Stokvis Tapes
Takoni
VIA
Galvanopartners
Postoje produkcyjne i zwolnienia to codzienność dzisiejszych fabryk samochodów. Tak, ale nie we włoskiej fabryce w Tychach. Dyrektor Zdzisław Arlet ma pełne ręce roboty.

- Produkujemy ponad 2100 samochodów dziennie, o około 100 sztuk niż w najlepszych miesiącach ubiegłego roku. To trwa już od lutego i nic na razie nic nie wskazuje, by miało się zmienić - mówi Zdzisław Arlet, dyrektor zakładu zarządzanego przez Fiat Auto Poland (FAP).

Jeszcze w styczniu Fiat zakładał, że dobrze byłoby, gdyby w 2009 r. tyską fabrykę opuściło tyle aut, ile w ubiegłym (492,9 tys.). (...) Wyniki produkcji w marcu pozwoliły jednak Fiatowi pozytywniej myśleć o przyszłości. Z tyskiej fabryki wyjechało 48,7 tys. aut marki Fiat, wobec 40,2 tys. w marcu 2008 r.

- Pół miliona pojazdów to minimum, co powinniśmy wyprodukować w tym roku. Sadzę, że ten poziom może nawet uda się przekroczyć - deklaruje dyrektor tyskiej fabryki.

W tej liczbie większość będą stanowiły oczywiście fiaty. Głównie dwa: Panda - lokomotywa produkcji już od kilku lat, oraz „500” - lubiana szczególnie przez Włochów. Do tego dochodzi produkowana tu przez amerykańskiego Forda nowa wersja modelu Ka. - W grę wchodzi 100 tys. sztuk - dodaje Zdzisław Arlet.

W I kwartale powstało 24,7 tys. Fordów Ka.

Co jest powodem tego boomu w tyskiej fabryce? Odpowiedź kryje się zapewne w antykryzysowej polityce rządu niemieckiego, który dla pobudzenia branży motoryzacyjnej wprowadził dopłatę wysokości 2500  EUR dla kupujących nowe auto i oddających na złom minimum 9-letni pojazd. (...)

Pierwsza pula dopłat miała starczyć na zakup 600 tys. aut. Jak donoszą media, chętnych jest jednak znacznie więcej. Dlatego niemiecki rząd planuje zwiększyć kwotę przeznaczoną na dopłaty. Obiecuje też, że na pewno wystarczy ich do końca roku. Jednym z beneficjentów tej polityki jest tyska fabryka. W I kwartale eksport Fiatów z Tych do Niemiec wyniósł 25,9 tysiąca sztuk wobec 6,6 tysiąca rok wcześniej.

- Jeśli wzrost produkcji tyskiej fabryki jest uwarunkowany zakupami aut z dopłatami, to obecny poziom produkcji powinien się utrzymać tak długo, jak owe dopłaty, czyli na rynku niemieckim do końca roku. Co będzie dalej - nikt chyba nie wie. Dlatego pytanie, czy fabryka w Tychach wyprodukuje 500 tys. aut, traktuję jako drugorzędne. Najważniejsze jest, aby poziom tegorocznej produkcji nie był gorszy niż w 2008 r. Ale o prognozy będzie łatwiej w maju-czerwcu. Cały czas bowiem rynki sprzedaży aut w Europie są mocno rozchwiane - komentuje Rafał Orłowski z portalu AutomotiveSuppliers.pl.
0
Udostępniono
MotoSolutions
Siemens

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

T.ERRE POLSKA Sp. z o.o.
GABEC
ISRINGHAUSEN Sp. z o.o.
SJM EUROSTAT SAS
Etyfol
Shapers’ Polska Sp. z o.o.