Od 26 października na tej trasie testowanych jest 12 punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt LOTOSU - Niebieski Szlak - to jedyna inwestycja zmieniająca myślenie o podróżowaniu samochodem elektrycznym oraz umożliwiająca swobodne podróżowanie między miastami.
- CHAdeMO – dedykowany markom japońskim (prąd stały).
- CCS (Combined Charging System) – dedykowany markom europejskim (prąd stały).
- Type 2 (prąd przemienny).
Lokalizacje punktów ładowania przy Niebieskim Szlaku:
- Gdynia , al. Zwycięstwa 165
- Gdańsk, ul. Jana Pawła II 25C
- Gdańsk, ul. Odyseusza 18
- Gdańsk, ul. Spacerowa 50
- MOP Malankowo Zachód
- MOP Malankowo Wschód
- MOP Krzyżanów Zachód
- MOP Krzyżanów Wschód
- MOP Brwinów Północ
- MOP Brwinów Południe
- Warszawa, ul. Radzymińska 160
- Warszawa, ul. Łopuszańska 29
Przez pierwszy miesiąc kierowcy na Niebieskim Szlaku bezpłatnie ładowali baterie pojazdów elektrycznych ponad 300 razy a średni czas ładowania baterii wyniósł kilkadziesiąt minut. Przy ocenie tych danych warto pamiętać, że długość ładowania w dużym stopniu zależy od rodzaju i stanu technicznego baterii, stylu jazdy czy warunków atmosferycznych. Jeszcze przez jakiś czas ładowanie baterii będzie dłuższe niż tankowanie paliwa do baku. Różnica ta maleje z roku na rok, ponieważ technologie ładowania pojazdów elektrycznych są nieustannie rozwijane. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych podaje, że w Polsce zarejestrowanych jest 976 samochodów zasilanych tylko bateriami elektrycznymi oraz działa około 300 punktów ładowania.
4 razy więcej ładowarek do 2020
LOTOS testuje już 12 ładowarek, ale w ciągu kilku lat planuje uruchomić kolejne 38. Wiele z nich zlokalizowanych będzie nie tylko na północy czy w centrum kraju, ale również przy trasach zachodniej i południowej Polski. W planach uwzględniono budowę kolejnych punktów przy drogach ekspresowych i autostradach.
LOTOS czerpie z Funduszy Unijnych warty 1 mln euro projekt, współfinansowany do wysokości 50% kosztów przez Unię Europejską, w ramach CEF (Instrument Łącząc Europę), polega na przeprowadzeniu prac studyjno-badawczych, analiz danych dotyczących wykorzystania i funkcjonowania utworzonej w ramach pilotażu infrastruktury, systemu obsługi klienta, zachowań oraz preferencji klientów korzystających z usług ładowania pojazdów.
Projekt jest częścią realizowanej strategii rozwoju Grupy LOTOS na lata 2017-2022, dotyczącej rozwoju biznesu na nowych perspektywicznych rynkach (elektromobilność, CNG, LNG, wodór).
W trakcie projektu realizowane są następujące działania:
- Budowa punktów do ładowania pojazdów elektrycznych wraz z systemem zarządzania.
- Przeprowadzenie działań informacyjno-promocyjnych, mających na celu promocje dobrych praktyk na rzecz rozwoju rynku e-mobility.
- Prace studyjno-badawcze, analiza danych dotyczących wykorzystania i funkcjonowania utworzonej w ramach pilotażu infrastruktury, systemu obsługi klienta, zachowań oraz preferencji klientów korzystających z usług ładowania pojazdów.
Przyszłość paliw alternatywnych
W ramach realizowanej do 2022 r. strategii koncern dąży do uzyskania pozycji lidera w obszarze paliw nowej generacji. Aby te plany urzeczywistnić przedstawiciele Grupy LOTOS oraz spółki LOTOS Lab, jako podmiotu realizującego zadania w zakresie inicjowania, koordynowania, finansowania i realizacji projektów badawczo-rozwojowych w Grupie Kapitałowej LOTOS, podpisali we wrześniu br. dokumenty inicjujące wspólną działalność badawczo-rozwojową z Politechniką Warszawską. Współpraca polegać będzie na przygotowaniu prototypów wybranych urządzeń z obszaru niskoemisyjnego transportu oraz magazynowania energii.
W nawiązaniu do coraz bardziej rygorystycznych wymogów środowiskowych w transporcie morskim, LOTOS prowadzi również projekt, który pozwoli zwiększyć udział paliw niskoemisyjnych dzięki wykorzystaniu LNG jako paliwa żeglugowego. Oprócz wspomnianej wcześniej współpracy z Remontowa LNG Systems, w kwietniu br., LOTOS Asfalt oraz PGNiG Obrót Detaliczny podpisały umowę o wspólnej ofercie usługi bunkrowania statków paliwem LNG, pochodzącym z Terminala Gazowego w Świnoujściu. Porozumienie ma wymiar handlowy i ekologiczny, pozwoli także na szersze komercyjne wykorzystanie gazoportu w Świnoujściu.
Oprócz działań stricte biznesowych, Grupa LOTOS S.A. jest aktywna w obszarze budowania świadomości zastosowania wodoru w transporcie. W ubiegłym roku z inicjatywy Grupy LOTOS S.A. powstał Klaster Technologii Wodorowych i Czystych Technologii Energetycznych, którego misją jest inicjowanie działań na rzecz zwiększenia znaczenia technologii wodorowych. Klaster i Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza były organizatorem pierwszej polskiej konferencji wodorowej (1st Polish Conference on Hydrogen Technology PCHET 2018) 25 października br. w Gdyni.