Takoni
Stokvis Tapes
VIA
Galvanopartners
EBK dąży do objęcia pozycji lidera w dziedzinie produkcji addytywnej w Europie Środkowo-Wschodniej, a druk HP 3D zapewnia wsparcie na każdym kroku.

image 001_1
Wstęp


EBK oferuje usługi w zakresie inżynierii, badań i rozwoju (R&D) oraz produkcji dla klientów, z których większość pochodzi z sektora motoryzacyjnego. Założona w 1994 w Gödöllő, na Węgrzech, firma EBK skoncentrowała się w pełni na technologii motoryzacyjnej w roku 2000, skupiając się na elementach bezpieczeństwa dla pojazdów, badaniach oraz analizie wypadków.

Obecnie, dzięki wiodącym w branży technologiom skanowania i druku 3D, zespół inżynierów EBK zapewnia usługi produkcyjne firmom i partnerom w regionie, oraz dla własnych projektów.

EBK jest członkiem “Industrial Service Center 3D” – grupy dostawców technologii wytwarzania addytywnego, oferujących światowej klasy usługi druku 3D.

  • Branża
    Przemysłowa, Mobilność i transport
  • Sektor
    Maszyny i wyposażenie, Samochody
  • Cel
    Stać się największym ośrodkiem druku 3D w Europie Środkowo-Wschodniej, w zakresie prototypowania i produkcji przemysłowej.
  • Podejście
    EBK planuje rozwój możliwości drukowania 3D dla różnych sektorów, w szczególności motoryzacyjnego, poprzez powiększanie swojej floty HP Jet Fusion 3D, w tym HP Jet Fusion 4200 3D oraz HP Jet Fusion 580 Color 3D.
  • Technologia | Rozwiązanie
    Technologia: HP Multi Jet Fusion
    Rozwiązanie: HP Jet Fusion 4200 3D
    Drukarka: HP Jet Fusion 580 Color 3D
  • Materiał
    HP 3D High Reusability (HR) 1 PA 12
    HP 3D HR2 CB PA 12

Wyzwanie


Przed zaadaptowaniem technologii drukowania 3D, firma EBK prowadziła prace w zakresie badania i rozwoju outsourcingując produkcje, ale chciała mieć możliwość prototypowania i produkowania na rzecz klientów we własnym zakresie, wspierając też ich działania w zakresie badania i rozwoju.

Wcześnie EBK otrzymywała zamówienie na części od klienta, przekazywała produkcję do outsourcingu dla tej części, co często mogło wymagać wielu iteracji, a potem transportowała część do klienta, i sam proces mógł trwać od 4 do 5 tygodni. Duże koszty i długie czasy produkcji zmusiły ją do szukania rozwiązań alternatywnych. Firma EBK zdecydowała się na druk 3D we własnej firmie, w szczególności w ramach technologii HP Multi Jet Fusion.

Zdecydowaliśmy się na druk 3D bo wiemy, że HP zaoferuje nam technologię, którą można wykorzystać do prototypowania i produkcji”, opowiada Tamas Kofalvi, CEO firmy EBK.

Jeden z klientów EBK z branży motoryzacyjnej zamówił przeprojektowanie i produkcję metalowego urządzenia do filtrowania oleju i smaru.

Naszym celem było wykonanie tej części w formie drukowanej z polimeru, z zachowaniem funkcjonalności, ale przy jednoczesnej redukcji czasu i kosztów”, opowiada Kofalvi.

EBK korzysta także z druku 3D na potrzeby reprodukcji części do prób zniszczeniowych dla innych klientów z branży motoryzacyjnej. Wytwarzanie nowych części tego typu po ich zniszczeniu podczas crash-testów wiązało się w przypadku obróbki CNC i tradycyjnego formowania wtryskowego z dużymi kosztami i długim czasem realizacji.

