Stokvis Tapes
Takoni
Galvanopartners
VIA
uniwheels logoW pierwszej połowie 2016 roku Grupa UNIWHEELS sprzedała 4,3 mln felg w obu segmentach OEM oraz Akcesoriów (łączny wzrost sprzedaży wyniósł 9,9 % r/r).

“Popyt ze strony producentów samochodów cały czas się zwiększa. W I półroczu w naszej strukturze sprzedaży powiększyły się udziały europejskich producentów premium oraz zwiększyliśmy wolumen sprzedaży do nowych klientów: Suzuki i Hyundai. Ponadto sprzedajemy coraz więcej droższych felg o większych średnicach i z bardziej skomplikowanymi powierzchniami” – mówi Dr. Thomas Buchholz, Prezes Zarządu UNIWHEELS AG.

“Optymalizacja produkcji w istniejących zakładach oraz uruchomienie produkcji w nowej fabryce w Stalowej Woli przyczyniły się w I półroczu do solidnego wzrostu wolumenu sprzedanych felg do 4,3 mln szt., czyli o prawie 10% więcej rok do roku. – mówi Dr. Wolfgang Hiller, Dyrektor Operacyjny UNIWHEELS AG, powołany do zarządu w kwietniu 2016. Dr. Hiller jest odpowiedzialny za  działania operacyjne oraz segment Akcesoriów.

“Segment Akcesoriów również pozytywnie kontrybuował do wyników I półrocza, notując ponadprzeciętne wzrosty sprzedaży felg marek z górnej półki  – ATS i RIAL, jednak z drugiej strony obniżka cen dokonana przez nas na początku 2016 roku miała widoczny wpływ na poziom przychodów tego segmentu” – dodaje Dr. Wolfgang Hiller.

W I połowie 2016, UNIWHEELS AG zanotowała 233 mln EUR przychodów, co oznacza wzrost o 2,8 rok do roku. Na poziom przychodów wpływ miały przede wszystkim: zwiększenie sprzedaży felg w sztukach, lepszy miks produktowy, a także  cokwartalne dostosowanie cen felg w oparciu o ceny aluminium, które były niższe niż rok temu.

Zysk EBITDA zwiększył się do 36,2 mln EUR (+30,2% r/r), a rentowność EBITDA znacząco się poprawiła r/r wzrastając o 3,4 p.p. do poziomu 16,2%. Jedną z najważniejszych przyczyn tego wzrostu były niskie ceny aluminium w pierwszej połowie roku – łącznie w tym okresie koszty materiałowe spadły o 11%. Zysk EBIT w 1H 2016 zwiększył się o 38,5% r/r do 25,3 mln EUR (rentowność EBIT poprawiła się o 3,3 p.p. do 12,7%).

Zysk netto również znacząco się poprawił, osiągając poziom 29,1 mln EUR (+50,8% r/r).

“W wynikach II kwartału widoczne są koszty uruchomienia naszego nowego zakładu w Stalowej Woli. Ale łącznie koszty operacyjnie wzrosły nieznacznie, dzięki bardzo pozytywnemu wpływowi niższych kosztów rynkowych aluminium w tym kwartale. W konsekwencji koszty materiałowe w całym półroczu spadły o 11% rok do roku, co z kolei wpłynęło na wzrost zysku EBITDA do poziomu 36,2 mln EUR, co oznacza wynik o 30% wyższy niż zanotowany rok wcześniej” – mówi Dr. Karsten Obenaus, Dyrektor Finansowy UNWHEELS AG.

„W wyniku netto widoczny jest pozytywny wpływ niskiej efektywnej stawki podatkowej, związanej z rozliczeniem poniesionych wcześniej strat w Niemczech oraz ulgą podatkową związaną z uruchomieniem zakładu w Polsce. Łącznie ten pozytywny efekt w II kwartale wyniósł 4,5 mln EUR” – wyjaśnia.

Zaledwie po niecałym roku budowy i z wyprzedzeniem pierwotnego harmonogramu, nowy zakład UNIWHEELS w Stalowej Woli rozpoczął w czerwcu br. produkcję felg.

UNIWHEELS oczekuje, że moce produkcyjne nowego zakładu w Stalowej Woli osiągną w 2016 roku 500.000 sztuk felg. Druga faza inwestycji, która pozwoli osiągnąć pełne docelowe moce 2 mln szt. felg rocznie zostanie zakończona na początku 2017 – rok wcześniej niż pierwotnie planowano. Po uruchomieniu produkcji, UNIWHEELS zintensyfikował prace związane z analizą i oceną potencjalnych lokalizacji kolejnego, piątego zakładu produkcyjnego, o mocach do 2 mln sztuk felg rocznie.

Perspektywy na 2016 i kolejne lata

“Rok 2016 będzie stał pod znakiem rosnącego popytu od europejskich producentów samochodów. Po uruchomieniu w czerwcu produkcji w nowym zakładzie, oczekujemy, że w 2016 wzrost sprzedaży felg w sztukach wyniesie 8-12% rok do roku. Oczekujemy także, że z powodu niższych niż przewidywaliśmy cen aluminium w I półroczu, przychody Grupy w 2016 roku wzrosną między 4% a 6% rok do roku” – mówi Dr. Karsten Obenaus.

“Utrzymywana dyscyplina kosztowa, mająca na celu zniwelowanie poniesionych kosztów budowy i uruchomienia nowego zakładu w Stalowej Woli, powinna przynieść w najbliższym czasie widoczne efekty. Dzięki utrzymywaniu kosztów operacyjnych pod kontrolą, podnieśliśmy nasze oczekiwanie dotyczące wzrostu zysku EBITDA, obecnie oczekujemy, że EBITDA w 2016 roku wzrośnie między 13% a 16% rok do roku” – dodaje Dr. Obenaus.

“Przewidujemy, że w kolejnych latach sektor motoryzacyjny w Europie będzie się dalej rozwijał. Dodatkowe moce w wysokości 2 mln felg rocznie z uruchomionego nowego zakładu w Stalowej Woli powinny przynieść znaczące efekty skali, w tym od początku 2017 roku nie będą już ponoszone koszty związane z dojściem do pełnych mocy produkcyjnych. W efekcie, przy założeniu stabilnych cen aluminium,  oczekujemy wyraźnego wzrostu zyskowności w kolejnych latach – z rocznymi przychodami na poziomie co najmniej 520 mln EUR i rentowności EBITDA na poziomie ok. 16%” - podsumowuje Dr. Thomas Buchholz.
0
Udostępniono
MotoSolutions

Najnowsze wpisy w bazie dostawców

Alucrom Sp. z o.o.
RADMOT Sp. z o.o.
Poliamid Plastics Sp. z o.o.
GABEC
Nifco Poland Sp. z o.o.
ST TRADING Sp. z o.o. (NORM HOLDING)