Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
StartASwind_1Czym jest standard ISO/TS 16949 wie praktycznie każdy kto działa w przemyśle motoryzacyjnym. Norma powstała w 1999 r., ma jobecnie  uż trzecią edycję (ISO/TS 16949:2009), została opracowywana jako ogólnoświatowy standard przez International Automotive Task Force (IATF), do której należą koncerny samochodowe (m.in. Grupa BMW, Daimler, Fiat, General Motors, Volkswagen) oraz organizacje branżowe (np. VDA, SMMT czy ANFIA).

Specyfikacja zastąpiła amerykańskie (QS-9000), niemieckie (VDA6.1), francuskie (EAQF) oraz włoskie (ASQ) standardy jakości. Norma ISO/TS określa wymogi systemu jakościowego w dziedzinie projektowania/rozwoju, produkcji, instalacji i serwisowania produktów w przemyśle motoryzacyjnym.

To także jeden z podstawowych warunków aby firma produkcyjna lub usługowa (np. obróbka powierzchniowa, malowanie i in.) mogła nawiązać współpracę z nowymi klientami. Obecnie rzadkością jest fakt, aby koncerny samochodowe decydowały się na współpracę z dostawcą, który nie posiada takiego certyfikatu.

Jak wygląda ten rynek w Polsce?
AutomotiveSuppliers.pl, monitorująca od 2008 roku sektor producentów części i komponentów, ocenia, że w naszym kraju działa około 900-950 dostawców produkcyjnych i firm świadczących usługi, które współpracują z dostawcami I i II rzędu lub/i producentami pojazdów.

Z przeprowadzonej analizy danych, jakie zostały zebrane podczas ostatniej aktualizacji bazy „Dostawcy motoryzacyjni w Polsce, posiadający certyfikat ISO/TS 16949”, wynika, iż na początku 2012 r. w Polsce było około 480 certyfikowanych lokalizacji, należących do ponad 450 firm.
Dostawcy z certfikatem ISO/TS 16949 podziale na województwa
Rozmieszczenie na mapie naszego kraju dostawców z ISO/TS 16949 pokrywa się terenami, gdzie natężenie przemysłu motoryzacyjnego jest najsilniejsze. Najwięcej zakładów zlokalizowanych jest bowiem w województwie śląskim (blisko 170), a następnie w dolnośląskim (blisko 70) i wielkopolskim (ponad 40). Najmniej firm z tym certyfikatem jest w województwach świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim (po 7) i w podlaskim (6 firm).

Nie jest też zaskoczeniem fakt, że ponad 2/3 wszystkich certyfikatów zostało wydanych dla podmiotów o kapitale zagranicznym - dostawcy z polskim kapitałem stanowią niespełna 31 proc.

Najczęściej firmy są certyfikowane przez jednostki o kapitale niemieckim (blisko 300 certyfikatów). Największy udział w rynku ma TÜV Nord (około 1/5 wszystkich wydanych certyfikatów).

Warto podkreślić, że pomimo wysokich wymagań, jakie stawia przed dostawcami branża motoryzacyjna, certyfikowanych firm nadal przybywa. W porównaniu z poprzednią edycją bazy „Dostawcy motoryzacyjni w Polsce, posiadający certyfikat ISO/TS 16949” ubyło kilkanaście firm. Zmiany nastąpiły w związku z  m.in. zakończeniem lub ograniczeniem współpracy z tym sektorem, likwidacją spółek, co w przypadku firm z kapitałem zagranicznym, wiązało się przeniesieniem produkcji z Polski. Jednocześnie należy zaznaczyć, że przybyło ponad 30 nowych zakładów, z których większość posiada kapitał zagraniczny. Zwraca uwagę fakt, że znaczną część z nich stanowią firmy mniejsze i będące na dalszym poziomie w łańcuchu dostaw.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
Galwanizer Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.
BARIBAL Group