zaawansowane technologicznie komponenty, takie jak transformatory elektryczne, przetwornice oraz silniki elektryczne, które znajdują odbiorców w całej Europie.

Jednak, aby utrzymać i wzmocnić naszą pozycję lidera w tej dynamicznie rozwijającej się branży, konieczne jest podjęcie dalszych działań na rzecz rozwoju infrastruktury oraz innowacji technologicznych. Polska gospodarka musi nadal inwestować w badania i rozwój, aby sprostać rosnącym wymaganiom rynków zagranicznych i umocnić swoją konkurencyjność.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

WAMECH P. A. WĄSIK Sp. J.
Kempny Komponenty
MRS ELECTRONIC Sp. z o.o.
MESH Works Inc.
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.