Takoni
Stokvis Tapes
Galvanopartners
VIA
Wybór Polski na lokalizację nowej fabryki samochodów dostawczych koncernu Volkswagena potwierdza, że zarówno Polska jak i polski przemysł motoryzacyjny są bardzo atrakcyjnym rejonem dla nowych światowych inwestycji motoryzacyjnych.

- Producent z Dolnej Saksonii wie, czego może spodziewać się w naszym kraju. A nowy zakład Volkswagena w Polsce potwierdza, że Polska nadal należy do czołówki państw o najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej - ocenia Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.

Dlaczego Polska?
Silnie rozwinięty rynek części i komponentów do budowy aut składający się z ponad 600 fabryk, który zapewnia sprawniejszą logistykę, niższe koszty transportu i pewniejszy łańcuch dostaw, to bez wątpienia jedna z najważniejszych przewag naszej branży motoryzacyjnej. Rozbudowana po Mistrzostwach EURO 2012 infrastruktura drogowa, liczne zachęty podatkowe w ramach Specjalnych Stef Ekonomicznych też są mocnymi argumentami za wyborem naszego kraju. Jednocześnie inwestorów zagranicznych przyciąga wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. Teza, że Polska jest „low-cost country” byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie „best-cost country”. Polska zapewnia branży Automotive najlepszą relację ceny do jakości. Potwierdzają to wyniki przeprowadzonego przez nas badania, z których wynika, że najlepszymi partnerami pod kątem jakości zdaniem przedstawicieli zakładów motoryzacyjnych zlokalizowanych w Polsce są właśnie polscy partnerzy.

W przypadku nowej fabryki we Wrześni języczkiem u wagi mogły okazać się też także dobre dotychczasowe doświadczenia niemieckiego koncernu z działalności fabryki w podpoznańskim Antoninku, produkującej od 10 lat Caddy i Transportera. Gdyby nie one, na pewno o pozytywną decyzję byłoby trudniej.

10 tysięcy nowych miejsc pracy
Z nowego zakładu rocznie ma wyjeżdżać ok. 85 tys. nowych Crafterów. To, jak podkreśla premier Piechociński, oznacza ponad 2 tys. nowych miejsc pracy. Należy jednak pamiętać, że jedno miejsce pracy w zakładzie producenta to nawet 4 w sektorze poddostawczym, który będzie dostarczał komponenty niezbędne do złożenia samochodu dostawczego.

Dlaczego nie Turcja?
Ostatnie wydarzenia w Turcji związane z niepokojami społecznymi, liczne skandale korupcyjne, jak również mocne osłabienie tureckiej liry w ostatnim okresie, z pewnością miały istotny wpływ na ostateczną decyzję Zarządu z Wolfsburga. Tymczasem Polska to bezpieczne państwo oraz przewidywalne otoczenie polityczne i prawne, z którymi coraz bardziej liczą się inne państwa europejskie.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

BWI Poland Technologies Sp. z o.o.
YETICO S.A.
1Logistics Żuralski Sp. z o.o.
item Polska Sp. z o. o.
Kempny Komponenty
ZG Lighting Polska Sp. z o.o.