W zeszłym roku fabryki zlokalizowane w Polsce wyeksportowały łącznie 3210 autobusów To o 596 pojazdów mniej niż przed rokiem (-15,65%).
Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 45 trolejbusów, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych. Odnotowany ponad 15-procentowy spadek eksportu autobusów to efekt głównie małej dynamiki europejskiego rynku autobusowego. W porównaniu do 2011 r. wzrósł on zaledwie o 0,6%, natomiast kraje, które są strategiczne dla naszego eksportu wykazały w 2012 r. znaczące spadki sprzedaży. Do tego grona należą przede wszystkim Włochy (-30,4%) oraz Francja (-10,9%). Szczęśliwie kondycja najważniejszych odbiorców autobusów z Polski - Niemiec i Szwecji jest cały czas stabilna. Nasi zachodni sąsiedzi zanotowali wzrost o + 1,9%, natomiast Szwecja o + 0,7%.
W 2012 r. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował łącznie 1294 autobusy (-205 szt. / -13,6% w porównaniu do 2011 r.); drugie miejsce zajął Solaris Bus &Coach, który wysłał za granicę łącznie 696 autobusów (+47 szt. / +7,2%) i 45 trolejbusów (+5 szt. / +12,5%), co daje razem wynik 741 szt. (+52 szt. / +7,5%) w porównaniu do 2011 r. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 337 autobusów (-265 szt. / -44%). W dalszej części rankingowej listy znajdują się takie firmy jak: Kapena, CMS Auto i Autosan. Dwóch pierwszych producentów zanotowało w zeszłym roku dodatni eksportowy bilans (szczególnie CMS z wynikiem aż 102%), natomiast sanocka firma powtórzyła rezultat z 2011 r.
Eksportowa czwórka
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN oraz szwedzkie Volvo i Scania. W 2012 roku ponownie liderem w klasyfikacji odbiorców zostały Niemcy (34%). Druga była Szwecja (17%), a trzecia - podobnie jak w dwóch poprzednich latach - Norwegia z udziałem 7%. Kolejne miejsca w rankingu należą do takich krajów jak: Holandia, Francja, Dania, Austria i …Finlandia, która awansowała na wyższe miejscu w rankingu dzięki pierwszym zakupom autobusów marki Solaris.
Więcej w serwisie www.infobus.pl
Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 45 trolejbusów, ponad 700 podwozi oraz blisko 300 szkieletów konstrukcyjnych. Odnotowany ponad 15-procentowy spadek eksportu autobusów to efekt głównie małej dynamiki europejskiego rynku autobusowego. W porównaniu do 2011 r. wzrósł on zaledwie o 0,6%, natomiast kraje, które są strategiczne dla naszego eksportu wykazały w 2012 r. znaczące spadki sprzedaży. Do tego grona należą przede wszystkim Włochy (-30,4%) oraz Francja (-10,9%). Szczęśliwie kondycja najważniejszych odbiorców autobusów z Polski - Niemiec i Szwecji jest cały czas stabilna. Nasi zachodni sąsiedzi zanotowali wzrost o + 1,9%, natomiast Szwecja o + 0,7%.
W 2012 r. na eksportowej liście rankingowej nie zanotowaliśmy większych zmian. Zdecydowanie prowadzi MAN, który wyeksportował łącznie 1294 autobusy (-205 szt. / -13,6% w porównaniu do 2011 r.); drugie miejsce zajął Solaris Bus &Coach, który wysłał za granicę łącznie 696 autobusów (+47 szt. / +7,2%) i 45 trolejbusów (+5 szt. / +12,5%), co daje razem wynik 741 szt. (+52 szt. / +7,5%) w porównaniu do 2011 r. Stawkę najważniejszych eksporterów zamyka słupska fabryka Scania ze sprzedażą 337 autobusów (-265 szt. / -44%). W dalszej części rankingowej listy znajdują się takie firmy jak: Kapena, CMS Auto i Autosan. Dwóch pierwszych producentów zanotowało w zeszłym roku dodatni eksportowy bilans (szczególnie CMS z wynikiem aż 102%), natomiast sanocka firma powtórzyła rezultat z 2011 r.
Eksportowa czwórka
Tradycyjnie głównymi odbiorcami autobusów wyprodukowanych w Polsce są Niemcy i Szwecja. To efekt zlokalizowania w naszym kraju fabryk przez niemiecki koncern MAN oraz szwedzkie Volvo i Scania. W 2012 roku ponownie liderem w klasyfikacji odbiorców zostały Niemcy (34%). Druga była Szwecja (17%), a trzecia - podobnie jak w dwóch poprzednich latach - Norwegia z udziałem 7%. Kolejne miejsca w rankingu należą do takich krajów jak: Holandia, Francja, Dania, Austria i …Finlandia, która awansowała na wyższe miejscu w rankingu dzięki pierwszym zakupom autobusów marki Solaris.
Eksport autobusów z Polski
Producent | 2012 | proc. | 2011 |
MAN Bus Sp. z o.o. | 1 294 | 40,31 proc. | 1 499 |
Solaris Bus & Coach | 696 | 21,68proc. | 649 |
Volvo Polska | 690 | 21,50 proc. | 918 |
Scania Production Słupsk | 337 | 10,50 proc. | 602 |
inni | 193 | 6,01 proc. | 138 |
RAZEM | 3 210 |
100 proc. | 3 806 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl