Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
sseW branży motoryzacyjnej w Polsce wyraźną dominację zaczyna zdobywać segment części i akcesoriów, których wartość produkcji już od siedmiu lat przekracza wartość produkcji samochodów. Jak wynika z najnowszego raportu firmy doradczej Savills, dynamiczny rozwój tego sektora napędza inwestycje w zaplecze logistyczne.

Od trzech lat obserwujemy wzrost wolumenu transakcji najmu powierzchni magazynowych i przemysłowych dokonywanych przez firmy motoryzacyjne.

„Motoryzacja jest drugą co do wielkości gałęzią przemysłu w Polsce. Z kolei sektor nieruchomości magazynowych i przemysłowych jest liderem rynku nieruchomości komercyjnych notując największe wzrosty od trzech lat. Dynamiczny rozwój motoryzacji i obiektów logistycznych jest ze sobą ściśle związany. Na rekordowe wyniki nieruchomości magazynowych ogromny wpływ ma oczywiście m.in. branża e-commerce, ale niebagatelna w tym również zasługa sektora motoryzacyjnego, który od zawsze stanowił jeden z fundamentów polskiej gospodarki” – mówi Michał Śniadała, dyrektor w dziale powierzchni magazynowych i przemysłowych firmy doradczej Savills.

Struktura branży motoryzacyjnej

Jak wynika z raportu firmy doradczej Savills „Automotive: Analiza rynku nieruchomości magazynowych i przemysłowych dla sektora motoryzacyjnego”, prawie co dziesiąta osoba pracująca w przemyśle zatrudniona jest w branży motoryzacyjnej. Autorzy publikacji zwracają uwagę, że na strukturę tego sektora w coraz większym stopniu składają się nie tylko największe koncerny motoryzacyjne, ale szereg niezależnych producentów części i akcesoriów.

„W 2017 r. wyprodukowano w Polsce prawie tyle samochodów osobowych, ile wynosi liczba mieszkańców Poznania. Z kolei liczba samych opon do tego rodzaju pojazdów, która powstała w tym czasie nad Wisłą, była już równa populacji wszystkich dorosłych mieszkańców całego kraju. To pokazuje proporcję rynku, który coraz silniej opiera się na firmach dostarczających części motoryzacyjne i komponenty, zarówno na rynek polski jak i na potrzeby eksportu” – dodaje Michał Śniadała z Savills.

W 2006 r. pojazdy mechaniczne stanowiły prawie 60% produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego, natomiast akcesoria i części 40%. Dekadę później proporcje odwróciły się. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny w 2016 r. wartość produkcji sprzedanej części motoryzacyjnych wyniosła 77 mld zł a pojazdów samochodowych 54 mld zł. Z danych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu wynika, że w Polsce funkcjonuje ok. 900 firm produkujących części i komponenty motoryzacyjne, które łącznie zatrudniają blisko 150 000 osób. Największym rynkiem zbytu dla rodzimych wytwórców części w Unii Europejskiej są Niemcy (42% udziału). W przeciągu ostatnich dziesięciu lat produkcja pojazdów mechanicznych rosła średnio o 3% rocznie, podczas gdy produkcja części i akcesoriów prawie czterokrotnie szybciej (średnio o 11% rocznie).

„Każdego dnia do warsztatów i sklepów motoryzacyjnych w Polsce trafia ok. 640 000 sztuk części. Nowy samochód składa się w 80% z części pochodzących od niezależnych producentów, a tylko w 20% z tych, które wytwarzane są bezpośrednio przez koncerny samochodowe. Taka struktura rynku, zwłaszcza biorąc pod uwagę jego dynamikę rozwoju, wymaga odpowiedniego zaplecza logistycznego i stałych inwestycji w tym zakresie” – mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), które jest partnerem merytorycznym raportu firmy Savills.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

YETICO S.A.
QualityHUB24
Mondi Simet Sp. z o.o.
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
Nifco Poland Sp. z o.o.
METCHEM Sp. z o.o.