Rozwiązanie


Aby przekształcić element filtra oleju z komponentu metalowego w część drukowaną 3D, EBK najpierw drukuje prototyp z użyciem HP Jet Fusion 580 Color 3D w celu przeprowadzenia testu odporności na ścieranie. Drukując niektóre obszary części w kolorze można określić które z nich sprostają oddziaływaniom mechanicznym. „Zastosowanie koloru pozwala nam na szybszą ocenę i łatwiejsze stwierdzenie, czy część jest uszkodzona i czy doszło do tarcia na powierzchni”, opowiada Kofalvi.

Po dostarczeniu przez EBK prototypu do klienta, klient potwierdził, że prototyp spełnia jego wymagania, zapewnia tą samą funkcjonalność jak komponent metalowy, używany do tej pory.

image 0045
Firma EBK wybrała także technologię HPM JF - zarówno drukarkę HP Jet Fusion 580 Color 3D jak i drukarkę HP Jet Fusion 4200 3D do wytwarzania próbek do crash-testów z nadzieją, że przyspieszenie dzięki drukowaniu 3D pozwoli im szybciej dokonywać oceny i łatwiej wymieniać uszkodzone elementy crash-testów po ich przeprowadzeniu.

Wynik


EBK odnotowało znaczące oszczędności czasu i kosztów w rezultacie przejścia z wcześniejszych technologii produkcyjnych na technologię HP MJF.

Wydrukowanie elementu filtra oleju poprzez obróbkę CNC kosztowało ok. 100€ za sztukę, ale dzięki HP MJF, EBK można wytworzyć tą samą część za 20€. Zmniejszyły się nie tylko koszty produkcji, ale też jej czas i waga części, jak również czas niezbędny na dostawę części do zakładu klienta.

Możliwość wytwarzania wielu iteracji kompleksowych części w krótszym okresie czasu to bonus dla EBK i jej klientów. „To, co dzięki tej technologii możemy zrobić w tydzień, innym technologiom zajęłoby 1 do 2 miesięcy” - mówi Gergo Rozinka, inżynier w EBK.

Klient był zadowolony, że jego koszty zmalały prawie 10-krotnie, a czas produkcji był krótszy” - dodaje Kofalvi. „Część została przebadana pod różnymi poziomami naprężenia i przy smarowaniu zamiennikiem oleju, a wyniki były bardzo obiecujące, więc od tamtej chwili zaczęliśmy wytwarzać więcej części z HP 3D HR PA 12.”

image 007
Zastosowanie technologii HP MJF do wytwarzania części zamiennych dla manekinów do crash-testów umożliwiło szybszą i tańszą produkcję. Analogicznie, możliwości indywidualizacji technologii pozwalają EBK na wytwarzanie różnych i rozmiarów kształtów korpusów oraz dostosowanie części w celu zapewnienia przestrzeni na czujniki obciążenia i akcelerometry wykorzystywane podczas testów pojazdów.

Dzięki technologii złoża proszkowego możemy wytwarzać części nieosiągalne dla innych technologii” - powiedział Rozinka. „Kompleksowość części jest lepsza”.

Możemy podejmować dziania w zakresie rozwoju, prototypowania i produkcji, a nasi klienci są zadowoleni, że wszystko to odbywa się w jednym miejscu, z użyciem tej samej technologii o podobnych właściwościach mechanicznych.”

Na krótką metę, EBK chce stworzyć platformę edukacyjną dla partnerów przemysłowych i studentów, którzy chcą wiedzieć więcej o tej technologii. Firma planuje organizację seminariów i konferencji, aby zapewnić swoim partnerom wiedzę, której potrzebują, by w jak najwydajniejszy sposób korzystać z usług EBK.

Chcemy być największym biurem usługowym w Środowej i Wschodniej Europie” - powiedział Kofalvi. „Chcemy rozwijać się wraz z HP”.

Do pobrania:

Firmy zainteresowanie przetestowaniem lub zakupem technologii druku 3D HP Multi Jet Fusion proszone są o kontakt z firmą Integart.

0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Kempny Komponenty
Wirthwein Polska Sp. z o.o.
Gumitex Sp. z o.o. Sp.k.
Promot - Zakłady Metalowe Sp. z o.o.
Sigfox Poland Sp. z o.o.
Bimax Sp. z o.o.