Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
electric plugKoncepcja polskiego samochodu elektrycznego zaczyna nabierać realnych kształtów. Konkurs organizowany przez ElectroMobility Poland, który ma wyłonić projekt nadwozia jest już w końcowej fazie - jury wybrało projekty, które zmierzą się w finale.

- Szukamy małego miejskiego auta elektrycznego, wpisanego w ogólnoświatowe trendy miasta przyszłości. Chcemy, żeby był bezpieczny, wygodny i przyjazny w użytkowaniu oraz łatwy do zaparkowania. Oczywiście ma być także ekonomiczny - mówi Maciej Kość, Prezes spółki.

Obrady jury konkursu trwały dwa dni. Każdy uczestnik miał szansę zaprezentować swój pomysł przed jurorami, a następnie musiał zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi ergonomii, bezpieczeństwa czy technologii zbudowania przyszłego pojazdu. Z 15 prezentowanych przez projektantów wizualizacji nadwozia jurorzy ostatecznie wybrali 9 finałowych prac.

  • Łukasz Myszyński - JUNIOR
  • Damian Woliński – SE1
  • Sebastian Nowak – Be-E
  • 2sympleks sp. z o. o. - PIX
  • Andrzej Bożek – samochód aglomeracyjny
  • Mariusz Nadolny - Ylectron
  • OneOneLab – Design Studio - LYNX
  • Mariusz Tomiczek - Concept Curie
  • Soul&Mind - Brand Design sp. z o. o. – Concept car

Jak przyznaje przewodniczący Jury - dr hab. Andrzej Muszyński z PIMOT zadanie jurorów nie należało do najłatwiejszych, bo szukano przede wszystkim świeżych pomysłów. - Kryteria, którymi się kierowaliśmy dotyczyły wartości estetycznych projektu, jego nowatorskiego charakteru, również odwołania się do polskości, ale też innowacyjności, głównie w zakresie formy.

Wśród finałowych prac znalazły się projekty inspirowane na przykład upierzeniem bociana - jak projekt firmy Soul&Mind, czy wprost nawiązujące do polskiego dorobku naukowego, jak Concept CURIE. Autor tego projektu Mateusz Tomiczek tłumaczy: - Staramy się czerpać z tego, co mamy w Polsce – we wnętrzu proponujemy odwołania do kolorystyki bursztynu, lnu i drewna dębowego, które są bardzo charakterystyczne dla naszego kraju i tym powinniśmy się chwalić.

Startujący w konkursie podkreślali, że samochód musi budzić dobre emocje. Taki w zamierzeniu jest koncept LYNX. - W wolnym tłumaczeniu ”lynx” oznacza rysia. Dlaczego? Niepokoiło nas, że wszystkie nowe projekty pojazdów elektrycznych są bardzo zimne w odbiorze. Jeśli chcemy zachęcić ludzi do kupna pojazdów elektrycznych, powinniśmy to robić w inny sposób. LYNX został zaprojektowany po to, żeby stał się przyjacielem domu, żeby ludzie zaraz po zakupie nadawali mu imię – mówi Jacek Chrzanowski z OneOneLab Design Studio.

Czy Polacy polubią pojazdy elektryczne i zaczną one lawinowo przybywać na polskich drogach? Minister Energii Krzysztof Tchórzewski jest optymistą - Jestem przekonany, że chociażby administracja będzie systematycznie przechodziła na samochody elektryczne – to już nie jest deklaracja, a pewność. Ustawa o elektromobilności zakłada, że „z urzędu” floty samochodowe będą systematycznie wymieniane na elektryczne.

Przed uczestnikami konkursu kolejne zadanie - dopracowanie projektów na podstawie wskazówek, otrzymanych od jurorów. Mają na to czas do połowy września. Wtedy nastąpi rozstrzygnięcie konkursu EMP i wybór laureatów.

Więcej na stronie Electromobility Poland.


0
Udostępniono
Siemens
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

ProfilGate
Bollhoff Technika Łączenia Sp. z o.o.
VEOLIA Water Technologies Sp. z o.o.
Takoni Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.