Specyfikacja zastąpiła amerykańskie (QS-9000), niemieckie (VDA6.1), francuskie (EAQF) oraz włoskie (ASQ) standardy jakości. Norma ISO/TS określa wymogi systemu jakościowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów w przemyśle motoryzacyjnym.
To także jeden z podstawowych warunków aby firma produkcyjna lub usługowa (np. obróbka powierzchniowa, malowanie i in.) mogła nawiązać współpracę z nowymi klientami. Obecnie rzadkością jest fakt, aby koncerny samochodowe decydowały się na współpracę z dostawcą, który nie posiada takiego certyfikatu.
Jak wygląda ten rynek w Polsce?
AutomotiveSuppliers.pl, monitorująca od 2008 roku sektor producentów części i komponentów, ocenia, że w naszym kraju działa około 900-950 dostawców produkcyjnych i firm świadczących usługi, które współpracują z dostawcami I i II rzędu lub/i producentami pojazdów.
Z przeprowadzonej analizy danych, jakie zostały zebrane podczas ostatniej aktualizacji bazy „Dostawcy motoryzacyjni w Polsce, posiadający certyfikat ISO/TS 16949”, wynika, iż na początku 2012 r. w Polsce było około 480 certyfikowanych lokalizacji, należących do ponad 450 firm.
Dostawcy z certfikatem ISO/TS 16949 podziale na województwa |
|
Nie jest też zaskoczeniem fakt, że ponad 2/3 wszystkich certyfikatów zostało wydanych dla podmiotów o kapitale zagranicznym - dostawcy z polskim kapitałem stanowią niespełna 31 proc.
Najczęściej firmy są certyfikowane przez jednostki o kapitale niemieckim (blisko 300 certyfikatów). Największy udział w rynku ma TÜV Nord (około 1/5 wszystkich wydanych certyfikatów).
Warto podkreślić, że pomimo wysokich wymagań, jakie stawia przed dostawcami branża motoryzacyjna, certyfikowanych firm nadal przybywa. W porównaniu z poprzednią edycją bazy „Dostawcy motoryzacyjni w Polsce, posiadający certyfikat ISO/TS 16949” ubyło kilkanaście firm. Zmiany nastąpiły w związku z m.in. zakończeniem lub ograniczeniem współpracy z tym sektorem, likwidacją spółek, co w przypadku firm z kapitałem zagranicznym, wiązało się przeniesieniem produkcji z Polski. Jednocześnie należy zaznaczyć, że przybyło ponad 30 nowych zakładów, z których większość posiada kapitał zagraniczny. Zwraca uwagę fakt, że znaczną część z nich stanowią firmy mniejsze i będące na dalszym poziomie w łańcuchu dostaw.