Dodatkowo za granicę wysłaliśmy 39 trolejbusów oraz prawie 700 podwozi. O tak dobrym ostatecznym wyniku przesądził IV kwartał br., kiedy wszystkie zakłady zintensyfikowały swoje dostawy. Można powiedzieć, że w zeszłym roku dynamika polskiego eksportu autobusów rozwijała się wraz z każdym miesiącem i to zaczynając od dość niskiego poziomu: -8,4% po I kwartale br. Po pierwszym półroczu osiągnęliśmy dodatni bilans w porównaniu z sytuacją sprzed roku (+2,5%) i była to zapowiedź eksportowego przyśpieszania. Druga połowa roku to już kontynuacja pozytywnego trendu z bardzo wyraźnym wzrostem w listopadzie i grudniu. Warto podkreślić, że w IV kwartale 2013 r. wyeksportowano 1118 szt. autobusów, podczas gdy w I kwartale ponad dwa razy mniej (464 szt.). Jesienno-zimowe przyspieszenie to efekt realizacji potężnych zamówień na zakup autobusów miejskich, z których najważniejsze to: dostawa 264 autobusów MAN do Niemiec oraz kontynuacja kontraktów Solarisa dla Serbii, Bułgarii i Izraela. Nie można zapomnieć także o ogromnym zamówieniu z Norwegii na międzymiastowe pojazdy Volvo, które łącznie osiągnęło poziom ponad 280 egzemplarzy!
Kolejnym czynnikiem, który pozytywnie wpłynął na liczbę zamawianych pojazdów w polskich fabrykach była nadchodząca norma Euro 6, która obok oczywistych ekologicznych zalet także podnosi cenę zakupu autobusu i bardziej komplikuje układ napędowy. Dlatego wielu europejskich przewoźników zdecydowało się w zeszłym roku na zwiększony zakup konstrukcji spełniających jeszcze normę Euro 5, co z kolei wywołało wyraźny wzrost eksportu. W efekcie odziaływania tych dwóch czynników (wzrostu sprzedaży autobusów w Europie i Euro 6) zbliżyliśmy się do rekordowego poziomu z 2011 r., kiedy z Polski wyeksportowano 3736 autobusów.
W 2013 r. najważniejszym odbiorcą autobusów wyprodukowanych w Polsce ponownie zostały Niemcy z udziałem w całkowitym eksporcie na poziomie 25%. Cały czas nasi zachodni sąsiedzi odbierają najwięcej pojazdów marki MAN (519 szt.) i Solaris (208 szt.) Coraz więcej sprzedaje tutaj także Volvo, dla którego Niemcy stały się w 2013 r. drugim najważniejszym odbiorcą autobusów. Spodziewamy się, że w przyszłym roku ten rynek dalej będzie strategiczny dla polskiego eksportu. M.in. wpływ na to będzie miał berliński kontrakt Scania na 216 autobusów, z których ok. 100 szt. zostanie dostarczonych w 2014 r. Na drugim miejscu w rankingu odbiorców uplasowały się Szwecja - tradycyjny wicelider polskiego eksportu autobusów, gdzie w 2013 r. zostało wysłanych 530 autobusów. Tak wysoką pozycję ten rynek zawdzięcza marce MAN, która dostarczyła tutaj aż 364 pojazdów.
W 2013 r. zdecydowanie najwięcej autobusów o masie całkowitej powyżej 8 ton wyeksportował MAN. Łącznie fabryki w Sadach i Starachowicach wysłały za granicę 1489 autobusów, czyli o 195 szt. więcej niż przed rokiem (+15%). Najważniejsze kierunki eksportowe MAN to Niemcy, Szwecja, Francja. Do autobusowego wyniku należ doliczyć także eksport ponad 450 podwozi (głównie do Hiszpanii, Singapuru i Izraela) oraz 250 autokarowych szkieletów konstrukcyjnych dla fabryki w Plauen.
W trzecim kwartale na pozycję lidera awansował Solaris i polski producent utrzymał to miejsce do końca roku. Firma z Bolechowa wyeksportowała 971 szt. autobusów, o 273 szt. więcej niż przed rokiem (+39,1%). Najważniejsze zagraniczne kierunki polskiego producenta to Niemcy, Serbia i Izrael. W przypadku polskiej firmy warto także wspomnieć o zagranicznych dostawach prawie 40. trolejbusów - głównie na rynek czeski, włoski i bułgarski. Stawkę najważniejszych zeszłorocznych eksporterów zamyka szwedzkie Volvo z wynikiem 693 szt., czyli o 3 szt. (+0,4%) więcej niż w 2012 r. Z tej sumy najwięcej pojazdów odebrali klienci z Norwegii, Niemiec i Szwecji. Warto zauważyć, że wrocławska fabryka coraz więcej wysyła autobusów do Niemiec, a także do Wlk. Brytanii, która chętnie kupuje kompletne pojazdy hybrydowe.
Eksport autobusów z Polski
Producent | 2013 | proc. | 2012 |
MAN Bus Sp. z o.o. | 1 489 | 45,08 proc. | 1 294 |
Solaris Bus & Coach | 971 | 29,40 proc. | 698 |
Volvo Polska | 693 | 20,98 proc. | 690 |
Scania Production Slupsk | 96 | 2,91 proc. | 337 |
inni | 54 | 1,63 proc. | 77 |
RAZEM | 3 303 |
100 proc. | 3 096 |
Źródło: JMK analizy rynku transportowego |
Więcej w serwisie www.infobus.pl